Monday, September 24, 2018

Menyingkap Serangan Pengganas Di Iran




SABTU lalu, 26 rakyat Iran terkorban manakala lebih 60 lagi cedera dalam peristiwa serangan bersenjata pada upacara ketenteraan di Ahvaz, Barat Daya Iran. Dua lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah sejumlah besar penonton yang menonton perbarisan di bandar itu dan cuba menyerang pegawai kerajaan sebelum ditembak mati oleh pasukan keselamatan.
Umat Islam harus mengutuk serangan yang berlaku di Iran itu. Ini kerana ia adalah tindakan yang bersalahan dengan syariat Islam membunuh orang awam yang tidak bersalah. Aplikasi jihad yang bertentangan dengan Fiqh Jihad hanya akan merosakkan lagi imej Islam. Bukan sahaja di Iran, bahkan sekiranya serangan berlaku di negara Barat juga perlu dikecam.
Ahvaz merupakan sebuah bandar di wilayah Khuzestan. Walaupun turut beraliran Syiah, namun mereka daripada etnik minoriti Arab. Ini kerana Khuzestan berada di sempadan Iraq yang turut berbahasa Arab.
Perbezaan ras ini mendorong kepada penentangan rakyat terhadap Kerajaan Iran yang berpusat di Tehran sejak sekian lama. Penentang di Khuzestan menuntut kuasa autonomi dari Kerajaan Iran.
Khuzestan menjadi wilayah paling sulit untuk Kerajaan Iran uruskan. Sejak Revolusi Iran 1979, Khuzestan sering menjadi titik kekacauan. Pejuang pemisah Arab sudah menuntut kemerdekaan dari Kerajaan Pusat yang tidak lagi memberi wala' kepada Barat seperti kerajaan sebelumnya.
Perang Teluk Pertama antara Iraq dan Iran yang menyaksikan US menaja ketenteraan Iraq telah menjadikan Khuzestan sasaran utama Iraq di bumi Iran. Dalam tempoh 9 tahun perang berlangsung, Iraq pernah berjaya menguasai Khuzestan tetapi ditolak oleh majoriti Arab tempatan sendiri.
Bahana Arab Spring turut melanda Khuzestan. Pejuang pemisah melancarkan kempen menuntut kemerdekaan dan autonomi dari Kerajaan Iran, menyaksikan siri-siri protes jalanan yang membawa kepada pertumpahan darah.
Sehingga ke hari ini, konflik politik di wilayah tersebut masih tidak berkesudahan. Protes besar-besaran terhadap kerajaan bermula akhir 2017 hingga sekarang di beberapa wilayah Iran turut tidak mengecualikan Ahvaz. Bandar tersebut mencatat angka kematian yang tinggi daripada rusuhan yang berlaku.
Dari segi geo-strategi, Khuzestan adalah kawasan yang sangat penting bagi mempengaruhi iklim politik dan ekonomi serantau. Ia berada di sempadan Iraq, yang mana negara tersebut sudah berjaya dipengaruhi seteru Iran dari blok Barat. Khuzestan juga kaya dengan telaga minyak, selain berada di pesisir Teluk Parsi yang menjadi medan gas terbesar di dunia. Khuzestan turut berkongsi sempadan laut dengan Kuwait dan Saudi, dua negara sekutu US.
Tuduhan yang dibuat oleh Kerajaan Iran bahawa serangan didalangi oleh Barat dan negara teluk ada asasnya. Selain fakta di atas, mengikut rancangan pemetaan semula Asia Barat yang didalangi oleh US, Iran turut tidak terkecuali. Khuzestan secara khususnya akan digabungkan dengan sebahagian Iraq, Saudi dan Bahrain bagi mewujudkan negara baharu yang disebut dengan berbagai nama seperti Shiistan danArabistan, merujuk kepada etnik Arab bermazhab Syiah.
Selepas Afghanistan, Iraq dan Syria berjaya dikuasai, sudah tiba masanya Barat melancarkan fasa berikutnya bagi mengacau Iran pula. Selepas pembaharuan sekatan ekonomi, peminggiran dari komuniti OIC, seruan terhadap Negara Islam bagi memerangi Syiah, dan terbaru pembatalan perjanjian nuklear adalah tindakan-tindakan keras US yang menjadi tanda besar akan berlakunya serangan besar terhadap negara bekas empayar Parsi itu.
Khuzestan pernah disebutkan oleh Nabi S.A.W dalam sebuah hadis akhir zaman:
لا تقوم السَّاعَة حتى تقاتلوا خُوزاً وكَرْمَانَ من الأعاجم: حُمْر الوجوه، فُطْس الأنوف، صغار الأعين، كأن وجوههم المجان المطرقة، نعالهم الشعر
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah kamu memerangi Khuz dan Kerman di kalangan orang bukan Arab. Wajah mereka merah, hidung mereka penyet, mata mereka sepet dan muka mereka ibarat perisai yang diketuk (bulat), alas kaki mereka diperbuat daripada bebulu."
[HR Bukhari]
Bagi maklumat lanjut mengenai kupasan hadis di atas juga mengenai Khuzestan, Iran dan geo-politik serantau, boleh dapatkan buku saya bertajuk Huraian Hadis Geo-Eskatologi; Jejak Lokasi dan Kronologi. Banyak lagi maklumat lanjut berkenaan hadis-hadis akhir zaman yang sering menimbulkan tanda tanya. InsyaAllah buku ini membantu kita untuk sama-sama berfikir seterusnya mengambil langkah yang perlu. Boleh berhubung dengan Ustaz Hafiz (0104646295).
14 Muharram 1440 24 September 2018
(ALANG IBN SHUKRIMUN) - HARAKAHDAILY 24/9/2018
FB IMG 1537762117386

6 comments:

Anonymous said...

Banyaknye kerajaan pas bagi bantuan kpd lombok sampai 100 ribu...ingat juta2... Umno sedekah kpd pas terengganu untuk pru 1.5 juta...pas senyap saja...

Anonymous said...

Kupasan buku oleh ostaz pas bukan boleh pakai..

Anonymous said...

Pas tak hantar bantuan kpd mangsa di Iran?...

Anonymous said...

Arab saudi menjadi talibarut israel dan US...pas tak tahu ker?...

Anonymous said...

kita simpatilah pd yg mati tp kes begini jgn cepat2 kita memihak. iran cepat2 tuduh US dn negara arab. seolah nk minta simpati dunia terhadap iran mcm wtc.

kita tktau apa sebelakang semua ini. blh jd juga iran sendiri yg rancang. iran ni syiah langsung xblh dipercayai..adik beradik zionis yg penuh tipu daya mmbohong takiyyah sebb mereka tentera dajjal.

mereka biasa gurau senda korbankn sikit rakyat utk tunjuk kt dunia bahawa iran baik dn US yg jahat. kali ini dimasukkn sama negara arab. utk memanaskn lg permusuhan terhadap arab khususnya saudi.

sedangkn iranlah yg bantu bashar syiah laknat membunuh beratus ribu umat islam syria iraq dn yemen. serta berniat memberontak di saudi.

kita xkata saudi itu sgt suci tp sekurang2nya mereka sunni yg xmngkafir sahabat rdh. sekurang2nya saudi jaga mekah dgn baik sedangkn ajaran syiah hrndak meruntuhkn kaabah dn jadikn karbala tanah suci yg baru.

jrmaah haji iran dipecah2kn kpd kelompok kecil dimusim haji.. sebb klu tak mereka pasti akn cetuskn huruhara dgn laungan labaika yahussein. tu sbb tahun ini aman sikit musim haji.

setelah umat islam mula sedar syiah iran subahat menumpahkn darah umat islam disyria iraq n yemen..imej syiah tercemar dn kini cuba mmperbaiki imej mereka sambil memberi imej buruk agen US kpd negara2 arab khasnya saudi.

penulis mngatakn setelah US berjaya menguasai iraq afghsnistan dn syria.. ini kata2 yg tersasar. sebenarnya US memang berjaya mnakluk iraq dn afghanistan tp diserahkn pemerintahan kpd syiah.

kenapa iraq afghan jatuh ke tgn US tp 'gagal' disyria. sebb disyria yg sudah sedia berkuasa ialah syiah bashar. so US tkperlu jatuhkn basar. berlakun lah sikit2 seolah bashar anti US. urk memberi imej puppet US kpd mujahiden umat islam sunni yg benar...bukan ISIS.

Anonymous said...

Knapa PAS x ltk calon d PD? Dh abis bajet ato x der calon yg sanggup kalah laiiiiiii?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails