Wednesday, June 13, 2018

Masjidil Aqsa Ditutup. Erdogen Beri Amaran, Israel Terkejut.. Apa Sikap PH?


BERMULA  Syawal ini, Israel mula menunjukkan “taring”nya apabila tanpa sebab kukuh telah menutup Masjidil Aqsa untuk penduduk Palestin. Ekoran itu, Presiden Turki Erdogan mula bagi amaran. 

Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada Khamis membincangkan tentang ketegangan yang semakin meningkat di Baitulmuqaddis dengan presiden Palestin dan Israel, berikutan sekatan baru Israel terhadap kemasukan rakyat Palestin ke Masjid Al-Aqsa. Erdogan menghubungi Presiden Mahmoud Abbas awal pagi Khamis, menurut sumber dari pejabat presiden Turki, dan menyatakan keprihatinannya kepada rakan sejawat Palestin.

“Apa-apa sekatan ke atas umat Islam memasuki Masjid Al-Aqsa tidak boleh diterima,” kata Erdogan. 
“Perlindungan kepada ciri-ciri Islam dan kesucian Al-Quds (Baitulmuqaddis) dan Al-Haram Al-Sharif (Kompleks Masjid Al-Aqsa) penting bagi seluruh dunia Islam.”

Pihak berkuasa Israel menutup Masjid Al-Aqsa dan membatalkan solat Jumaat buat pertama kalinya dalam hampir lima dekad, berikutan tembakan minggu lalu yang menyebabkan tiga rakyat Palestin dan dua anggota polis Israel meninggal dunia di Jerusalem Timur.

Agensi berita Palestin WAFA mengatakan bahawa dalam panggilan telefon, Abbas meminta Erdogan meminta AS untuk memberi tekanan kepada Israel, sehingga ia berundur dari sekatan terbarunya di Masjid Al-Aqsa. Erdogan kemudian terus menghubungi Presiden Israel Reuven Rivlin, memberi amaran dan melahirkan rasa kesal atas kehilangan nyawa semasa kejadian itu, menurut sumber presiden.

Beliau memberitahu Rivlin bahawa umat Islam sepatutnya dapat memasuki Al-Aqsa tanpa sebarang sekatan, dalam rangka kebebasan beragama dan ibadat.

Rivlin berkata langkah-langkah itu telah dibuat untuk tujuan keselamatan dan memberi jaminan kepada Erdogan bahawa tidak akan ada perubahan dalam status Haram al-Sharif dan kebebasan agama tidak akan dilangkaui. Terkejut dengan keberanian Erdogan, Rivlin akan mempertimbangkan amaran tersebut.

Terkini..

Pada hari Rabu, tentera Israel mencederakan sembilan orang rakyat Palestin dan menangkap empat orang lagi dalam bantahan terhadap penutupan itu. Protes bermula pada hari Ahad selepas pemimpin masjid menggesa jemaah masjid memboikot pengesan logam baru yang dipasang di pintu masuk masjid.

Israel mempertahankan tindakan itu, mendakwa ia tiada bezanya dengan langkah keselamatan di tempat suci lain di seluruh dunia. Israel menduduki Jerusalem Timur ketika Perang Timur Tengah 1967. Pada tahun 1980, mendakwa seluruh Jerusalem sebagai bandar “abadi” negara Yahudi – satu gerakan yang tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa.

Masjid Al-Aqsa adalah tempat suci ketiga di dunia buat umat Islam. Setakat ini, apa pendirian kerajaan baru PH di Malaysia? (IH)

4 comments:

Carlos Santiago said...

PH nk hantar ko la jadi org tengah kat sana. Sekali geng pas.. Nak pergi tak?

Anonymous said...

Hahaha....

Anonymous said...

Beruk dh mai

Anonymous said...

Gila penyokong ph ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails