Thursday, January 03, 2019

Batallah Larangan Bertudung Di Rumah Putih AS.

Ilhan Omar, Wanita Muslim Pertama yang Akan Kenakan Jilbab di Kongres AS
Ilhan Omar Wanita pertama dengan jilbab di Kongres 


Ilhan Omar, namanya, dia adalah wanita pertama memakai tudung di Kongres Amerika Syarikat yang mewakili partinya, dan mengakhiri larangan itu. Ilhan Omar adalah wakil Demokratik Minnesota yang dipilih, dengan pihaknya membatalkan peraturan yang melarang penutup kepala di Lantai Rumah Putih.

Pelancaran dari Bebas, pada hari Khamis (1/3/2019), Demokrat akan mengawal DPR hari ini. Pada mulanya, kongres adalah salah satu yang akan disusun semula oleh Demokrat dan peraturan tutup kepala dimasukkan.

Contohnya, satu peraturan yang mengubah larangan ke atas penutup kepala agama diizinkan, kecuali untuk perhiasan kepala non-agama.

Perubahan peraturan ini membolehkan Omar memakai tudung sesuai dengan peraturan Islam, sementara dia boleh berada di lantai Dewan untuk membuat ucapan. Ahli perundangan Somalia-Amerika secara terbuka menyatakan hasratnya memakai tudung ketika dia mewakili partinya di Kongres.


"Tiada siapa yang menaruh selendang di kepala saya selain saya," kata Omar sambil mengejek twitter selepas dia memenangi pilihan raya pada November.
Ilhan Omar berbicara dengan salah satu peserta kongres Dailymail

Biasanya pihak majoriti akan mencadangkan satu set peraturan yang akan diterima oleh DPR.

Speaker Dewan Rakyat, Nancy Pelosi dan Pengerusi Jawatankuasa Peraturan Dewan Rakyat Jim McGovern, kedua-duanya telah menyokong permintaan Omar.
Mereka meletakkan permintaan mereka ke dalam peraturan yang dibungkus parti pada malam Selasa (2/1/2019).

Lebih banyak perubahan dijangka berlaku apabila Republikan meninggalkan kawalan selepas lapan tahun berkuasa. Mana-mana topi atau cap kepala adalah dilarang dari Rumah Lantai bermula pada tahun 1837. Walaupun jenis topi seperti topi besbol dan topi koboi akan terus diharamkan, kelengkapan keagamaan akan dibenarkan pada Kongres ke-116.

Artikel ini telah disiarkan di intisari-online.com di bawah tajuk Ilhan Omar, Wanita Islam Pertama yang Memakai Hijab di Kongres Amerika Syarikat, 'Pemutus' Ban

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah! Allah Maha Besar.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails