Monday, June 11, 2018

Di Sinilah Bukti Asas Kekuatan Iman. Solat Tak Berbaju Di Kebun Alas Daun Pisang...


SEBUAH foto yang dimuat naik seorang pengguna Twitter baru-baru ini menjadi viral di media sosial. Akaun dengan nama @ana_khoz itu telah memuat naik gambar seorang budak lelaki yang sedang mendirikan solat di kebun milik bapanya.

Dalam foto tersebut, kelihatan budak lelaki itu hanya mengenakan sarung untuk menutupi tubuhnya yang tidak mengenakan pakaian. Sementara itu, dia juga dilihat hanya menggunkan daun pisang sebagai alas pengganti sejadah.


“Di tengah kesibukan membantu orang tua, dia tidak lupa akan kewajipannya untuk menjalankan ibadah solat walau hanya dengan beralaskan selembar daun pisang. Subhanallah,” tulis @ana_khoz.


Dalam keterangan foto yang dibuat Ana, menjelaskan bahawa budak lelaki yang berasal dari Tuban, Jawa Timur itu sedang membantu orang tuanya bekerja di kebun. Walaupun tidak memiliki ruang solat yang selesa, tapi budak tetap itu tidak lupa menunaikan solatnya.


Ketaatan budak lelaki itu dalam menjalankan perintah agamanya telah mendapat banyak pujian dari netizen. Kebanyakan dari mereka terharu dan berharap yang budak lelaki itu dapat menjadi contoh bagi anak-anak yang lain.


“Saya yang non muslim juga merasa kagum dengan beliau, semoga anak-anak kita yang lain dapat mencontohi beliau dalam beribadah,” komentar @N_Kuslan.
“Soleh benar anak ini. Beruntung orang tuanya mempunyai anak yang taat seperti dia,” ujar @IbuPertiwiku.
“Jgn pertikaikan segala kekurangan (tempat ibadah) yg dia lakukan saat solat tpi lihatlah niat hatinya untuk tetap beribadah kepada Tuhannya dalam segala keadaan,” tulis @GunRomli.
“Bererti,orng tuanya sangat luar biasa dlm mendidik anaknya, hingga anaknya merasakan bahawa solat adalah keperluan hidup yg tidak blh ditinggalkn,” kata @ana_khoz.
Bagaimana pula pendapat anda..?
Sumber: Khalifah Mail Online via Media TV 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pernah satu masa dulu seorang PM Malaysia sedang mesyuarat pada hari Jumaat tengahari memutuskan nak sembahyang Jumaat atau tidak melalui undi angkat tangan.. Sedang PM itu tinggal dekat, bukan lebih dari 2 marhalah... Apakah ini juga ada kaitan dengan iman?

19 comments:

Anonymous said...

""Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pernah satu masa dulu seorang PM Malaysia sedang mesyuarat pada hari Jumaat tengahari memutuskan nak sembahyang Jumaat atau tidak melalui undi angkat tangan.. Sedang PM itu tinggal dekat, bukan lebih dari 2 marhalah... Apakah ini juga ada kaitan dengan iman?""


Jgn buat fitnah admin,bln puasa bawa2lah bertaubat.

Anonymous said...


Pada June 11, 2018 at 6:32 PM

Kalau fitnah pegi saman. Tak payah bising-bising menyalak lagi..
gentelman la sikit. Berapa kali aku dengar spesis-spesis jahat ni nak report, nak saman bahkan mengugut macam-macam.

Bela la

ha ha ha.

Anonymous said...

haaaaaaaaaaa
muka tak malu, tumpang blog orang buat macam blog sendiri..

ted manoff said...

Anon2 diatas..mmg blog tuan ibnu nii dlm perhatian pihak berkuasa..repot2 xmainlah tangkap terus psl sdh beberapa kali fintah ph..

Anonymous said...

Ted manoff ni rupanya ejen polis ke?
Tapi aku rasa bukan. Dia sebenarnya penjilat juboq DAP. Dah lama dah dok salak bukit.
Dia ingat orang lain penakut macam dia. Jadi babi tunggangan orang bukan Islam. Spesis jahat mengkhianati Islam.

Hiiiiii

ted manoff said...

Ejen rahsia..polis2 nii member juga..ditugaskan utk pantau blog tertentu..


Sampaikan walau 1 ayat..😊😊

mahligai seni said...

Saudara Ted Manoff, insya-Allah saya bantu saudara. Jangan risau.

Anonymous said...

NATO.No action talk only...Savannah...

Anonymous said...

Tapi tak boleh lawan ejen CIA.

Anonymous said...

Mana lah datang cerita PM suruh angkat tangan samada nak sembahyang jumaat atau tidak.

Mana bukti. Jangan buat tuduhan tanpa bukti.

Kalau dedahkan nama PM tu baru lah boleh saman..

Anonymous said...

Hebat lagi yang solat kat atas padang merbok.

ted manoff said...

Ok..teruskan berhujah dgn tuan ibnu..kadang tuan ibnu nii melampau juga nii termasuk memetik berita yg tk betul utk tujuan tertentu..

Anonymous said...

tard manoffik ini berlagak mafia cuba menghapuskan kebenaran dengan mwnbuat ugutan sambil bersembunyi di belakang pc. Beranilah sangat.

Takutlah sangat! Porrahhh.

Anonymous said...

Semua orang tahu mahligay dan tard manoffik adalah penjaja fitnah. Syaitan yang suka bantu syaitan.

mahligai seni said...

Yang JAHAT itu kamu. Kamu guna ISLAM untuk kepentingan hawa nafsu kamu. Memang kamu ini JAHAT. Kahkahakahhhh..

Anonymous said...

Budak lelaki itu cintakan Allah dan RasulNya maka dia menjadi manusia yang mulia.

Malangnya terdapat satu puak tua bangka liberal, yang dunia kata pergi kubur kata mari, bersekongkol dengan puak kafir harbi menentang dan menghina ajaran Islam dan perjuangan Islam, ulama Islam, institusi Islam, parti Islam.

Maka puak munafik ini setaraf dengan anjing buruk kepala.

Anonymous said...

Di akhir zaman si munafik mahligay akan melabel pejuang Islam yang baik sebagai orang jahat.

Mahligay juga melabel orang jahat sebagai orang baik.

Nampaknya fius dalan otak mahligay sudah terbakar dan terputus kerana litar pintas.

Anonymous said...

Nak bayat zakat, boleh bayar kat UMNO Kedah. PAS Kedah pun boleh ambik Zakat, UMNO lagi terdesak, belanja pengurusan pejabat bahagian telah dihentikan, perlu duit zakat bayar bil2 elektrik dsb...PERSOALANNYA, BOLEHKAH PARTI POLITIK DALAM SISTEMJ DEMOKRASI TERIMA ZAKAT, KITA BUKAN PUN PERGI BERPERANG?

Anonymous said...

Kerana dia budak. Kerana dia solat hanya dengan kain. Kerana solat atas daun pisang....

Selama ini macam itu ke dia solat ?

Kebun ada. Tapi pundung@rumah rehat tak ada ?

Paling tidak ayah dia ada simpan tikar sembayang.

Pemimpin-pemimpin yang kau hina dan kecam tu mahu lahirkan Islam yang berkualiti dan bijak.

Ia itu apa-apa pun bila-bila pun kena bersedia untuk solat. Bukan hanya duduk menunggu. Tapi mesti sediakan kain dan sejadah...

Wallahualam.

Setakat gambar belum tentu ia nya betul...Maaf.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails