Wednesday, January 02, 2019

Saman Kerana Hamilkan Melalui Bayi Tabung ...

Hasil carian imej untuk bayi tabung uji
Diam-diam 'menghamilkan' pesakit yang lakukan Program Bayi Tabung, doktor ini disaman.

Sepasang suami isteri menuduh seorang pensiunan doktor bayi tabung telah menginseminasi seorang wanita dengan spermanya sendiri. Pasangan itu, dari Florida di AS, mengajukan saman pada 4 Disember 2018 kepada Dr John Coates.

Menurut sebuah pernyataan polis , Coates setuju untuk membuahi Cheryl Rousseau pada tahun 1970 dengan sperma derma dari seorang mahasiswa kedoktoran yang tidak disebutkan namanya. Mahasiswa tersebut menyerupai suaminya dan memiliki karakteristik yang ia perlukan.

Rousseau sebenarnya menginginkan seorang anak dengan suaminya. Namun, suaminya telah menjalani vasektomi yang tidak dapat dibatalkan. Coates pun melakukan inseminasi buatan tetapi dengan memasukkan bahan genetiknya sendiri, kata gugatan itu. 

Gugatan itu mengatakan bahwa akhirnya anak perempuan pasangan itu sekarang membesar dan mencari maklumat tentang ayah kandungnya melalui ujian DNA. Ditentukan pada bulan Oktober bahawa ayah DNA anak itu adalah Coates. Namun, mantan doktor itu menyangkal dia adalah ayah dari puteri Rousseau.

Lebih jauh, dia menolak berkomentar ketika dihubungi melalui telepon pada hari Jumaat, (28/12) kelmarin. Rumah sakit, yang sekarang bernama Jaringan Kesihatan Universiti Vermont di Pusat Perubatan Vermont Tengah, mengatakan tidak dapat berkomentar terhadap saman itu. 
Hasil carian imej untuk bayi tabung uji
Tetapi mereka memiliki catatan bahwa Coates membuka dan memiliki tempat praktik peribadi serta tidak lagi bekerja   dipusat perubatan itu. Jerome O'Neill, seorang peguam untuk Rousseaus, mengatakan dia tidak tahu apakah wanita lain mungkin telah menjadi korban dengan mengalami kes serupa atau tidak.

Pengungkapan itu terjadi setelah seorang pensiunan doktor kesuburan Indianapolis diketahui telah menggunakan spermanya sendiri untuk menghamili mungkin belasan wanita. Dia adalah Dr Donald Cline yang kemudian dihukum satu tahun hukuman percubaan tahun lalu setelah ia mengaku bersalah atas dua tuduhan itu. (Tribunnews.com )

Bayi Tabung Menurut Islam.. 

Bayi tabung uji ialah bayi yang dilahirkan oleh seorang perempuan hasil daripada persenyawaan ovumnya dengan sperma suaminya di luar tubuh perempuan itu dengan menggunakan teknik Persenyawaan Luar Rahim 

Proses Bayi Tabung

  1. Telur dihasilkan dengan merangsang menggunakan hormon terapi
  2. Telur diasingkan daripada ovari
  3. Sperma diperlukan
  4. Telur dan sperma disatukan untuk membenarkan persenyawaan
  5. Persenyawaan telur dimasukkan ke dalam uterus.
HUKUM

Pelaksanaan bayi tabung dalam pandangan Islam hukumnya mubah (boleh), dengan syarat sperma dan ovum diperoleh dari pasangan suami isteri yang sah kemudian sel hasil pembuahan tersebut dimasukan kembali ke dalam rahim isteri yang sah.

KAEDAH FIQH 

Kemudaratan Hendaklah Dihilangkan..

Proses bayi tabug uji dibolehkan dalam islam jika sperma dan ovum itu bersumber dari suami isteri yang sah. Dan yang dilarang adalah sperma dan ovum daripada orang lain. Hal ini dilarang kerana akan menimbulkan kemudaratan bagi pasangan suami isteri tersebut di mata agama dan menimbulkan kemudaratan kepada si anak.



عَنْعَائِشَةَرَضِيَاللهُعَنْهَاقَالَتْقَالَرَسُوْلُاللهِصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَإِنَّاللهَفَرَضَفَرَائِضَفَلاَتُضَيِّعُوْهَاوَحَرَّمَأَشْيَاءَفَلاَتَتْهِكُوْهَاوَحَدَّحُدُوْدًافَلاَتَعْتَدُّوْهَاوَسَكَتَعَنْأَشْيَاءَرَحْمَةًلَكُمْغَيْرَنِسْيَانٍ


Artinya:  “Diriwayatkan dari aisyah r.a ia berkata bahawa Rasulullah saw. Bersabda, sesungguhnya Allah telah mewajibkan beberapa kewajiban, maka janganlah kamu sia-siakan. Dan Allah telah mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah kamu langgar, dan ia juga telah menetapkan batas-batas, maka janganlah kamu lampaui. Allah juga telah mendiamkan (tidak melarang) beberapa hal sebagai rahmat bagi kamu sekalian


الْحَلاَلُ مَااَحَلَّاللهُفِىكِتَابِهِوَالْحَرَامُمَاحَرَّمَاللهُفِىكِتَابِهِوَمَاسَكَتَعَنْهُفَهُوَمِمَّاعُفِىعَنْهُ

Artinya: “Sesuatu yang halal adalah apa yang dihalalkan Allah dalam kitab-Nya, dan sesuatu yang haram adalah apa yang diharamkan Allah dalam kitab-Nya, sedangkan sesuatu yang didiamkan oleh Allah maka termasuk sesuatu yang dimaafkan”.
الْمَشَقَّةُ تَجْلِبُالْتَيْسِيْرَ
Artinya: ”Kesulitan itu dapat menarik kepada kemudahan

Apabila sperma yang ditabung tersebut milik suami-isteri, tetapi cara mengeluarkannya tidak muhtaram, maka hukumnya juga haram. Mani Muhtaram adalah mani yang keluar / dikeluarkan dengan cara yang tidak dilarang oleh syara '. Berkaitan mani yang dikeluarkan secara muhtaram, para ulama NU mengutip asas undang-undang dari Kifayatul Akhyar II / 113. 

"Seandainya seorang lelaki berusaha mengeluarkan spermanya (dengan beronani) dengan tangan isterinya, maka hal tersebut diperbolehkan, kerana isteri memang tempat atau wahana yang dibenarkan untuk bersenang-senang."

Apabila mani yang ditabung itu mani suami-isteri yang sah dan cara mengeluarkannya termasuk muhtaram, serta dimasukkan ke dalam rahim isteri sendiri, maka hukum bayi tabung menjadi mubah (boleh).

FATWA

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang kali ke-5 di Bilik Gerakan Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan pada 16-17 Nov 1982 telah membincangkan isu Bayi Tabung Uji dan telah bersetuju memutuskan seperti berikut:

1. Bayi Tabung Uji dari benih suami isteri yang dicantumkan secara "terhormat" adalah sah di sisi Islam. Sebaliknya benih yang diambil dari bukan suami isteri yang sah bayi tabung itu adalah tidak sah.
2. Bayi yang dilahirkan melalui proses tabung uji, boleh menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka dari keluarga yang berhak.
3. Benih yang dikeluarkan dengan cara yang tidak bertentangan dengan Islam, maka ianya dikira sebagai cara "terhormat". 

Dalam meneliti hukum terhadap isu ini, Jawatankuasa mengambil pandangan terhadap cara-cara proses bayi tabung uji itu dilakukan serta tujuan dilakukan seperti berikut:

a. Tujuan dilakukan bayi tabung uji untuk membolehkan wanita-wanita mandul melahirkan anak dari benih suami mereka sendiri melalui tabung tersebut.
b. Tabung uji ini merupakan alat untuk mencantumkan benih suami dengan benih isteri di luar rahim sehinggalah benih itu tercantum dan boleh menerima kesuburan untuk menjadi seorang bayi.
c. Benih tersebut dimasukkan balik ke dalam rahim isteri untuk dibesarkan sehingga tempoh masa kelahirannya secara tabi'e.


Video





Jabatan Mufti Selangor
Jabatan Mufti Selangor - 24 Nov 2016



shahzaro
YouTube - 26 Dis 2011



Jabatan Mufti Selangor
YouTube - 24 Mei 2013

Hasil carian web

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails