Monday, September 28, 2020

Ini dia, Anak pelakon didenda RM10,000

 

HALAMAN HIBURAN

Petaling Jaya: Anak pelakon veteran yang juga peniaga didenda RM10,000 terhadap tuduhan memiliki produk tanpa kelulusan Kementerian Kesihatan (KKM) oleh Mahkamah Majistret di sini, hari ini

Majistret M Barath menjatuhkan hukuman itu selepas Orang Kena Saman (OKS), Rose Azlin Rosli, 46, mengaku bersalah terhadap pertuduhan itu.

Mahkamah menetapkan hukuman penjara empat bulan, sekiranya OKS gagal membayar denda itu.

Mengikut pertuduhan, Rose Azlin yang juga anak Normah Damanhuri didakwa memiliki sebanyak 99 paket produk KM Sampah Cleanse untuk jualan di sebuah premis beralamat di Jalan SS19/6 Subang Jaya, dekat sini pada 11.20 pagi, 21 Januari lalu.

OKS didakwa melanggar Peraturan 7(1)(a), Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984 dan melakukan kesalahan mengikut Peraturan 30 (1) peraturan sama.

Dia boleh dihukum mengikut Seksyen 12 (1) Akta Jualan Dadah 1952 yang sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa KKM Mohd Helmi Azman memohon hukuman setimpal ke atas OKS mengambil kira produk berkenaan diiklankan di laman sosial yang boleh dicapai ramai orang.

"Dan sebagai orang yang dikenali, dia seharusnya memastikan produk ingin dijual atau diguna berdaftar dengan KKM supaya selamat digunakan. Demi menjaga kepentingan awam, pendakwaan memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran terhadap OKS," katanya.

Rose Azlin yang tidak diwakili peguam memohon hukuman ringan dengan alasan kejadian berlaku semasa tempoh dia mahu mendapatkan kelulusan KKM.

Difahamkan, OKS membayar denda itu.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails