Tuesday, September 25, 2018

Janji Fantasi PTPTN PH, 'Tunggang Agama' Dapatkan Kuasa.

Hutang PTPTN, Janji Fantasi PH Akhirnya Makan Diri

SELEPAS tidak mampu menunaikan janji-janji pilihan raya, Pakatan Harapan (PH) akhirnya menyalahkan pula rakyat, yang sebahagian besarnya ialah pengundi PH sendiri.

Apa yang lebih memudaratkan, PH mula bercakap dalam gaya bahasa agama, seperti menyebut kewajipan, amana, dan lain-lain istilah agama untuk menutup agenda sebenar mereka.
Mereka yang mempunyai hutang PTPTN kini dikeji dan didakwa tidak amanah, seolah-oleh mereka ini sengaja tidak mahu membayar hutang mereka.
Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik bercakap mengulas hutang PTPTN dengan nada khutbah dan mengalihkan beban kesalahan pada peminjam. PH sebenarnya mengundang keengkaran membayar ini apabila berjanji mereka yang gaji belum mencapai RM4,000 tidak perlu membayar hutang PTPTN.
Mereka juga melaungkan janji populis seperti mahu menyediakan pendidikan percuma hingga peringkat tinggi, mengatakan peminjam PTPTN tidak salah kerana mereka dipaksa meminjam dan banyak lagi.
Memang bukan semua mereka janjikan dalam manifesto, tetapi inilah kempen mereka selama ini, sejak zaman Adam Adli lagi. Sebut tentang Adam Adli, kisah ini juga mengingatkan kembali bagaimana merekalah yang sehabisnya mempolitikkan PTPTN sejak dulu.
Mereka membawa jawapan untuk semua masalah yang dikaitkan dengan kerajaan BN dahulu, yang dituduh telah menguruskan hal belanja pendidikan ini dengan salah.
Rayuan supaya tidak mempolitikkan PTPTN ini melucukan dan mendedahkan sikap munafik mereka sendiri yang sebelum ini bersama mahasiswa berdemonstrasi mempersalahkan kerajaan BN.
Selama ini mereka menyebut pendidikan percuma, dan ini bukan tuduhan orang lain. Mereka sendiri mendakwa hasil Petronas cukup untuk menampung belanja pendidikan percuma.
Hari ini, nada mereka sudah berubah apabila menteri pelajaran akhirnya bercakap bertentangan dengan janji mereka dulu. Apakah nilai janji mereka sekiranya sudahlah apa yang dijanji tidak ditunai, mereka yang menuntut janji pula dituduh tidak amanah.
Jika begini tindakan mereka, terbuktilah janji mereka hanya untuk mendapatkan kuasa. Pengundi yang berharap janji mansuh PTPTN ditunai hanya dipergunakan harapan mereka agar mengundi PH.
Sekarang ramai yang tidak berani menentang pendirian terbaru PH kerana mereka menggunakan hujah agama. Mereka cukup suka “menunggang agama” sekarang ini, sedangkan sebelum ini menuduh pihak lain memperguna agama. – Mynewshub.tv

20 comments:

ted manoff said...

Pas yg tunggang agama..ptptn byr walaupun 10 ringgit sebulan itu yg dimaksudkn oleh menteri..tuan ibnu dh beraq belom pagi nii..

cik siti said...

Rupanya PH yang tunggang agama..

Anonymous said...

Setuju pendapat bro ted...tapi aku setuju jugak PH tak patut berkeras dgn peminjam...

Tun mahathir boleh potong gaji dan elaun mp yg naikkan dgn lumayan oleh najib selepas pelaksanaan gst...

Potong separuh dari kenaikan yg diberi oleh najib untuk jimatkan wang kerajaan dan ptptn boleh tangguh bayaran....

Ato pon jumlah bayaran bulanan di kurangkan...

Pinjaman ptptn dan tol dimulakan oleh tun mahadir dizaman 22 tahun memerintah kerana kelemahan mahadir menguruskan negara bila negara kerugian berpuluh bilion melalui perniagaan forex perwaja maminco perwaja dan lain2...

Anehnye anak2 dan kroni mahadir kayer rayer...

ted manoff . said...

Lu la ditunggang jantan..

cik siti said...

Kurang ajar..

Anonymous said...

Ph tonggang sikit saja...lobai pas tonggang hingga tonggang langgaaaannggggg...lobai pas mata duitan...

Anonymous said...

PERGHHH....HEBATNYA MCA!!

MCA semalam memberi amaran sama ada akan menyingkirkan UMNO daripada BN atau gabungan itu perlu dibubarkan jika UMNO terus bergerak ke arah politik teokrasi.

Amaran itu dilontarkan kerana tidak setuju dengan hubungan UMNO yang dilihat semakin mesra dengan Pas kebelakangan ini.

Kata Presiden MCA, Liow Tiong Lai, BN perlu terus berpegang kepada kemajmukan budaya serta mempertahankan keharmonian kaum di negara ini.

Anonymous said...

tunggang agama adalah mnjadikn agama sebagai alat utk menuju matlamat kuasa mcm pas. hukum agama dibolak balik mngikut selera hj hadi.

adapun selepas dpt kuasa dgn bergaya maka ph bknlah menunggang agama tp agama diamalkn dlm pentadbiran contohnya menolak salahguna kuasa dn klepet.

inilah cr merealisasikn agama yg memerintah bkn diperintah. hnya org berkuasa layak berckp begini. org tidak berkuasa mereka tetaplah menunggang agama tnpa keraguan yg menasabah.

Anonymous said...

Kenape pas terhegeh2 sokong kulup MCA?...lobai Pas memang bodooh....kununye mca tak de masalah dgn Pas..

Anonymous said...

Zaman moden ni wanita pon tunggang jantan dan isap ais krim ...lobai tontowi dah tengok di german....cik siti boleh mintak pengesahan dari lobai tontowi serban besar bakul..

Anonymous said...

Ted macai barua yg apa dari pemimpin ph semua betul walaupun pemimpin kata ted barua tunggangan kafir.

Anonymous said...

Tak setuju pas tunggang agama. Yang tunggang agama tu ph macam mahathir, doktor perubatan tapi cakap pasal agama mcam ulamak. Sama macam tghh cakap pasal perubatan tentu banyak cacatnya. Tp mahathir buat orng cacat aqidah, termasuk ted yang belum baligh bab agama.

Anonymous said...

Pada ph bohong tu nur. Ptptn janji mansuh, alih2 kena bayar. Fitnah pada ph pun nur. Tu bahasa maki , fitnah tantawi, mungkin nur bagi ph. Jadi lihat bagaimana ph merosakkan agama. Patut pun sebab ketuanya dap kafir dan tenteranya menteri pertahanan mat sabu yg lulusan uitm. Mahathir pun ikut cakap dap. Lantik kafir guan eng jadi menteri. Lingkup kewangan orang melayu.

Anonymous said...

lge memang layak jd menteri kewangan. men.kewangan dulu perompak mega.

tkde kaitan mntadbir kewangan negara dgn agama seseorg. sbb undang2 bab kewangan negara semua dh ada.

yg penting amanah mnguruskannya.

kita bkn nk suruh lge jd imam solat pun. walaun sgt bebal.

Anonymous said...

Pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah ingatkan Mujahid supaya tidak jadi ‘mujahat’. Dr Zakir Naik mengislamkan ramai orang, menteri bagaimana?

https://www.ismaweb.net/2018/09/25/ridhuan-tee-ingatkan-mujahid-supaya-tidak-jadi-mujahat/

Anonymous said...

Pakatan syiah-liberal-kafir harbi adalah kepala bapak munafik @ hipokrit kerana mereka mahu bercakap tentang moral dan agama tentang hukum membayar PTPTN sedangkan pemimpin-pemimpin pakatan sendiri telah sengaja mencipta pelbagai putar belit, auta, alasan bodoh, fitnah dan u-turn untuk membodohkan rakyat dan memungkiri pelbagai janji dalam manipestomato pakatan sendiri.

Sejak PH perintah..
Tol hapus
Hutang PTPTN hapus..
Harga petro RM 1.50/liter..
Rakyat jadi MEEAH laa nii.
Tak gitu KELDAI KAPIR biaDAP ?

Anonymous said...

Pembetulan komen September 25, 2018 at 9:58 PM:

Sejak pakatan syiah-liberal-kafir harbi perintah..
Tol hapus
Hutang PTPTN hapus..
Harga petro RM 1.50/liter..
Rakyat jadi MEWAH laa nii.
Tak gitu KELDAI ternakan kafir harbi biaDAP ????

Anonymous said...

Puak ph ni memang syiah liberal kafir harbi.

Hnya jika pas memerintah sahaja maka tol akan hapus.belajar percuma tak perlu bayar.harga petrol akan jadi bwh 1.50 seliter dan rakyat semua akan jadi billioner. Sorang pun tak akan miskin.

Inilah adlah kerana pas adalah parti islam. Parti islam akan menjadikan rakyat mewah. Marilah kita semua ahli pas sembhyang hajat. Agar rakyat kaya raya.

Halim Mahmud said...

Barua Tokong... mentaliti sampah.. komen pun mcm sampah... beremosi tanpa fakta..

Wa tunggu komen pengkagum PH dam Atuk iaitu Maza... sebab pasal Syiah dlm PAN pun senyap.. tak kan pasal Zakir Naik pun senyap.... dedak penuh dimulut ker syeikh... Jangan jadi sampah mcm barua2 dlm blog ni..

Anonymous said...

Mahmud mahmud. Syiah kan salah satu mazhab dslm islam. Tghh dah mengakuinya. Apa ada masalah lagi. Mahmud otak letak mana mud

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails