Friday, September 28, 2018

PD: Bersatu Gugat Anwar. Bersatu NS Bubar..



Lihat sambungan siri ini..
E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir
E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir

SEHINGGA sekarang tidak ramai pemimpin yang sanggup bubar parti sendiri. Namun ia bukan perkara pelik kerana pernah ada dalam catatan sejarah.
Kesemuanya boleh dikatakan membabitkan pemimpin Umno. Apa alasan mereka sanggup bertindak begitu. Kata Tan Sri Muhyiddin Yassin – ada pelbagai isu.
"Kita berhadapan banyak masalah, ada yang buat laporan polis, buat sidang media... saya tak nak ulas panjang," katanya seperti dilapor web berita.
Apa pula kisahnya tiba-tiba Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia bertindak sedemikian. Hari ini beliau dilapor mengumumkan Bersatu Negeri Sembilan dibubarkan. Alasannya kerana dilimpahi banyak masalah. (Foto atas: Pemimpin Bersatu Negeri Sembilan.)
"Kita guna pakai keputusan bubar Bersatu yang telah tertubuh awal untuk Negeri Sembilan kerana kita ada banyak masalah,” ujarnya.
Kata Menteri Dalam Negeri itu, Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS) nasihatkan bubar dan lantik semula pimpinan di peringkat negeri.
Nampaknya era Malaysia Baharu perkara yang jarang berlaku sebelum ini pun muncul sekarang.
Sebelum ini seorang lagi pemimpin Umno juga pernah bubar parti sendiri. Ditubuhnya parti baru itu kerana gagal mengalahkan seorang lagi pemimpin Umno.
Pada 1987 berlaku perebutan jawatan Presiden Umno antara Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah. Namun Ku Li tewas hanya kekurangan 43 undi.
Regunya juga rebah. Dato’ Musa Hitam juga tewas di tangan Ghaffar Baba bagi jawatan Timbalan Presiden. Babak pertelingkahan antara kedua-dua ‘team’ itu berakhir setelah Umno diharamkan Mahkamah Tinggi.
Hakim Dato’ Harun Hashim memutuskan Umno dibubar kerana muncul ahli yang tidak sah. Perwakilan berkenaan dibiarkan mengundi pada mesyuarat perwakilan Umno.
Berikutan pengharaman itu Ku Li cuba menghidupkan Umno lama 1946. Namun gagal. Bagaimanapun Ku Li tidak putus asa, sebaliknya beliau mendaftar pula nama Parti Melayu Semangat 46.
Manakala Dr Mahathir pula menubuh Umno Baru. Dr Mahathir masih mengatasi rekod Ku Li keupayaan menubuh banyak parti baharu.
Selepas berjaya menghidupkan Umno Baru pada 1987 tiba-tiba pada 9 Mei lepas Dr Mahathir cuba mematikan parti itu sekali lagi.
Perdana Menteri keempat dan ketujuh itu cuba mematikan Umno Baru dengan melahirkan Bersatu pada 8 September 2016. Mungkin tindakan Dr Mahathir lebih bermaruah berbanding Ku Li.
Berdasar retetan itu bermakna Dr Mahathir kali kedua menubuh parti baharu. Berbeza dengan Semangat 46 dimatikan Ku Li pada Mei 1996 selepas menyerah diri secara ‘en bloc’ kepada Umno.
Dr Mahathir lebih pintar kerana tidak mematikan Umno tanpa batu nisan. Sebaliknya beliau menubuh Bersatu bagi menyaingi Umno. Akhirnya parti Melayu itu tersungkur pada Pilihan Raya Umum (PRU) 14.
Bagaimanapun ketika baru menjejaki usia dua tahun, Bersatu Negeri Sembilan tiba-tiba dibubar. Alasan Muhyiddin kerana Bersatu negeri bernombor itu bermasalah.
Episod Bersatu gugat Anwar
Episod itu berlaku ketika Dato’ Seri Anwar Ibrahim sedang mendaki tangga untuk menduduki kerusi Perdana Menteri.
Biar pun diberi alasan Bersatu Negeri Sembilan ada penyakit, namun Muhyiddin ada pertimbangan lain. Beliau sebenarnya mahu menobatkan Tan Sri Dr Rais Yatim mengetuai Bersatu Negeri Sembilan.
Gambaran yang berlaku itu boleh diconggak Bersatu seperti tidak restui langkah Anwar.
Muhyiddin memulakan episod menyingkirkan orang lama bagi menghangat lagi ragam Malaysia Baharu. Strategi mengejutkan itu dicetus ketika adegan pukul memukul dan membaling kerusi memeriahkan pemilihan PKR.
Apakah ia benar-benar isyarat awal kepada Anwar. Tidak mudah untuknya menggantikan Dr Mahathir, biar pun tempoh dua tahun selepas PRU14 semakin hampir.
Lebih-lebih lagi timbul keraguan seseorang itu boleh bertanding mana-mana pilihan raya selepas 5 tahun pengampunan diberi. -HARAKAHDAILY 27/9/2018

23 comments:

Anonymous said...

Bersatu parti cap bunge parti ciput aje...tak ada kesan kpd anwar..

N9 negeri PKR cukup jentera untuk kempen sendiri...55% bukan melayu sokong anwar...Pas dibenci oleh bukan melayu...mca akan sabotaj pas...

Anonymous said...

Lobai hadi dah cakap masuk tanding di PD untuk latihan sahaja...bajet pon ciput...umno dah umum tak bantu pas kali ini..

Pas hanye mampu letakkan askar pencen lawan anwar...

Pas dah tahu kalah tapi nak berlatih.....umno dah tahu kalah tak guna buang duit...

Anonymous said...

Saifuddin: Bubar BERSATU N Sembilan tak jejas PRK Port Dickson

Bernama
27 Sep 2018, 9:30 malam (Dikemaskini 27 Sep 2018, 9:43 malam)

A A
PKR PD | Pembubaran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Negeri Sembilan tidak akan memberi kesan ke atas kempen Pakatan Harapan (HARAPAN) semasa Pilihan Raya Kecil Port Dickson akan datang.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution, berkata beliau melihat BERSATU di Negeri Sembilan hanyalah satu daripada ‘juzuk’ dari kekuatan parti itu.

Beliau juga mengadakan perbincangan dengan Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mengambil maklum berkenaan masalah yang dihadapi parti di negeri itu.

“Beliau (Muhyiddin) ada memberi bayangan parti di negeri itu menghadapi masalah. Bagaimanapun, ia tidak akan menjejaskan kempen kita di Port Dickson. Semasa berkempen, keseluruhan kekuatan parti BERSATU dalam komponen penting akan turun membantu

ted manoff said...


PH berpolitik dalaman..
Bersatu parti cap bunge parti ciput aje...tak ada kesan kpd anwar..
N9 negeri PKR cukup jentera untuk kempen sendiri...

Aninimus said...

Pas PRM dan vebas ibarat tikus cenvorot nak main2 saja di di PD..crncorot nak lawan gergasi...kena pijak hancur cinvorot...hahahs

Anonymous said...

Kalo ade pertaruhan prk PD rasanye tak ade sape berani ambik pembangkang walopun 100:1..

Anonymous said...

Cukup dgn sokongan DAP dan Amanah rakan setia anwar sejak 2004 lagi..kalo Bersatu join dhn pas sekalipon anwar tetap menang..

Aninimus said...

Pas dah rugi besar di sri setia...bajet hangus..itu kawasan majoriti melayu...PD majoriti bukan melayu..

Aninimus said...

Di sri setia lobai presiden tak nampak batang hidong....di PD mcm mana?..

cik siti said...

Begitu lah caranya PH mengbazir wang rakyat..

Aninimus said...

Bukan di negeri 9 sahaja Bersatu bubar malah kalo Bersatu bubar di seluruh malaysia pon tak beri kesan kpd anwar dan PKR...PKR makin mendapat sambutan rakyat...ahli bertambah mendadak sejak pru 14... Ramai yh mahu anwar pm kerana anwar telah dikenali prihatin dgn nasib rakyat..

Anonymous said...

Sandiwara parti Bunge pimipnan mamak dah dapat di baca...1 bahagian saja yg bermasalah tapi satu negeri dibubarkan..
Mamak ingat anwar dan PKR bergantung kpd parti munge...bodooh mamak ni...

cik siti said...

Prihatin? Anwar tolak islam pun u sokong.u ni khinzir agaknya.

Anonymous said...

Ape bukti anwar tolak islam?...anwar dah tak semayang lagi?...

Pak asim said...

Keadaan tidak memihak anwar.tun cuma mai psikologi tentang pm8. Tun akn lantik azmin.azmin akn yakinkn separuh dari mp pkr dn akn disokong oleh mp umno ug pro bersatu.

Anonymous said...

Sokong orang topeng dan tonggang islam lebih teruk dari khinzir tunggal...hudud di permainkan jadi alat kepentingan politik...ruu355 riuh rendah boleh dighaibkan..baham duit haram najib..

cik siti said...

Anwar bkn saja tidak sembahyan mlh terus liwat sebagai benteng terakhir jika azmin pm disaat akhir.tujuanya utk hasut rakyat.liwat 3.0

Anonymous said...

Pkr hidup kerana anwar...2 kali difitnah PKR bertambah kuat...azmin tak berani derhaka kpd anwar...masa anwar di siksa oleh madey azmin tetap setia...ruslan ezam zahrain lokman adam chandra cabut tapi azmin setia kekal bersama anwar hingga sekarang.....habye andaian dsn spekulasi saja madey nak lantik azmin...perlantikan tertakluk kelulusan majlis presiden..madey tak ade kuasa sebagai pebgerusi majlis presuden....ini bukan BN..

Anonymous said...

Ko ade tengok anwar liwat?...ato ko dah kena liwat dgn abwar?..

Anonymous said...

Berape bilon wang abis?..pas sokong najib rompak wang rakyat 2.6 billon ko setuju.m

Anonymous said...

Bila cik siti tengok anwar tak semayang?...fitnah..

Anonymous said...

Walaun pon berani buat fitnah?..hihihi..tak caya rasanye parti iselam....tapi lobai prediden pon berani fitnah pil kuda...inikan plak walaun yg jahil ..

Aninimus said...

Ahli pkr bertambah mendadak lepas pru 14... Kerana ramai yg suka anwar...dan mahu anwar pm..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails