Sunday, December 30, 2018

Strategi Polis Indonesia 'Aman'kan Perayaan Tahun Baru 2019.

tahaun

JAKARTA - Polis Negara menyediakan beberapa strategi keselamatan untuk memastikan sambutan Tahun Baru 2019 berjalan dengan selamat dan aman di seluruh Indonesia. Tumpuan mengekalkan keselamatan dan ketenteraman sosial juga diperkuat ketika momentum tahun berubah berbanding dengan Krismas yang terakhir.

Bahagian Perhubungan Awam (Karo Penmas), Bahagian Brigjen Dedi Prasetyo berkata, mata keselamatan yang dijaga oleh pihak polis akan diperluas. Memandangkan perayaan Tahun Baru disambut oleh semua elemen masyarakat dengan pelbagai jenis kegiatan. 

"Sebagai contoh tahun baru ini selain Gereja dan tempat-tempat wisata menambah lebih banyak tempat yang digunakan sebagai perayaan Malam Tahun Baru serta rute yang berulang-ulang," kata Dedi ketika bercakap dengan Okezone Khamis lepas.
tahun
Sekurang-kurangnya, sebanyak 94,946 pegawai polis akan ditempatkan untuk menjaga 1,904 lokasi yang akan digunakan sebagai turnovers di seluruh Indonesia. Lokasi termasuk objek wisata termasuk mal, hotel, pantai, kafe, terminal, stesen termasuk lapangan terbang.

Strategi keselamatan Polis Kebangsaan adalah kesinambungan Operasi Lilin yang diadakan mulai 22 Disember 2018 hingga 2 Januari 2019 yang melibatkan 94,946 kakitangan.

Menurut Dedi, terdapat 13 polisi regional yang berpotensi yang memiliki potensi tinggi untuk kelemahan pada awal Malam Tahun Baru. Antaranya ialah Polis Daerah Sumatera Utara, Lampung, Banten, Metro Jaya, Jawa Barat, Jawa Tengah, Yogyakarta (DIY), Jawa Timur, Bali dan Papua dan sebagainya.

"Kami mempunyai keutamaan balai polis serantau yang berpotensi tinggi untuk dijangkiti. Ia menjadi tumpuan polis," kata Dedi.

Untuk memastikan keadaan yang selamat, pihak polis kemudiannya merayu kepada orang ramai supaya tidak meraikan parti tahun baru dengan konvoi kenderaan bermotor. Kerana, ia adalah untuk kepentingan keselamatan diri dan masyarakat yang lebih luas.
polri


https: img-z.okeinfo.net content 2018 12 28 337 1997366 strategi-polri-amankan-perayaan-tahun-baru-2019-DS11DXBUiW.jpg
Brigjen Dedi Prasetyo (foto: Putera/Okezone)


"Oleh kerana dalam bentuk kumpulan sukar untuk mengawal perarakan, kedua-duanya tidak menolak kemungkinan para perancang minum lagi, lebih sukar untuk mengawal, tidak memperhatikan keselamatan mereka sendiri, terutama orang lain," kata Dedi.


Tidak berhenti di situ, polis juga akan mengetatkan pengawasan terhadap penggunaan bahan letupan seperti mercun dan bunga api ketika merayakan Tahun Baru.

"Selagi tidak ada permit, Polis Daerah akan mengambil tindakan undang-undang, Khsuus menentang rakyat yang menjual mercun dan bunga api. Kecuali beberapa pengedar yang diterima oleh polis, tidak berbahaya," kata Dedi.

Menurut Dedi, partinya tidak akan setengah hati untuk mengambil tindakan tegas kepada mereka yang cuba mengganggu keselamatan semasa perayaan Tahun Baru. Sebaliknya, Dedi menjelaskan, perkara yang perlu dijangkakan ialah aliran pulang ke rumah dan di belakang Krismas dan cuti baru. Memandangkan, aliran puncak ke belakang akan berlaku pada 28-29 Disember 2018 dan aliran balik pada 2 Januari 2019.

Polis berkata Dedi akan membuat keputusan jika dia melihat kesesakan lalu lintas sangat teruk, terutama di jalan tol. Ia tidak menolak kemungkinan, pegawai akan menggunakan sistem kontrasepsi, satu cara untuk membuka pintu tol tertutup.

"Sebagai contoh, kesesakan di Jalan Tol Cikampek sudah sangat teruk, kami akan mengenakan budi bicara," kata Dedi, menamatkan proses temuduga. (IH-Jakarta)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails