Friday, October 02, 2020

Erdoğan Tegas, "Kami Berpihak Kepada Azerbaijan..."

 

Erdoğan:''Kami Berpihak Kepada Azerbaijan dalam Perjuangannya Memerangi Penjajahan Armenia''

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan menyatakan bahawa mereka berpihak kepada Azerbaijan yang memerangi penjajahan Armenia.

Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki (TBMM/Parlimen) hari ini meneruskan kerja mereka setelah bercuti selama dua bulan.

Presiden Erdoğan menyampaikan ucapannya kepada Majlis Umum TBMM untuk pembukaan Tahun Perundangan ke-4 penggal ke-27.

"Majlis kami, yang menyokong saudara-saudara kami di mana sahaja dari Cyprus dan Azerbaijan Turki sehingga ke Balkan dan Afrika Utara, telah menunjukkan bahawa ia merupakan sumber harapan bagi bangsa kami dan juga seluruh rakan-rakan kami." Kata Presiden Erdoğan.

''Turki akan terus menyokong saudara-saudara Azerbaijan kami, yang kami anggap sebagai ''satu bangsa, dua negara'', dengan segenap hati kami.'' Katanya.

"Jalan menuju perdamaian kekal di wilayah ini adalah dengan mundurnya orang Armenia dari setiap inci tanah Azerbaijan yang mereka duduki." Tambah dia.

"Pentadbiran Armenia, yang meninggalkan segalanya dan berusaha untuk memfitnah Turki, juga tidak akan dapat menyelamatkannya.'' Kata Erdoğan. 

"Saya memberi amaran kepada mereka yang menyokong negara nakal ini (Armenia) bahawa mereka akan diminta pertanggungjawabannya di hadapan hati nurani manusia." Katanya.

"Kami tidak akan bertanya kepada Pashinyan apa yang harus dilakukan. Kami membuat keputusan itu sendiri." Kata Presiden Erdoğan mengenai seruan Perdana Menteri Armenia, Nikol Pashinyan, yang meminta masyarakat antarabangsa untuk memastikan Turki tidak terlibat dalam konflik Armenia-Azerbaijan di Nagorno-Karabakh.

Merujuk kepada memerangi keganasan dalam ucapannya, Presiden Erdoğan menekankan bahawa operasi akan berterusan sehingga sarang pengganas di sempadan Iraq habis sepenuhnya.

Presiden Erdoğan menggariskan bahawa Turki tidak menginginkan konflik, ketegangan dan pelanggaran hukum di Mediterranean.

“Kami menjaga hak kami. Menyelesaikan perselisihan mengenai perkongsian potensi politik dan ekonomi di Mediterranean secara adil adalah pilihan utama kami." Katanya.

Presiden Erdoğan menekankan bahawa Kesatuan Eropah (EU) telah berubah menjadi struktur cetek yang tidak berkesan, tanpa cakrawala, sebagai tahanan dari kemerosotan Yunani dan pihak Cyprus Yunani,

"Tidak ada satu pun masalah yang muncul di wilayah kami yang telah diselesaikan dengan inisiatif EU. Sebaliknya, setiap krisis di mana Kesatuan telah terlibat telah berkembang dengan memperoleh dimensi baru.'' Katanya.

"Di bandar ini, yang harus kita tinggalkan dengan penuh tangisan selama Perang Dunia Pertama, masih mungkin ada jejak penentangan Uthmaniyyah. Jadi Yerusalem adalah bandar kami, itu adalah kota dari kami. "Kami menganggapnya sebagai penghormatan bagi pihak negara dan bangsa kami untuk menyatakan hak rakyat Palestin yang tertindas di setiap platform." Tambah Presiden Erdoğan. (IH)

Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

1 comment:

Anonymous said...

Tindakan rejim Syiah Iran menyokong Armenia (negara Kristian) merompak Nagorno-Karabakh Yang menjadi wilayah Azerbaijan (negara Islam) dan menyerang Azerbaijan jelas membuktikan puak Syiah adalah musuh Islam.

Sejarah telah mendedahkan bagaimana puak Syiah bersekongkol dengan musuh Islam untuk memusnahkan umat Islam.

Sebagai contoh , puak Syiah telah berkerjasama dengan puak Mongol menyerang dan memusnahkan negara Islam dan membunuh berjuta-juta umat Islam yang tidak bersalah.

Membiarkan puak Syiah Dan ideologi sesat Syiah berkembang di negara kita adalah seperti membiarkan ular tedung membuat sarang dalam rumah kita.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails