Sunday, June 10, 2018

Desak Polis Siasat Kadir Jasin, Hishamuddin Rais -PAS Pahang




PAS Pahang menerusi sayap Pemudanya hari ini, membuat laporan polis terhadap Ketua Media dan Komunikasi Majlis Penasihat Kerajaan, Datuk A. Kadir Jasin serta aktivis sosial, Hishamuddin Rais yang didakwa hina Yang Dipertuan Agong (YDPA), Sultan Muhammad V.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Pahang, Andansura Rabu berkata sebanyak 15 laporan polis akan dibuat hari ini, di semua Ibu Pejabat Polis Daerah di negeri ini bagi mendesak siasatan dilakukan ke atas mereka yang cuba menjatuhkan imej YDPA dan institusi Raja Melayu.
Katanya, selain Kadir dan Hishamuddin, laporan polis juga dibuat ke atas tiga pengguna Facebook atas akaun milik Eloise Cian, Prem Keshan dan Ahmad Ridzuan Shamsuri yang didakwa menulis komen-komen tidak wajar di laman sosial itu.
“Kita melihat ada trend terhadap segelintir masyarakat yang cuba menjatuhkan dan menghina YDPA serta institusi Raja Melayu yang memerlukan pihak terlibat melakukan tindakan tegas bagi mengelakkannya daripada berterusan.
“Provokasi ini perlu dihentikan segera dan institusi Raja Melayu perlu dilindungi supaya tidak menganggu keharmonian negara. Seharusnya semua rakyat menghormati perlembangaan dan institusi tersebut,” katanya.
Andansura berkata demikian selepas menyertai Pemuda PAS Indera Mahkota, Kuantan dan Paya Besar membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan di sini, hari ini.
Beliau menambah rakyat seharusnya faham bahawa kebebasan bersuara yang dinikmati perlu selari dengan rasa tanggungjawab dan seharusnya tidak menyentuh perkara sensitif yang boleh menimbulkan rasa tidak senang mana-mana pihak.
“Kita tidak menyekat kebebasan atau hak bersuara individu tetapi mesti ada had. Kebelakangan ini, ada suara suara-suara daripada mereka yang mempunyai pengaruh dan pengikut tersendiri melangkaui batasan dalam hak ini,” katanya.
Kadir dan Hishamuddin menerima kritikan daripada banyak pihak selepas memuatnaik artikel menyentuh mengenai Sultan Muhammad V di laman blog mereka, iaitu www.kadirjasin.blogspot.com dan www.tukartiub.blogspot.com.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun pada Khamis lalu mengesahkan Kadir yang juga tokoh wartawan veteran itu akan disiasat di bawah Akta Hasutan 1948, Seksyen 233 akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan Seksyen 500 Kanun Keseksaan atas tulisannya.
Manakala Hishamuddin dalam laporan polisnya semalam menafikan ada memuat naik artikel berbau hasutan dan menghina YDPA sebaliknya mendakwa konon blognya itu telah digodam. – BERNAMA

2 comments:

Anonymous said...

Dulu semasa krisis dgn raja raja dia buat gong dan ada yg pukul gendang dan kini Kadir Jasin dan Hishamudin Rais adalah pemukul gendang....masih kau ingat....!!.

Anonymous said...

Dulu dia ada 2/3 majoriti...kini tidak lagi...mungkin rapuh sedikit.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails