Saturday, June 16, 2018

Hina Mufti: PM Buat Lagi Fatwa Haram Haji 1MDB!




BIADAB… Ketika umat Islam beberapa hari lalu sibuk ibadah raih keberkatan lailatul qadar, lain pula Tun Dr. Mahathir Mohamad sekali lagi ‘jaja’ cerita buruk mengenai haji hasil tajaan 1MDB.

Semasa berucap kepada rakyat Malaysia yang berada di Jepun baru-baru ini, Perdana Menteri dengan usia paling tua di dunia itu membuat tohmahan apabila mendakwa beliau tidak akan guna ‘duit curi’ bagi menaja jemaah haji.
Meskipun tidak rujuk secara spesifik kepada 1MDB, ucapan Mahathir itu jelas ditujukan kepada sayap pelaburan kerajaan era bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang cuba dimomok konon ‘songlap’ duit negara.
Begitulah hinanya 1MDB di sisi Mahathir; padahal ia sekadar menjalankan tanggungjawab sosial korporat terhadap ribuan umat Islam yang tidak mampu untuk menunaikan rukun Islam kelima itu sejak dimulakan tahun 2011 lagi.
Ini termasuk ketua kampung, penghulu, pengerusi JKKK, imam surau dan bilal dari seluruh negara dikenal pasti tidak cukup simpanan di Tabung Haji (TH) kerana ada meninggal dunia tanpa sempat ‘jejak kaki’ di Tanah Suci.
Walhal ketika 22 tahun pemerintahan Mahathir sebagai perdana menteri keempat dahulu, langsung tiada seorang pun yang pernah ditaja kerajaan beliau waktu itu bagi mengerjakan ibadah fardu haji apatah lagi golongan miskin.
Malangnya, Mahathir tetap Mahathir dengan perangai angkuhnya perlekeh jasa pemimpin lain yang tidak sehaluan pendirian politik dirinya waima melibatkan isu sensitif apabila tergamak ‘melabel’ haji tajaan 1MDB sebagai haram.

Baca: “Saya Tanggung Dosa Besar Jika Ia Adalah Sebaliknya”

Juga: Haram Haji Guna Duit 1MDB, Halal Cucu Belai Anjing

Ini bukan kali pertama beliau berbuat demikian bahkan awal tahun ini menerusi catatan bertajuk Halal Haram dalam laman blog beliau iaitu Chedet, Mahathir mengulangi kenyataan mengenai isu haram haji menerusi 1MDB.
Mahathir, 92, dengan selamba ‘putar belit’ isu berkenaan apabila mendakwa konon wang tajaan daripada Yayasan 1MDB itu sebagai duit curi yang cuba dihalalkan oleh Najib dengan diubah suai bagi kegunaan ibadah haji pula.
“Jika kita tidak tahu duit itu dicuri, salahkah jika duit itu diguna untuk buat ibadat haji? Jika kita tahu bahawa duit itu dicuri, halalkah duit itu jika diguna untuk kerja haji,” soal Mahathir yang cuba hasut pembaca blog beliau itu.
Artikel celupar itu sekali lagi menyerlahkan kebiadaban Pengerusi Pakatan Harapan (PH) berkenaan dan terdesak eksploitasi isu agama dengan menjatuhkan hukum fatwa sendiri atas perkara yang sudah dijelaskan berulang kali.
Hakikatnya, Mahathir sengaja mencabar ramai mufti tempatan yang sejak tahun lalu mengutuk keras beliau kerana mengeluarkan fatwa sendiri tanpa ada ilmu, namun tokoh PH ini menyelar mereka pula konon ada agenda tersirat.
Ini bukan isu baharu bahkan Mahathir diketahui tidak memiliki hubungan baik dengan institusi agama apabila ada beberapa mufti dipecat kerana tidak sependapat dengan beliau dengan mendakwa mereka berfikiran jumud kolot.
Ironinya, beliau bangga dengan anaknya yang pernah ada kilang arak selain menyokong gerakan anti-Islam seperti LGBT, malah membiarkan sahaja cucunya bebas bela anjing dan mengamalkan gaya liberalisme. – Mynewshub.cc
* Video bawah sekadar hiasan…

23 comments:

Anonymous said...

Buat haji kt kelantan je..jimat dan dpt menaikkan ekonomi kelantan..lgpn arab saudi negara wahabi..buatpe bg kerajaan wahabi dana..mcm beli burger kt mc'd..kata duitnya bg israel..ye tak abg hj ibnu hasyim
..tumpang tnya..awak bt hj kt mn?ada Hj kt depan tu??

Anonymous said...

Klu hina mufti pahang ok..dapat sepak(kaki) je mulut dia..mufti konon..mufti babi?mufti anjing? mcm kata zamihan al burit

Anonymous said...

Jika anda jkkk ada kelebihan blh pergi haji cepat. Kalau bukan jkkk dan hanya org kenbanyakan tunggulan lebih lama dari biasa (giliran anda telah diambil oleh jkk) sampai tua ikut turn TH. Itukah Islam yg tuan blog ni perjuangkan. Berjuang Untuk org2 berpangkat sahaja.

Anonymous said...


Setelah kita membaca komen-komen yang ditulis oleh barua-barua @ cybertrooper ternakan pakatan, kita boleh membuat kesimpulan:

(i) barua-barua pakatan ini terdiri dari puak munafik dan puak kafir harbi kerana kecenderungan mereka menghina agama Islam. Besar kemungkinan barua pakatan ini terdiri dari puak kafir harbi kerana mereka terlalu berani menghina Islam.

(ii) barua-barua pakatan ini telah menfitnah tuan ibnuhasyim semata-mata kerana tuan ibnuhasyim berani mendedahkan kezaliman dan kesesatan rejim pakatan.

(iii) komen-komen yang ditulis oleh barua bangsat ternakan pakatan mengandungi pelbagai fitnah seperti fitnah 1:09 PM. Barua bangsat 1:09 PM ini adalah pembela puak kafir harbi.

Fakta: Ustaz Zamihan Al-Ghari telah membela mufti Pahang di waktu puak munafik liberal dan puak kafir harbi meroyan histeria menfitnah dan memburuk-burukkan mufti Pahang selepas mufti Pahang mendedahkan siapa kafir harbi.

Zali Mohd said...

Ibnu Hashim yg bijaksana hang ta tulis ke pasal infak wajib yg party Pas dok kutip salama ni dok melawan zakat yg dikutip oleh kerajaan negeri,hg aku tengok taboleh pakai kuman seberang sungai hg dok nampak tapi gajah depan mata hg ..hg buat ta nampak..Org Pas memang ta boleh pakai termasok hg Ibnu Hashim altemberang.

Anonymous said...


Mahafiraun telah lama membuat kenyataan sesat lagi menyesatkan dan menghina ajaran Islam seperti Hudud yang terkandung dalam Al-Qur'an dan Sunnah. Beliau menggunakan istilah 'sup tangan' dll untuk menghina Hudud. Beliau juga pernah menolak Sunnah dengan menolak beribu-ribu hadis sahih. Ini bererti mahafiraun telah menolak Al-Qur'an dan Sunnah.

Mahafiraun juga telah memecat seorang mufti yang berani menegakkan ajaran Islam dan seorang hakim yang jujur dan tegas menegakkan keadilan dan kebenaran. Ini bererti mahafiraun telah melakukan kezaliman.

Mahafiraun ini telah mempertikai dan menolak tafsiran Al-Qur'an oleh ulama-ulama yang mempunyai akhlak dan amalan yang baik dan ilmu Islam yang tinggi. Tindakan mahafiraun ini adalah seperti seorang jahil murakkab mempertikai ajaran Islam atau seorang doktor mempertikai rekabentuk roket atau seorang akauntan mempertikai cara doktor pakar jantung merawat pesakit jantung.

Maka kita tidak terkejut melihat anak perempuannya menjadi kepala bapak liberal dalam NGO Sisters In Sins (SIS) yang menentang dan menghina ajaran Islam dan memutar-belitkan ajaran Islam untuk menyesatkan umat Islam dan anak lelakinya pernah menjadi towkay arak dll.

Jika mengikut hukum Islam, mahafiraun telah membatalkan imannya sendiri kerana dia telah mengingkari perintah Allah dan RasulNya secara sengaja dan terbuka melalui ceramahnya dan media massa.

Kita berharap mereka kembali kepada ajaran Islam, bertaubat kepada Allah dan meninggalkan kesesatan. Ingatlah dunia kata pergi kubur kata mari.

Anonymous said...


Nampaknya barua dedak pakatan 2:09 PM jahil murakkab kerana barua ini tidak mengetahui golongan yang layak mendapat zakat dan tujuan zakat.

Allah dan RasulNya memerintahkan umat Islam membelanjakan harta benda mereka dan menggunakan tenaga mereka di jalan Allah termasuklah perjuangan Islam untuk menegakkan ajaran Islam dll.

Barua dedak pakatan hanya tahu berjuang untuk menegakkan roket kafir harbi sahaja.

Anonymous said...

Aikk..mcm ibnu hasyim je komen..ni nk ckp ckit je..kepala butoh bapa hang

Anonymous said...

Ni dh pernah berjubo dgn mufti pahang eh..syg sgt..najib depan mata xnk sibuk..bodoh kepala lutut pnya mopti

Anonymous said...

Mufti pahang dh jadi kafir harbi..

Anonymous said...

Puak-puak spesis jahat ini lagikuat meroyan.. ha ha ha

Anonymous said...

2.03..xpayah komen la..klu komen mcm binatang kafir harbi..dh isi borang PEKUGA ke?

Anonymous said...


Wah barua-barua ternakan pakatan menulis komen memaki hamun dan menyumpah seranah umat Islam kerana barua-barua ini amat bencikan Islam dan umat Islam.

Marilah kita semua umat Islam mengundi PAS dan menolak pakatan dalam PRU15 kerana musuh-musuh Islam semakin melampau dan biadap terhadap agama Islam dan umat Islam.

Anonymous said...


Semua komen berunsur fitnah, maki hamun dan sumpah seranah terhadap ulama Islam dan umat Islam yang ditulis oleh barua-barua ternakan pakatan membuktikan semua barua ternakan pakatan adalah pesakit mental yang kronik !

Inilah akibat barua-barua pakatan makan dedak cap roket yang hanya layak dimakan oleh babi !

Anonymous said...

Aku pn nk kutip zakat le ..ada untong wo..

Anonymous said...

242..xbaik tau ckp camtu..inikah akhlak islam???

Anonymous said...

Kawan bencikn pemimpin pas..cane nk undi pas.diorg gunakan islam

Anonymous said...

Isu kecil je ni.duit curi 1mdb tidak boleh digunakan untuk urusan haji namun bisa diinfakkan kepada pas kerana pas parti suci lagi menyucikan.tolak duit palsu je pas xterima.betulkan ibnu Hashim?

Anonymous said...

Kisah Abu Bakar RA dimaki tapi Nabi SAW diam saja bahkan tersenyum
Pada suatu hari Rasulullah SAW bertamu ke rumah sahabat Abu Bakar Ash-Shidiq, Ketika sedang ngobrol dengan Rasulullah,tiba-tiba datang seorang Arab Badui (orang gurun ) menemui Abu Bakar Asshiddiq.dan langsung mencela Abu Bakar.Makian kata-kata kotor keluar dari mulut orang orab gurun itu.Namun,Abu Bakar asshiddiq sama sekali tidak menghiraukannya,terus beliau melanjutkan perbincangan dengan Rasulullah saw.
Melihat hal ini, Rasulullah tersenyum.Kemudian,orang Arab Badui tersbut kembali memaki Abu Bakar,kali ini,makian dan hinaannya lebih kasar.Namun dengan keimanan yang kokoh serta kesabarannya, Abu Bakar masih tetap membiarkan orang tersebut dn tidak sedikit pun membalas caciannya.Rasulullah pun kembali tersenyum.Smakin marahlah orang Arab Badui tersebut. Untuk ketiga kalinya, dia mencerca Abu Bakar dengan celaan yang lebih menyakitkan dari sebelum nya. Kali ini,selaku manusia biasa yang mmiliki hawa nafsu,Abu Bakar tidak dapat menahan amarahnya,terus membalas oleh beliau makian orang Arab Badui yang tadi dengan makian pula.Maka terjadilah perang mulut Seketika itu,Rasulullah beranjak dari tempat duduknya.Ia meninggalkan Abu Bakar tanpa dengan mengucapkan salam.
Melihat hal ini,selaku tuan rumah,Abu Bakar tersadar dan menjadi bingung.Dikejarnya Rasulullah yang sudah sampai halaman rumah beliau. Kemudian Abu Bakar berkata,”Wahai Rasulullah,janganlah biarkan aku dalam kebingungan yang sangat.Jika aku berbuat kesalahan, jelaskan kesalahanku!”Rasulullah menjawab, “Sewaktu ada seorang Arab Badui datang dengan membawa kemarahan serta fitnahan lalu mencelamu,kulihat tenang,diam dan engkau tidak membalas,aku bangga melihat engkau orang yang kuat mengahadapi suatu tantangan,menghadapi fitnah,kuat menghadapi cacian ,dan aku tersenyum karena ribuan para malaikat disekeliling mu mendoakan dan memohonkan ampun kepadamu,kepada Allah SWT.Begitu pun yang kedua kali,ketika orang ter sebut mencelamu. dan engkau tetap membiarkannya, maka para malaikat semakin bertambah bnyak jumlahnya.Oleh sebab itu,aku tersenyum.Namun,ketika kali ketiga dia mencelamu dan engkau menanggapinya, dan engkau membalasnya,maka seluruh malaikat pergi meninggalkanmu.dan ketika itu hadirlah iblis di sisimu.
Oleh karena itu,aku tidak ingin berdekatan dengan kamu.Dan aku tidak ingin berdekatan dengannya pula dan aku tidak memberikan salam kepadanya.” Setelah itu menangislah Abu Bakar ketika diberitahu tentang rahasia kesabaran bahwa itu adlah kemuliaan yang terselubung .yang mana kita tidak menyadarinya.oleh karena itu bersabarlah atas setiap musibah,celaan dan lain sebagainya.Allah berfirman: “Maka bersabarlah engkau dengan kesabaran yang baik.” (QS. Al-Ma’arij : 5)

Anonymous said...


Terima kasih Anon 3:45 PM kerana peringatan yang baik tentang kesabaran.

Anonymous said...

Badut pakatan 3:05 PM,

Semua dakwaan kamu dibuat tanpa sebarang bukti maka terbuktilah kamu adalah penjaja fitnah.

Anonymous said...

Ibnu Hasyim betulah yang dikatakan PM tu,IMDB mengalami kerugian dan hutangnya ditanggung oleh kerajaan dan rakyat sekarang ni.Jadi kalau syarikat tak ada untung kenapa taja pergi haji dan yang ditaja adalah orang2 UMNO saja.Disini nampak penyelewengan Najib dalam kes menghantar orang pergi haji ni.

Anonymous said...

Hasil curi buat amal, agak2 boleh tak? Kalau dok mengaji ustaz2 habaq hasil haram walaupun dibelanjakan untuk baikan tetap haram. Apakah ustaz2 yang ajar tu bodoh atau memang tak reti?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails