Tuesday, November 26, 2019

Siap Sudah Surau Tertinggi Di Dunia, Di Saudi..



SYARIKAT pembangunan Jabal Omar, telah menyelesaikan surau tertinggi di dunia. Di mana, lokasi di antara menara kembar setinggi 161 meter dan menghadap timur Kaabah dan jalan yang selari Raja Abdul Aziz di barat.

Penyiapan pemasangan ruang doa pada hari Sabtu, juga telah dirancang sedemikian rupa dalam proses itu. Alokasi dibahagikan kepada dua fungsi, di mana 50 peratus adalah kawasan penyembahan dan selebihnya adalah kawasan perkhidmatan.

Pengerusi Jawatankuasa Harta Tanah di Dewan Perniagaan dan Industri Makkah (MCCI), Anas Sairafi, berkata jambatan penggantungan telah lama digunakan. Malah, menurutnya, kajian untuk menentukan sama ada ia mampu menahan iklim dan fenomena semulajadi juga telah dipertimbangkan.

Beliau berkata kajian itu memerlukan beberapa tahun untuk dilaksanakan, diikuti dengan semakan dan pemeriksaan yang teliti untuk memastikan ia dapat menahan kesan tindakan angin, perubahan suhu, dan gempa bumi.

"Termasuk berkaitan dengan perbezaan di tingkat penyelesaian substrat dan tanah di bawah beban keduanya," katanya seperti dilansir Saudigazzete, Senin (11/25).

Beliau yang juga seorang perunding reka bentuk dari syarikat yang membina kawasan doa, menegaskan bahawa menara itu sendiri juga dihubungkan dengan jambatan penggantungan. Oleh itu, telah diputuskan bahawa rangka struktur besi akan menjadi yang paling sesuai, kerana pertimbangan beratnya lebih ringan dan juga lebih fleksibel pada ketinggian ini.

Kerja projek bermula pada bulan Oktober. Berdasarkan maklumat, kawasan doa juga dibina menggunakan lif selular dan empat forklift yang dikendalikan oleh komputer.

Bagi kawasan doa, ia mempunyai struktur besi dan tidak mengandungi konkrit. Ia juga diketahui bahawa jumlah beratnya adalah 400 tan, selain daripada itu dirancang bahawa tempat ibadah lain akan dibuka untuk para penyembah Muslim di lokasi tersebut. Dengan keluasan 400 meter persegi, mushala itu dijangka dapat menampung sekurang-kurangnya 200 jemaah. (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi&Melayu Kota Mekah Kini.
Bab 1

Bab 2
Bab 3 Bab 4 Bab 5
Bersambung..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails