Wednesday, September 30, 2020

Pertembungan Ganas Armenian-Azerbaijan. Masyarakat Antarabangsa Abaikan..

 

1. Pertembungan Berterusan Di Barisan Depan Armenian-Azerbaijan

Pertembungan ganas berterusan sepanjang malam di barisan depan Armenia-Azerbaijan.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Kementerian Pertahanan Azerbaijan, dinyatakan bahawa pasukan Armenia berusaha untuk mengambil kembali posisi mereka yang hilang dalam arahan Fuzuli-Jabrail dan Agdere-Terter.

Dalam pernyataan itu, diperhatikan bahawa pasukan tentera Azerbaijan di wilayah-wilayah ini menghalang serangan pasukan Armenia.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa konvoi kenderaan perisai pasukan Armenia yang berlepas dari wilayah Madagiz ke arah Agdere dan bateri artileri yang menyokongnya dihancurkan oleh unsur-unsur Angkatan Udara Azerbaijan dan pasukan darat semasa pertempuran malam itu.

Dalam pernyataan itu, yang menyatakan bahawa 1 kereta kebal dan 1 kenderaan milik Armenia hancur pada waktu pagi ke arah Fuzuli-Gabriel, dan kira-kira 10 tentera dinetralkan, diperhatikan bahawa pertempuran ganas berlanjutan, pasukan Armenia terpaksa mundur dengan kerugian besar.

Dalam pernyataan Kementerian yang lain, dinyatakan bahawa operasi yang dilancarkan untuk membersihkan kota Fuzuli dari pasukan Armenia masih berlanjutan, dan dimaklumkan bahawa 4 lagi kreta kebal milik tentera Armenia hancur pada waktu pagi.

Di samping itu, dalam pernyataan lain, yang dilaporkan bahawa tentera Armenia melepaskan tembakan di  provinsi Daşkesen, dinyatakan bahawa tentera Azerbaijan akan bertindak balas terhadap tindakan tersebut.

2. Azerbaijan: ''Masyarakat Antarabangsa Mengabaikan Tindakan PM Armenia''

Presiden Azerbaijan Ilham Aliyev mengatakan bahawa masyarakat antarabangsa mengabaikan tindakan Perdana Menteri Armenia, Nikol Pashinyan.

Presiden Aliyev menerima Bilal Haye, Duta Besar Pakistan ke Baku, yang memulakan tugasnya di negara itu.

Duta Besar Pakistan Haye memberikan surat kepercayaan kepada Aliyev.

Dalam ucapannya di sini, Aliyev menyatakan bahawa mereka selalu menyokong Pakistan dalam isu Kashmir.

Presiden Azerbaijan mengingatkan bahawa Pakistan tidak mengiktiraf Armenia sebagai sebuah negara,

''Saling menyokong diantara Pakistan dan Azerbaijan ini, mencerminkan sifat persaudaraan kita. Kami berterima kasih kepada Pakistan kerana sikapnya yang tegas terhadap integriti wilayah negara kita." Katanya.

Menggariskan bahawa Armenia melancarkan serangan ke atas Azerbaijan pada 27 September, Presiden Aliyev menyampaikan bahawa 10 orang awam Azerbaijan terbunuh dan lebih dari 20 orang awam cedera dalam serangan ini.

"Kami berperang di tanah kami sendiri. Nagorno-Karabakh adalah bahagian integral Azerbaijan. Masyarakat antarabangsa mengakui integriti wilayah negara kita." Kata Presiden Azerbaijan yang menekankan bahawa tentera Azerbaijan meneruskan operasi di Nagorno-Karabakh dengan jayanya.

Aliyev menyatakan bahawa Perdana Menteri Armenia Nikol Pashinyan menimbulkan ancaman terhadap keamanan dan keselamatan di rantau ini.

"Sayangnya, organisasi antarabangsa mengabaikan tindakan rejim Pashinyan. Kediktatoran telah menjadi dasar rasmi di Armenia. Sekiranya masyarakat antarabangsa tidak dapat menghentikan seorang diktator bodoh, Azerbaijan akan menghentikannya. Azerbaijan akan menunjukkan tempat untuknya dan mengembalikan integriti wilayahnya." Tambahnya. (IH)

Hibur Hibur Sikit: H2S Pilihan: 17 -Lagu Bola... Silat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails