Friday, November 15, 2019

Gusti Wanita, Pertama Kali Di Saudi. 'Patuh Syariah'kah?

Pegulat WWE wanita, Lacey Evans (kiri) akan bertanding melawan Natalya di Riyadh pada Kamis malam 31 Oktober 2019 yang merupakan debut gulat wanita di Arab Saudi. (foto: Newsweek)
Ahli Gusti wanita Lacey Evans (kiri) akan bertanding melawan Natalya di Riyadh pada Khamis malam 31 Oktober 2019 merupakan pertunjukan gusti wanita pertama di Arab Saudi. (foto: Newsweek)

SUKAN


ARAB Saudi buat kali pertama menjadi tuan rumah pertunjukan gusti wanita gaya bebas, yang menampilkan ahli gusti selebriti Natalya dan Lacey Evans.
Diadakan di bandar Riyadh pada hari Khamis (31/10), dua bintang gusti World Wrestling Entertainment (WWE), Natalya dan Lacey Evans, muncul dalam "pakaian sederhana".

Semasa penampilan di atas tikar, kedua-dua gusti wanita memakai pakaian gaya bergelut yang ketat ke kaki, tetapi mereka memakai kaos longgar.
  • Arab Saudi membenarkan wanita untuk melancong ke luar negara tanpa izin penjaga lelaki
  • Ulama Saudi: wanita Arab Saudi tidak perlu memakai abaya
  • Wanita Saudi buat kali pertama menonton bola sepak di stadium
Dalam acara WWE Crown Jewel yang berlangsung di Stadium Antarabangsa King Fahd, Riyadh, persembahan gusti gaya bebas lelaki turut dipaparkan. Disaksikan oleh pelawat yang mengemas stesen itu, pemain Natalya mampu menakluk Lacey Evans. Selepas pertarungan, kedua-dua gusti itu memeluk beberapa peminat wanita dan mengambil foto bersama.

Di dalam stadium yang boleh menampung 8,000 penonton, persembahan gusti gaya bebas juga diadakan antara bekas juara Tyson Fury dan pencabarnya, Braun Strowman. Sebelum perlawanan, Lacey Evans menulis di Twitter: "Apabila saya berdaftar di WWE, matlamat saya adalah bagaimana penampilan saya akan memberi kesan kepada dunia dan rakyatnya."

Sementara itu, Natalya menulis: "Dunia akan menyaksikan saya sangat bangga mewakili bahagian wanita kami esok malam di #WWECrownJewel. Sudah tiba masanya untuk membawa yang terbaik, Lacey."

Gulat perempuan

Gulat perempuan

Gulat perempuan



Wrestler Saudi, Mansoor, yang menghadapi Cesaro, memberitahu WWE.com bahawa banyak ahli keluarganya, terutama wanita, tidak sabar untuk menonton perlawanan itu secara langsung.

"Betapa bermakna bagi adik saya, yang suka WWE, betapa pentingnya untuk anak saudara saya, yang suka WWE, dan bagi sesiapa yang berfikir dan impian untuk menjadi ahli gusti," katanya.

Mansoor menambah: "Ketika saya mula-mula bergulat dunia gulat ... saya mendapat banyak persoalan, 'apakah wanita dapat melakukan gulat?'
"Sudah tentu, itu benar-benar akan berlaku ... Sekarang wanita boleh memandu. Apa yang berlaku sekarang adalah perubahan ... Saya sangat bangga."

Kesimpulan

Adakah sukan begini patuh syariah seperti yang dilaksanakan oleh negeri Kelantan dan Terengganu di Malaysia? Mana lebih baik Kelantan/Terengganu di bawah pimpinan PAS atau Saudi Arabia dalam hal ini?
(IH)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails