Saturday, June 16, 2018

PRU15: Jangkaan Jika 3 Penjuru. Di Mana PAS? -Dr Ishak Ibrahim.


PRU15: Jangkaan Jika 3 Penjuru.
KENDURI besar negeri
Jika berlaku lagi pertandingan tiga penjuru akan menyaksikan kerusi-kerusi Dun dan Parlimen milik Umno akan difaraidkan di antara PAS dan PH. Dalam tempoh peralihan ini, pengundi Umno tidak ada pilihan selain PH atau PAS, anggaran 30 peratus bekas pengundi BN akan mengundi parti PAS dan 70 peratus akan mengundi parti yang menguasai Kerajaan Pusat iaitu PH.
Parti PAS akan berkenduri besar di Kelantan dan Terengganu dengan menambah kerusi Dun dan Parlimen di Kelantan dan Terengganu. Semua kerusi milik Umno di Kelantan dan Terengganu akan jatuh ke tangan parti PAS.
Manakala kerusi Umno di Perak dan Pahang juga jatuh kepada parti PAS sebagai contoh Parlimen Parit di Perak namun tidak mencukupi untuk bentuk Kerajaan Negeri bersendirian.
Manakala di Kedah pula, kadar sokongan kepada PH daripada bekas pengundi Umno lebih tinggi berbanding kepada parti PAS kerana PH berkuasa di negeri dan Pusat pada kadar 70 : 30. Ini mengakibatkan kerusi parti PAS yang dimenangi tanpa undi lebih daripada 50 peratus mungkin akan jatuh pada PH. (nota: hanya 3/15 kerusi Dun milik PAS di Kedah di mana undi lebih daripada 50 peratus). Namun jika kadar hanya sekitar 50 : 50, maka PAS mungkin boleh menguasai Dun Kedah.
Di peringkat Parlimen pula, PH akan mudah mendapat dua per tiga majoriti dengan PAS menambah bilangan kerusi kepada 30-50 kerusi kerana merampas kerusi majoriti Melayu dari Umno. Dengan mendapat majoriti dua per tiga, PH lebih bebas menentukan polisi dan persempadanan semula dengan menambah kerusi yang bercampur (pertambahan kerusi bercampur akan memudahkan PH mengekalkan kemenangan).
Tempoh kenduri besar negeri untuk parti PAS ini hanyalah sementara sahaja dan PRU16 pula akan menyaksikan bekas pengundi Umno yang mengundi PAS akan beralih pula kepada PH kerana PH menjadi kerajaan di Pusat serta perubahan sempadan pilihan raya baru. Fenomena ini umpama pada PRU2004, di mana pengundi Umno yang menyokong PAS pada PRU1999 kembali mengundi BN. Ini akan akibatkan parti PAS mengalami kekalahan teruk di mana dijangkakan kerusi yang dimenangi semasa PRU14 dan PRU15 akan direset semula yang menyaksikan PAS mungkin kehilangan Negeri Terengganu dan Kedah.
Kenduri sederhana Pusat
Keadaan ini akan berlaku jika parti PAS bekerjasama dengan parti Umno sebelum Umno kehilangan sokongan sebahagian besar 3.5 juta pengundi pada PRU14.
Apabila undi PAS dan Umno digabungkan, hampir semua kerusi majoriti Melayu yang dimenangi oleh PH akan kembali kepada gabungan PAS dan Umno (berdasarkan keputusan PRU14 yang menyaksikan PH menang di kawasan majoriti Melayu kerana pecah undi).
Ini ditambah lagi dengan semangat Melayu dan Islam yang akan kembali meningkat dalam kalangan orang Melayu. Keadaan ini akan membolehkan gabungan PAS dan Umno untuk menang majoriti mudah di Pusat.
Apabila parti PAS dan Umno menguasai Pusat, maka banyak perubahan berkaitan Islam akan berlaku seperti perlaksanaan syariat yang tidak memerlukan dua per tiga majoriti Parlimen.
Keadaan ini akan berkekalan hingga tempoh yang agak lama kerana pertambahan pengundi Melayu akan bertambah kerana kelahiran Melayu yang tinggi dan perpindahan keluar orang-orang Cina.
Oleh:

DR ISHAK IBRAHIM

Penganalisis Politik
2 Syawal - HARAKAHDAILY 16/6/2018

4 comments:

Anonymous said...

Pas akn dihumban kelaut dlm.parti jumud hadi blh pindah duduk dlm gua.

Anonymous said...


Wahai barua ternakan pakatan 6:58 PM , kita ketawa melihat kebodohan kamu setiap kali kamu merepek dan merapu. Kamu hanyalah seorang manusia yang kerdil dan lemah sahaja yang cuba berlagak hebat! Kasihan.

Cerminlah diri kamu dulu sebelum kamu menulis komen untuk membodohkan diri kamu sendiri.

Anonymous said...

Jom bunuh hasyim

sayednoordin said...

Unsur unsur daesh .. nak bunuh ke kojenye...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails