Monday, September 24, 2018

PAS Sentiasa Buka Kerjasama Termasuk MCA.




SAYA merujuk kepada kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai, pada Konvensyen MCA 2018 yang disiarkan antaranya oleh Malaysiakini bertajuk “Bubar BN atau singkir Umno: MCA tolak gabungan Umno-PAS” dan portal nst.com bertajuk “We can kick Umno out of BN, warns MCA”.
PAS merasakan walaupun MCA bebas dan berhak menyatakan apa saja sama ada menyokong atau menentang sesuatu perkara, namun saya agak kabur tentang telahan mereka terhadap PAS. Semua pihak amat maklum bahawa PAS adalah sebuah parti politik yang berdaftar secara sah, bersikap demokratik dan bergerak dalam kerangka undang-undang negara dan perlembagaan partinya.
Adalah suatu makluman yang mantap juga bahawa PAS sentiasa bersikap terbuka untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak, termasuk MCA, demi untuk kebaikan rakyat dan negara. Walaupun MCA seolah-olah menafikan kerjasama dengan PAS semasa PRK Balakong baru-baru ini, mereka perlu sedar PAS bukan sahaja bekerjasama dengan UMNO atas dasar solidariti pembangkang, tapi juga dengan MIC dan beberapa parti serta individu lain lagi.
Dengan penuh hormat, bagi saya kenyataan Presiden MCA bukan sahaja tidak realistik malah berupa ‘takut kepada bayang-bayang sendiri’. Jangan kerana bimbang kehilangan sokongan orang Cina kepada DAP, MCA beralih kepada PAS yang kononnya tidak mempertimbangkan realiti masyarakat majmuk di Malaysia dan tidak mementingkan keharmonian kaum di negara ini. Pimpinan MCA juga dalam hal ini bolehlah melawat Kelantan dan Terengganu dengan dada yang lapang melihat sama ada wujud keharmonian kaum serta keamanan hidup di sana.
PAS mengharapkan MCA bertindak sebagai parti politik yang matang dengan bersikap lebih terbuka serta menunjukkan semangat demokratik dalam menghadapi suasana landskap politik yang sudah berubah kini, bukannya dengan menghalakan serangan malah ugutan kepada pihak lain bagi menutup prestasi buruk dalam PRU ke-14 yang lalu. Apakah PAS juga yang menyebabkan rekod politik MCA terjunam teruk dengan hanya memenangi satu kerusi Parlimen sahaja?.
PAS masih dan sentiasa membuka pintu kerjasama dengan sesiapa sahaja, termasuk MCA, atas dasar kepentingan negara dan rakyat jelata.
DATO’ TAKIYUDDIN HASSAN
Setiausaha Agung PAS
Bertarikh: 24 September 2018 

17 comments:

Anonymous said...

pas sentiasa membuka kain utk mca masuk mngikut selera. sygnya mca tk selera sbb ingatkn pas wanita cantik dn suci. rupanya dh ditebuk tupai umno. dn lagi... aduuh rupanya pas lgbt.. kesian budak2 tahfiz.

ted manoff said...

Takiyuddin tau apa..yg dia tau kahwin 5..lobai pas paling gembira bila had umur berkawin diturunkn kepada 13 tahun..bolehlah nasarudin al pornowi kawin 7..kikiki..



“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 1980].

Unknown said...

Pas muka x malu. Mca x nak, tp pas yg t'hegeh2. Prk balakong, pas x diundang tp t'hegeh2 nak kempen.

Anonymous said...

Landskap politik akan terus berubah selagi PAS suka-suka nak pecut.. suka-suka nak korner baring ..

MCA tak dapat terima PAS bukan sahaja kerana keharmonian kaum dan budaya tetapi kerana betapa teruk nya PAS guna bahasa dan cara menghentam AMANAH dan pemimpinnya!

Keharmonian dan budaya semua nya bertunjang pada fikiran dan akhlak..
Pemimpin PAS telah menunjukkan diri mereka dengan begitu buruk sekali.

Jangan ingat ada kelab penyokong, ada majlis yang di tubuhkan dengan melibatkan kaum lain.. bermakna PAS begitu menjaga keharmonian dan budaya.

Mana-mana gabungan politik mesti cukup ia itu diwakili oleh melayu, cina dan india. PKR cukup dengan ramuan tersebut. Samada PAS mengikut cara PKR atau PAS mengikut cara BN dan PH. BN di sertai MCA dan PKR di sertai oleh DAP.

Gabungan PAS UMNO dengan parti cina yang tidak kuat seperti MCA DAP, tak akan menjadi lawan yang di geruni

Anonymous said...

3 komen di atas tu, cakap sibodoh babi tunggang sikulup,
bukan cakap ahli politik matang..
Ha ha ha

Anonymous said...

kerjasama unt7k apa
nak gadai prinsip Islam yang diperjuangkan
rentikan lahhh

Anonymous said...

U-TURN? Dulu MCA anti hudud dan RUU355, marah kat MCA. Sekarang nak bagi bontot untuk diLIWAT MCA?

Anonymous said...

Ulasan dan tulisan provoke yg melampau!! baru jadi kerajaan .2,,3 hari dah rasa kuat dan hebat nak insulting PAS dr ulasan 3 diatas dan ulsan terakhir sebelum ni..menampakkan keceluparan macam kafir laknat. iya lah semenjak bersama dap ni ..kan..halo berapa kerusi pakatanDAP ?? berapa kerusi korang weh...jadi pak pandir DAP..tak payah kecoph la..weii..

Anonymous said...

mca tolak pas sebb pas suka mengkafirkn org lain termasuk mca.

Anonymous said...

pokoknya udah menang pru14 dgn bergaya. pas mngadai diri memberi tawaran servis murahan.

umno pun tkmau bersama pas. buat apa bersama puak yg kalah dn semakin ditolak rakyat. dn dgn bongkak pas kata nk islamkn umno. ini bukti takfiri merasa pas saja yg islam dlm dunia ni.

sendiri yg ngaku2 perjuang islam..rakyat peduli apa dgn pengakuan sendiri yg bongkak. beruk pun blh mngaku pejuang islam.

sebaiknya pas berusaha membersihkn lgbt dikalangan walaun2 yg menjadi pentadbir tahfiz yg memalukn islam.

dok sibuk lgbt kt luar tiba2 takdirnya dlm tahfiz ada lgbt. eeehh nk salahkn ph juga. gasaklah yg kena liwat anak2 kamu juga.. yg meliwat puak2 kamu juga yg islam sgt tu.

Anonymous said...

ted manoff..
Otak kuning..
Tak bebaloi emak kau meneran kau keluar..
Kesian sungguh emak kau..
Teran anak otak kuning..
Kesian..

Anonymous said...

Bab liwat..
Tanyer DSAI..
JSJ Club President..

Anonymous said...

Dasar kerajaan pakatan/DAP biar tuhan tolak biar tak bersama islam biar liberal biar bersama kafir harbi biar tolak raja biar bertentangan dgn islam biar lah melayu bair kafir biarlah apa pun asal menang pilihan raya jadi pemerintah bersama parti sosial demokratik dap aka pkr liberalism aka pb mahatirism aka kutyy jahil pan, mad sabun berwali kan syeh kulup LGE ialah korang dah realisasikan gerak kerja LKS selama 50 tahun dah jadi kerjaan kan. selama ini lah LKS berusaha utk mbina pesepsi melayu dan islam ni theokratik islam dan raja2 melayu itu sndiri ada lah bertentangan dgn ideologi sosial demokratik aka komunism almost ma,,paling hampir!! menjatuhkan islam dan melayu demi hak kesamarataan kan..LKS lah org yg paling berjaya dalam politik msia baharu mahatir no kerna dia terpaksa hancurkan parti yg telah mtahtakannya sbg PM 4..selamat berjaya bersama LKS utk msia baru.kami tetap bersama AQuran/AlHadish dan mendahului ulamak...inyallah jangan malu2 utk bersama islam nanti anak tuan2 malu nak jdi ISLAM

Anonymous said...

Ye ka? Suruh takiyudin tu berenti hisap rokok dulu. Hitam bibir dia. Muka pun hitam.tkde nur

Anonymous said...

Ted jahil. Tak tahu umur baligh. Sayang, ted umur tua tapi ilmu zero. Sesuai jadi barua dap.

Anonymous said...

Logik pun mca tolak pas. Tapi dap tak tolak pan. Sebab pan tolak hudud jadi kira sama jenis dengan dap. Dap kafir dan pan tubuh islam tapi jiwa sesuai dengan dap.

Anonymous said...

Pada dap banyak sangat nur. Buat pan teruja untuk jadi barua dulu, kini dan selamanya. Hakikatnya nur pada pan beza dengan nur pada pas.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails