Wednesday, November 13, 2019

Ini, Rapper Seksi Nicki Minaj AS, Beraksi Di Jeddah..

Nicki Minaj
Rapper AS Nicki Minaj menghadiri pertunjukan fesyen Versace di Milan Fashion Week, 21 September 2018. Pakaian Nicki Minaj kali ini sesuai, tetapi mereka masih teruja dengan motif khas Versace. (AFP / Miguel MEDINA)
HALAMAN HIBURAN

Jeddah - Bintang rap Nicki Minaj dikhabarkan akan tampil di Arab Saudi pada akhir bulan ini pada festival kebudayaan "Jeddah Season", menurut maklumat dari penganjur yang dipetik oleh Al Jazeera dari Twitter acara ini, Selasa, 2 Julai 2019.
Jawatankuasa ini mengesahkan pengumuman itu dalam satu sidang akhbar pada hari Rabu, 3 Julai 2019, bahawa penyanyi yang sama dengan rupa bahagian itu akan menjadi garis utama aktiviti yang dirancang akan diadakan pada 18 Julai tahun ini.

Rapper yang nama sebenarnya Onika Tanya Maraj terkenal dengan penampilannya yang pelik, dengan imejnya yang goyah dan hiper. Video muzik juga sering memaparkan pakaian yang benar-benar terbuka, ketat, disertai dengan tarian provokatif.
Sebahagian besar lirik lagu penuh dengan kata-kata kotor dan membincangkan isu seks, hubungan bebas, dan pemberdayaan wanita.
Ramai pihak, termasuk warganegara, menentang jemputan dan menyear kerajaan Arab Saudi sebagai orang munafik, kerana Minaj tidak menggambarkan budaya rakyat di kerajaan ultraconservatif ini, walaupun lembaga teratas cuba memecahkan peraturan sekatan hiburan.

Seorang pengguna Twitter juga menjawab: "Dia (Minaj) akan muncul dan menunjukkan pantatnya di panggung, dan membawa semua lagu yang tidak senonohnya, mengenai seks dan tarian erotik, tetapi kemudian anda (pemerintah) memberitahu semua wanita yang ingin datang ke festival untuk memakai abaya Apa khabar? "
[Bintang] Nicki Minaj
Nicki Minaj mempunyai darah Afro-Trinidad di dalam darah ibunya manakala bapanya adalah India Selatan. (FRAZER HARRISON / GETTY IMAGES AMERICA NORTH / AFP)
Di satu pihak, konsert itu - selaras dengan undang-undang Saudi - akan bebas daripada alkohol dan dadah, terbuka kepada orang awam dengan had usia minimum 16 tahun. Sementara lokasi pentas akan berlangsung di Stadium Sukan Raja Abdullah di bandar yang terletak di tepi Laut Merah.
Arab Saudi juga menjanjikan visa elektronik untuk pengunjung antarabangsa yang ingin menghadiri "Musim Jeddah".

Selain Nicki Minaj, media tempatan melaporkan bahawa festival itu akan disiarkan secara langsung di MTV, dan memaparkan ahli muzik Inggeris Liam Payne, dan DJ Steve Aoki.
Minaj tidak mengulas mengenai konsertnya yang kedua di salah satu negara di Timur Tengah. Sebelum ini pada tahun 2013, beliau juga diminta untuk beraksi di Emiriah Arab Bersatu.
Sebaliknya, pada tahun 2015, Minaj muncul pada acara Krismas di Angola, walaupun permintaan dari kumpulan hak asasi manusia untuk membatalkan konsert memandangkan dia menghiburkan ketika menyanyi di panggung tidak pernah beretika.

Yayasan Hak Asasi Manusia juga berani menuduh dana yang digunakan untuk membayar rapper eksentrik berasal dari "korupsi pemerintah dan pelanggaran hak asasi manusia".

Sejarah Ringkas Pembaharuan Arab Saudi
Pangeran Mohammed bin Salman
Mohammed bin Salman dilantik sebagai Putera Mahkota Arab Saudi (Foto: Hassan Ammar / AP)
Rancangan untuk menjemput Nicki Minaj datang apabila kerajaan cuba untuk berehat beberapa sekatan pada hiburan di bawah pembaharuan sosial Mahkota Mohammed bin Salman (MBS).

Pada April 2018, ibu kota Riyadh telah membuka pawagam pertamanya, selepas diharamkan selama 35 tahun. Sejak beberapa bulan yang lalu, kerajaan juga telah mengadakan beberapa persembahan yang diisi oleh penyanyi terkenal seperti Mariah Carey, Enrique Iglesias, Black Eyed Peas dan Sean Paul, dan DJ David Guetta dan Tiesto.

Konsert sedemikian adalah perubahan besar di Arab Saudi, apabila polis moral dari sebuah negara yang mematuhi undang-undang Islam akan menyiasat syarikat yang memainkan muzik keras. Satu laporan pada bulan Jun mendedahkan bahawa Pihak Berkuasa Hiburan Umum telah menyiasat pembukaan kelab malam tanpa izin di Jeddah.

Pengasingan gender antara lelaki dan wanita tunggal masih dikuatkuasakan di banyak restoran, kedai kopi, sekolah awam dan universiti, tetapi peraturan lain telah dilonggarkan tahun lepas. Sekarang, wanita dibenarkan memandu dan menonton pertandingan sukan di stadium.

Negara tempat kelahiran Nabi Muhammad SAW sudah dicemari maksiat? Bagaimana kalau beliau SAW masih hidup sekarang? (IH)

Hibur Hibur Sikit
Raihan - Ya Nabi Salam Alaika

Hijjaz - Zikir Lazim


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails