Friday, September 28, 2018

PH, Tingkat Kerjasama M'sia &Syiah Iran.. Jauhi Saudi.

Selepas Jauhi Saudi, Malaysia Tingkat Kerjasama Dengan Iran
PERDANA Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bertemu dengan Presiden Iran, Hassan Rouhani semasa menghadiri perhimpunan agung tahunan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) di New York.

Dalam pertemuan tersebut, Rouhani mengalu-alukan hubungan kedua-dua buah negara, yang dilihat semakin mesra dan meningkat baik di bawah kerajaan baharu.
Putrajaya setakat ini telah melaksanakan dua langkah yang menjarakkan daripada Riyadh, sehingga merenggangkan hubungan dengan Arab Saudi, negara rakan baik Malaysia.
“Kita perlu bekerja keras lagi meningkatkan hubungan dalam pelbagai bidang, seperti perdagangan dan ekonomi, komunikasi, jalan kereta api dan pelabuhan, pertanian dan industri,” kata Rouhani seperti dilapor IRNA.
Rouhani turut memuji kerjasama rapat antara pegawai kedua-dua negara dalam meneruskan kerjasama.
Iran sebelum ini didakwa memberi dana kepada pembangkang Malaysia sebagai usaha untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang mesra Saudi.
Dakwaan ini dikuatkan oleh sikap kerajaan Pakatan Harapan yang menunjukkan pendirian baharu yang tidak mahu meneruskan hubungan baik dengan Riyadh.
Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu pula telah melaksanakan dua langkah yang menunjukkan sikap menghentikan kerjasama dengan Saudi, dengan membawa balik tentera Malaysia dari Arab Saudi dan menutup dengan segera pusat antikeganasan tajaan Arab Saudi di Putrajaya.
Pertemuan Mahathir dengan Rouhani menunjukkan bukti kukuh hubungan lebih mesra antara Putrajaya dengan Tehran. – Mynewshub.tv
Sila lihat sebelum ini.. 
E-Buku IH-5: Catatan Perjalanan
Yang Buruk Dari Syiah Iran?
E-Buku IH-5: Catatan Perjalanan

14 comments:

ted manoff said...

Siapa kata putrajaya jauhi saudi..mandai2 jerr buat andaian..tun bertemu presiden iran sama sepeerti bertemu dgn pemimpin srilanka sebelum tuu..malaysia tarik tentera pasal insaf dgn kekejaman saudi bunuh kanak2 di yamen..yg pasti hadi awanng akn terus tumbuk dingding melihat tun dn mat sabu bertemu presiden iran..kikikiki..

Anonymous said...

Lu meroyan la sorang dengan pendapat sendiri dan syok bodoh sendiri kamu..
Ha ha ha

Anonymous said...

Boleh caya ker kat mamak tu. Dulu usung tilam. Satu dunia islam panic lihat pm tahap jahil hukum. Sabu pulak sanggup jilat buntut dap selepas kalah dalam pas. Tukar aqidah ahli sunnah wal jamaah kepada liberal dan syiah. Siap peluk lagi dengan amoi dengan alasan aqidah liberal.

Anonymous said...

Saudi dibawah pengaruh israel..


Jantan arab kuat nafsu seks

Anonymous said...

Astro Awani ☰
BERITA | DUNIA
Padah cuba rogol jiran sendiri, lelaki Arab dipenjara 3 tahun

Agensi | Published Mei 03, 2018 12:53 MYT

Seorang lelaki warga Arab dijatuhi hukuman penjara tiga tahun selepas disabitkan kesalahan cuba merogol jirannya. -Gambar hiasan

SEORANG lelaki warga Arab dijatuhi hukuman penjara tiga tahun oleh Mahkamah Jenayah Ras Al Khaimah selepas disabitkan kesalahan cuba merogol jirannya yang merupakan seorang wanita Asia.

Berdasarkan rekod mahkamah, tertuduh telah menceroboh rumah wanita itu dan cuba merogolnya ketika mangsa sedang tidur di sebuah bilik.

Cubaan lelaki itu bagaimanapun gagal apabila mangsa berjaya melawan dan menghalau tertuduh keluar dari rumah sebelum membuat laporan polis.

Lelaki itu kemudian ditahan untuk soal siasat

Anonymous said...



ARKIB : 26/05/2001
Diperkosa majikan, nasib malang wanita Indonesia di Arab Saudi
Oleh :ZULKIFLEE BAKAR
DEMI untuk mencari rezeki, ramai wanita di Indonesia bekerja sebagai pembantu rumah bukan sahaja di negara itu tetapi juga di luar negara.

Namun berbanding di negara-negara lain, pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Arab Saudi, sentiasa sahaja bernasib malang.

Demikianlah juga dengan nasib tiga orang daripada mereka yang baru-baru ini mendedahkan kepada media massa bagaimana mereka telah diperkosa sepanjang bekerja di negara berkenaan.

Daripada tiga orang itu, dua daripadanya iaitu Saodah dan Wati, 26 dianggap paling malang kerana mereka bukan sahaja diperkosa sehingga mengandung malah dihukum sebat sebanyak 100 kali atas tuduhan berzina.

Menurut Wati, ketika mula-mula bekerja di rumah majikannya di Arab Saudi, dia dilayan dengan baik namun layanan tersebut bertukar beberapa bulan kemudian.

Peristiwa hitam ke atas Wati bermula apabila pada suatu hari majikannya menutup mulutnya dengan sehelai sapu tangan sehingga pengsan.


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0526&pub=Utusan_Malaysia&sec=Keluarga&pg=ke_02.htm#ixzz5SLnbMaK2
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...

Israel Kerahkan 18 Jet Tempur ke Arab Saudi Untuk Cegah Kudeta

ArrahmahNews ArrahmahNews
1 tahun ago

Jum’at, 23 Juni 2017

ARRAHMAHNEWS.COM, RIYADH – Israel kerahkan 18 jet tempur dan dua pesawat C130 keArab Saudi untuk mencegah kemungkinan upaya kudeta di negara tersebut, Southfront melaporkan pada 22 Juni.

“18 jet tempur Israel bersama dua pesawat Gulfstream mendarat di Arab Saudi pada hari Kamis untuk mencegah pergerakan musuh atau militer oleh mantan Putra Mahkota Mohammed bin Nayef bin Abdulaziz yang digantikan dengan putra Raja Saudi Salman.

Raja Saudi Salman bin Abdulaziz mengumumkan pada hari Rabu keputusannya untuk mengganti Putra Mahkota Mohammed bin Nayef bin Abdulaziz dengan anaknya sendiri, Mohammed bin Salman.

Setelah keputusan tersebut diumumkan, angkatan udara Israel mengirim 18 jet tempurnya, termasuk F16I, F15CD dan F16CD, bersama dua pesawat Gulfstream, dua pesawat tanker dan dua pesawat C130, khusus untuk perang elektronik, ke Arab Saudi atas permintaan Putra Mahkota baru Mohammed bin Salman untuk memblokir sepupunya (bin Nayef Cs) dari usaha kudeta.

Menurut sebuah keputusan kerajaan, Mohammed bin Salman, 31, juga ditunjuk sebagai wakil perdana menteri, dan harus mempertahankan jabatannya sebagai menteri pertahanan, kata kantor berita resmi Saudi (SPA) melaporkan pada hari Rabu.

Media Saudi mengumumkan bahwa Raja Salman telah mengadakan baiat setia kepada pangeran mahkota baru di kota suci Mekkah pada Rabu malam.

Anonymous said...

Arab saudi wahabi..

Anonymous said...

https://www.google.com/amp/s/fokustoday.com/2017/07/31/terungkap-lima-bukti-arab-saudi-sekongkol-dengan-israel/amp/

Terungkap, lima bukti Arab Saudi sekongkol dengan Israel

FokusToday
1 tahun yang lalu

Fokustoday.com, 30 Juli 2017

pejabat-israel-dan-saudi-akui-jalin-kerjasama-rev1
Pejabat Israel salaman dengan jenderal Saudi

Arab Saudi dan Israel akhirnya buka kartu. Kedua negara yang selama ini santer disebut saling menjalin hubungan mesra secara diam-diam akhirnya mengakui sekongkol mereka. Para pejabat kedua negara pernah dilaporkan media internasional bertemu di suatu tempat di luar negeri atau di Israel buat membahas kerjasama di kawasan Timur Tengah. Sudah bukan rahasia lagi jika Arab Saudi yang mengaku beraliran Islam Sunni merasa pengaruhnya di Timur Tengah digerogoti oleh Iran yang beraliran Syiah.

Namun beberapa kali pertemuan antara pejabat Saudi dengan pejabat Negeri Zionis itu selalu disangkal oleh Saudi. Meski Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman pernah mengatakan sebaliknya. Dalam wawancara dengan koran Israel Yedioth Ahronoth April tahun lalu dia mengatakan Kuwait dan Arab Saudi merupakan dua dari sejumlah negara Arab yang menjalin hubungan rahasia dengan Israel meski tidak punya hubungan diplomatik.

Namun kedua pejabat pemerintah Saudi dan Kuwait membantah klaim Lieberman itu.

Apa saja yang menjadi bukti kuat sekongkol Saudi dengan Israel? Berikut ulasannya.

1. Amankan haji, Saudi sewa keamanan swasta Israel
amankan-haji-saudi-sewa-keamanan-swasta-israel-rev1
ilustrasi Haji di mekah

Tahun 2013 lalu menjadi haji paling menyengsarakan bagi calon jemaah asal Palestina. Bagaimana tidak? Pemerintah Arab Saudi menyewa perusahaan keamanan swasta G4S milik Israel.

Situs abna.ir melaporkan, Senin (14/10/2013), Saudi bukan pertama kali menyewa keamanan. Saban tahun diperlukan sekitar 700 ribu orang pasukan agar pelaksanaan haji berjalan lancar. Tentu saja ini mengejutkan bagi Peziarah Palestina.

G4S al-Majal, salah satu cabang dari perusahaan keamanan G4S dipercaya sudah mengawal pengamanan haji sejak 2010. Namun belum diketahui bagaimana jenis kerja sama dengan perusahaan induk.

Pegiat dari kelompok Boikot Sanksi dan Divestasi Israel pada Palestina (BDS) mengatakan pihaknya menyerukan agar Saudi membatalkan kerjasama dengan satuan keamanan yang juga melindungi pembangunan permukiman Yahudi di Tepi Barat, sedikit-sedikit mencaplok tanah Palestina.

Tak hanya BDS yang bereaksi atas kerjasama ini imam Masjid Al-Aqsa Syekh Ekrima Sabri mengatakan bekerja sama dengan G4S juga merupakan kejahatan. “Mereka membantu penjajah adalah penjajah juga,” ujarnya.

2. Delegasi Saudi temui pejabat militer Israel

Menurut radio Israel, Wakil Menteri Pertahanan Arab Saudi Amir Salman bin-Sultan dan dua pejabat lainnya diam-diam mengunjungi Israel.

Perjalanan ke Israel itu dilaporkan oleh surat kabar bermarkas di Yerusalem, al-Manar. Dalam berita itu dikatakan informasi soal itu berasal dari sumber-sumber rahasia, seperti dilansir situs middleeastmonitor.com, Rabu (11/12/2013).

“Delegasi Saudi,” kata sumber itu,”menemui pejabat militer Israel dan Bin-Sultan mengunjungi salah satu pangkalan militer Israel ditemani seorang pejabat militer senior.”

Anonymous said...

La, itu sebab PH M'sia anti Saudi ambil syiah.
Bolehlah pemimpin PH pula nikah Mut'ah.
Ha ha ha.

Anonymous said...

kita berharap pm kita bijak berdepan dgn syiah. hubungan diplomatic memang dh ada td sebarang usaha takrib dan mengizinkan mereka menyebar fahaman sesat syiah hendaklah disekat. hubungan ekonomi adalah biasa. jangan sesekali ada sebarang usaha utk membatalkan fatwa pengharaman syiah yg telah diwartakan.

langkah kem pertahanan menarik balik tentera dari sekutu tentera negara islam adalah dikesali. mungkin kita perlu sekutu berkenaan dimasa depan. kalua Kristian ada NATO, kita patut sertai sekutu tentera negara islam.

syiah sedang menyebar utk projek syiah raya. pengaruh mereka utk menguasai dunia arab sedang dilaksanakan. memusuhi Saudi atas alasan sekongkol dgn Israel US bukan alasan yg kuat utk mendekati blok syiah. jika berkecuali lebih adil kecuali semuanya.

jika syiah meresap dlm tentera ini amat bahaya. apakah agenda halus syiah menyusup dari kiri dan kanan melalui hadi atau mat sabu? kedua2nya sgt pro syiah. syiah jgn dilihat semata2 atas kacamaa politik yg digambarkan melawan Israel US. Saudi juga jgn hanya dilihat wahabi seluruhnya dan agen Israel. sejahat2 Saudi lebih baik dpd syiah. sekurang2nya Saudi sunni dan tiada ajaran sunni yg memusuhi syiah. tp syiah amat memusuhi islam.

politik syiah adalah politik berasas ajaran agama mereka. kita berdoa semuga dijauhkan dpd penyusupan ajaran syiah dlm masyarakat islam kita. jika mereka semakin kuat maka tidak mustahil sengketa akan dtg bukan lagi dgn cina atau india, tetapi antara umat islam dan syiah. ini sedang berlaku di Indonesia (Sampang).

bahaya syiah menjangkau lebih dpd kepartian. mereka tidak mengira parti politik. kita berharap agamawan kita terus berkempen membenteras kesesatan syiah dlm negara ini. sekarang syiah Malaysia hanya tepuk2 dada meratapi Hussein dlm hauzah2 mereka secara tertutup. jika semakin kuat mereka menuntut hak atas nama liberalisasi agama. satu masa org2 melayu akan berarak memukul2 badan kepala berdarah2 meratapi Hussein secara terbuka. apakah kita mahu ini semua berlaku di sini?

semuga negara dan kepimpinan kita terhindar dpd pengaruh syiah. semuga mereka yg menjadi agen syiah atas semangat melawan US Israel akan sedar perkara ini. samada syiah atau wahabi atau zionis, semua musuh umat islam. semua mesti dihindari. kecuali memang sudah takdir kita berdepan syiah yg mengidam wilayah islam nusantara, mungkin kerana menghidu AlMahdi atau Bani Tamim. wallahualam.

Anonymous said...

jika ibnu dan walaun menggunakan isu hubungan kerajaan PH dan syiah semata2 utk menutup imej pro syiah hadi, maka mereka silap besar. syiah mestilah dikenali dgn sebenar2nya. politik syiah US Israel bukan seperti perlawanan bola yg mana kita pilih salah satu. bagi kita kedua2nya sama bahaya dan mesti berhati2.

tp bahaya lebih lebih besar kerana imej agamanya. mudah menyusup dlm umat islam. sedangkan yahudi tiada umat islam yg berminat dan mereka senang dikenali. jika yahudi seperti hitam putih maka syiah kelabu hijau.. ramai terpengaruh dan tk kenal bahaya mereka.

nk kenal syiah kaji ajaran dan amalan mereka dgn agama mereka, jgn nilai mereka musuh US Israel maka mereka baik dan mesti disokong. iblis yg berlawan dgn setan, kita kena tolak kedua2nya.

https://aslibumiayu.net/4019-bagi-yang-tertipu-dan-terkagum-kagum-dengan-iran-negara-syiah.html


Mat Gelemo said...

T.kasih. Ibnu Hasyim.
Saya berkongsi pengalaman ikut tuan kembara ke Iran.
Ni nak ke Sri Lanka pula.

sayednoordin said...

Apai apabila berjumpa orang Iran..dicop masuk syiah.. bagaimana dgn.jumpa Putin China, cuba,Korea, USA..?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails