Wednesday, June 13, 2018

Melayu Tak Sedar! LGE Tipu Untuk Nafi K/tangan Awam Bonus Raya



Semasa menjawab soalan wartawan pada sidang media bertarikh 31 Mei lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah berbohong dengan mendakwa bahawa peruntukan bonus Aidilfitri sebanyak RM500 untuk kakitangan awam dan RM250 untuk pesara kerajaan tidak disebutkan dalam Bajet 2018.

Beliau bahkan menyatakan bahawa bonus RM400 untuk kakitangan Gred 41 ke bawah sahaja dan RM200 yang ditetapkan kerajaan Pakatan perlu dibentangkan nanti di persidangan parlimen akan datang sebagai perbelanjaan tambahan melalui Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan.

Kata beliau, "yang ini bukanlah dalam bajet 2018, kita pun dah semak. Itulah sebabnya kita perlu buat Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Yang RM400 pun kena pohon tambahan."


Apakah Lim Guan Eng sengaja berbohong walhal pembentangan Bajet 2018 di Dewan Rakyat disiarkan di kaca TV dan begitu banyak rakaman dan liputan berita di Internet dengan ucapan bekas Perdana Menteri menyatakan dengan jelas peruntukan RM500 dan RM250 itu yang akan diberikan kepada kakitangan awam dan pesara kerajaan menjelang Hari Raya?

Rang Undang Undang Perbekalan 2018 telahpun dibentangkan di Dewan Negara oleh bekas Menteri Kewangan ke 2, DS Johari Abdul Ghani, dibahaskan selama lima hari bermula 04/12/2017 dan diluluskan sebulat suara anggota Dewan Negara, kemudiannya diwartakan sebagai Akta Perbekalan 2018. Mengapa Guan Eng berbohong dengan fakta yang boleh dicari dengan mudah di Internet ini?

Apakah Lim Guan Eng tidak tahu bahawa Jabatan Akauntan Negara telahpun mengeluarkan surat pekeliling Bilangan 5 Tahun 2017 yang disiarkan bulan Disember tahun lalu, yang boleh diakses melalui laman web rasmi Akauntan Negara Malaysia;

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.anm.gov.my/images/pekeliling/2017/SPANM_Bil_5_2017_Bil_34_Bayaran_Khas_Aidilfitri_Tahun_2018.pdf&ved=2ahUKEwivv6Wsp7jbAhUWWX0KHWnzAzMQFjADegQIAxAB&usg=AOvVaw1_ilmEF8573TDht4HBKzi5

Tidak syak lagi Menteri Kewangan yang sedang dibicarakan di mahkamah atas DUA pertuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah berbohong kepada seluruh kakitangan awam dan pesara kerajaan.

Di dalam pekeliling JANM bil ke 5 bukan sahaja menyatakan dengan jelas jumlah RM500 untuk SEMUA kakitangan awam dan RM250 untuk pesara seperti yang termaktub di dalam Akta Perbekalan 2018 itu, bahkan telah ditetapkan tarikh pembayaran iaitu pada, 07/06/2018, kaedah pembayaran, dan kod urusniaga.


Pernyataan Guan Eng bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat untuk bayaran RM400 yang hanya akan diberikan kepada kakitangan Gred 41 dan ke bawah itu sahaja adalah pembohongan yang melampau terhadap kakitangan awam jelas dinyatakan dalam pekeliling bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat sekiranya peruntukan tahun 2018 TIDAK MENCUKUPI, bukannya untuk memberikan bonus tersebut.

Di bawah perkara 3.2 dinyatakan,

"Kementerian/Jabatan hendaklah membayar Bayaran Khas Tahun 2018 menggunakan peruntukan tahun 2018. Sekiranya peruntukan ini tidak mencukupi, permohonan peruntukan tambahan hendaklah dibuat kepada Perbendaharaan."

Mengapakah wang yang telahpun disediakan peruntukannya sebanyak RM500 seorang itu 'dicuri' RM100 dari setiap seorang kakitangan kerajaan dari yang bergaji RM1,200 sebulan sehingga yang bergred 41 yang mana gaji minimumnya dalam lingkungan RM2100 itu? Manakala untuk kakitangan yang bergaji RM3,600 (Gred 44) dan ke atas di ambil keseluruhan bonus RM500 yang telah diperuntukkan untuk mereka untuk tujuan apa?

Tidak cukup dengan itu, peruntukan RM250 untuk setiap pesara kerajaan juga dirampas RM50 setiap seorang oleh pihak kerajaan hari ini untuk apa? Apakah kerajaan tidak peka akan keperluan mereka untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang beberapa hari lagi?

Dari dari garismasa @CucuTokSelampitCTS
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=420514001693810&id=420508745027669

12 comments:

Anonymous said...

Tahniah lge, senang2 saja rakyat dikencing, ahli politik dh biasa manipu.

Anonymous said...

UNDI MANUSIA JAHIL MURAKKAB BOLEH MEMUSNAHKAN NEGARA ISLAM

Sebilangan orang Melayu adalah manusia naif, bodoh sombong dan jahil murakkab kerana mereka sangat mudah mempercayai pelbagai janji dalam manifesto pakatan dan pelbagai fitnah seperti rasuah RM90 juta, UG, dedak UMNO BN dll sebelum PRU14 yang telah dicipta dan disebarkan oleh cybertrooper pakatan untuk menfitnah parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dan menghasut orang ramai membenci perjuangan Islam.

Orang-orang Melayu yang naif dan jahil murakkab ini menerima semua janji pakatan dan fitnah tersebut tanpa berfikir secara kritikal. Akibatnya mereka telah mengundi calon-calon sekular liberal dan kafir dalam PRU14.

Dan sekarang kita semua telah melihat bagaimana rejim pakatan mencipta pelbagai alasan bodoh untuk memungkiri semua janji pakatan sendiri.

Kita juga mendapati semua dakwaan tanpa sebarang bukti ciptaan pakatan adalah fitnah. Maka kita tidak merasa hairan melihat pemimpin-pemimpin pakatan menentang RUU anti-berita palsu kerana pakatan tidak boleh memenangi PRU14 tanpa berita palsu.

Dan sekarang kita semua menyaksikan NGO sekular liberal dengan sokongan parti sekular liberal dan parti kafir harbi telah berani melakukan provokasi terhadap agama Islam dan umat Islam secara terbuka seperti menentang dan menghina ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam, Agong dan umat Islam.

Puak munafik sekular liberal dan kafir harbi juga menuntut hak umat Islam terutamanya hak kaum Melayu Islam sebagai penduduk asal negara ini dan institusi Islam seperti JAKIM, jabatan agama Islam, mahkamah syariah dll dan peruntukan untuk institusi Islam dihapuskan walaupun kita tahu peruntukan untuk institusi Islam dan hak umat Islam termasuk kaum Melayu Islam wujud dalam Perlembagaan Persekutuan.

Semua ini terjadi kerana bilangan MP kafir adalah lebih ramai dari MP Melayu dalam rejim pakatan maka MP kafir boleh mempengaruhi dasar rejim pakatan dan MP Melayu terpaksa mengikut telunjuk kehendak MP kafir.

Akibat buruk ini terjadi kerana umat Islam terutamanya generasi muda mengingkari ajaran Islam:

(1) Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.
(An-Nuur 24:13)

(2) Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
(Al-Israa' 17:36)

(3) Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
(Al-Hujuraat 49:6)

(5) Allah dan RasulNya melarang umat Islam dari mengundi orang munafik dan orang kafir untuk menjadi pemimpin:


"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu) ?"

An-Nisaa' : 144.

Malangnya terdapat seorang mofti liberal dari utara cuba menghalalkan umat Islam melantik orang kafir menjadi pemimpin walaupun Allah dan RasulNya dan AL-Qur'an dan jumhur (majoriti) ulama telah mengharamkan umat Islam dari melantik orang munafik dan orang kafir menjadi pemimpin. Mofti ini dan seorang ostad yang melantiknya dirinya sendiri sebagai 'pakar' hadis telah memburuk-burukkan, menghina dan menfitnah perjuangan Islam PAS.

Kesimpulan:

Marilah kita semua umat Islam kembali kepada ajaran Islam dan menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRK, PRN dan PRU15 supaya PAS boleh membela dan melindungi agama Islam dan hak umat Islam dan rakyat dan negara ini.

Anonymous said...

Yang hadi Dan mb terengganu akan sokong pH spt prjumpaan melutut mrk kpd tun tempohari

Anonymous said...

Awak melayu sedar sangat ke ibnu hashim??

Anonymous said...

Barua dedak pakatan 11:55 AM cukup-cukuplah menfitnah umat Islam yang berjuang menegakkan agama Islam. Kamu tidak takutkah dengan siksaan Neraka Jahanam atau kamu tidak mempercayai hari akhirat?

Anonymous said...

Dalam hal ini peranan SUK perlu di persoalkan di mana mereka sepatutnya memberi teguran kepada Menteri Kewangan.

Adalah satu tindakan yang sangat tidak bijak untuk berbuat begitu. Tetapi mengenali LGE yang jujur itu mesti ada yang tak betul dengan pembentangan bajet oleh Kerajaan BN yang terkenal dengan menipu.

Atau adakah Kerajaan PH tidak ada obligasi untuk menunaikan janji BN.

Ini kerana banyak langkah menyelamatkan negara dari berhutang tidak mendapat penglibatan MP dan ADUN BN. Jika Agung berkorban mengapa mereka tidak?

Anonymous said...

Kalau lah najib pm..pasti dia tak tipu. Duit rakyat yg dia simpan byk2 kat rmh akn dibagi bonus.

Anonymous said...

Memang itu pun niat dan rancangan dap dari awal lagi telah mrncang utk mengurangkan kakitangan awam dgn cara mmberi tekanan ke atas penjawat awam. Ini krn majoriti kakitangan penjaeat awam adalah melayu dan bumiputra. Buat apa nak bagi orang melayu bumiputra kesenangan spt ini. Kita lihat lagi selepas ini banyak lagi tindakan negatif lge dap ke atas org2 mlyu. Bahkan raja2 mlyu pun dah mula di serang dgn berbagai sudut termasuk tuduhan yg terbaru ke atas kerabat phg. Ini permainan kotor kuncu2 mereka.

Anonymous said...

Itu hubungan kerajaan negeri dgn pusat mestilah akur antara satu sama lain.. apa yg bodoh sangat penyokong ph ni...

Anonymous said...

Ini sekor lagi bengong...

Anonymous said...

Nampaknya burung kakak tua 5:11pm ternakan pakatan cuba mengampu lge konon lge jujur.

Bagaimana boleh lge dikatakan jujur jika dia sendiri sedang didakwa di mahkamah kerana kes rasuah dll?

Anonymous said...

Eloklah dap buat mistake by mistake. Sbb masa berjalan ke depan. Bukan ke belakang. Pejam celik dah 5 tahun. Satu kesilapan yang dibuat ph adalah satu kekuatan percuma yang diberikan kepada previous penyangak negara. Kalau umno revamp semua kepimpinan tak apalah jugak untuk umno kembali kuat. Kalau masih penyangak2 yang sama? Alamatnya sama jelah 2 kali lima

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails