Tuesday, April 24, 2018

Rejim Mesir Larang Guna Pembesar Suara Sepanjang Ramadhan




Eramuslim id - Menteri Pemberdayaan Agama Mesir, Mohammed Mokhtar Gomaa, sebelum ini mengharamkan penggunaan pembesar suara di luar masjid semasa solat. Walau bagaimanapun, dasar ini tidak diikuti oleh beberapa masjid di seluruh gabenor Mesir.

Menjelang Ramadan, bunyi dari pembesar suara diharapkan dapat dihidupkan kembali pada bulan suci Ramadhan. Ahli Parlimen Mesir dan ulama al-Azhar sangat bersemangat untuk panggilan yang akan dilaksanakan dalam semua gabenor Mesir semasa Ramadan.

Profesor Jurisprudensi Perbandingan dan Undang-undang Islam, Ahmed Kareema, memberitahu Mesir Today bahawa pembesar suara perlu diharamkan semasa solat. Kerana, mereka dianggap melanggar undang-undang Islam dan Al-Quran.

Kareema menambah bahawa pembesar suara hanya perlu digunakan semasa panggilan ke doa (perkhidmatan doa) dan ikamah (panggilan kedua untuk menyembah). Menurut beliau, mereka yang menghadiri masjid itu perlu mempertimbangkan tidak mengganggu warga tua, pesakit, dan bukan Islam.

"Sekiranya saya menjadi pemberi kuasa agama, saya akan berpegang teguh pada pembesar suara untuk melarangnya semasa solat," kata Kareema, dipetik di Mesir Hari Ini, Isnin (23/4).

Perkara yang sama dinyatakan oleh ahli-ahli Akademi Penyelidikan Islam Al Azhar (AIRA), Mohamed El Shahat El Gendy. Beliau berkata menggunakan pembesar suara semasa solat perlu diharamkan kerana ia tidak menyenangkan.

Menurutnya, mereka berbangga menggunakan pembesar suara, satu fenomena yang menjadi wabak di semua gabenor Mesir. Walaupun, katanya, semua masjid berdekatan dengan satu sama lain.

"Al-Quran mengatakan, 'Mereka yang menjalankan ibadah solat mereka dengan segala kesungguhan (khusyuk) dan penuh kepatuhan.' Shalat perlu dilaksanakan dengan keseriusan, bukan dengan pembesar suara yang mengganggu pesakit dan warga tua," kata El Gendy.

Setiausaha Jawatankuasa Keagamaan Parlimen, Omar Hamroush, berkata, parlimen memanggil menteri pemberdayaan agama untuk mengawasi rancangan kementerian dalam menghadapi penggunaan pembesar suara semasa solat dan masjid kecil (zawaya) yang kadang-kadang terlibat dalam mempromosikan ideologi pengganas.

Sementara itu, Ketua Bidang Keagamaan di Kementerian Pemberdayaan Keagamaan, Gaber Taei, berkata keputusan untuk mengharamkan pembicara di dalam masjid masih dipertahankan. Khatib akan diberitahu untuk mengikuti peraturan kementerian mengenai doa semasa bulan suci.

"Mereka yang melanggar peraturan akan dihukum oleh Kementerian Hal Ehwal Agama," kata Taei. (rol)








 Abdel Fattah Saeed Hussein Khalil El-Sisi adalah Mantan Panglima Angkatan Bersenjata Mesir, Menteri Pertahanan, dari 12 Ogos 2012 sampai 26 Mac 2014. Wikipedia


Mohamad Mursi, Pemimpin Gerakan Islam Mesir.
Mohammed Mursi
محمد مرسى
Mohamed Morsi-05-2013.jpg
Presiden Mesir ke-5
Dalam jawatan
30 Jun 2012 – 3 Julai 2013
Perdana MenteriKamal Ganzouri
Hesham Qandil
Naib PresidenMahmoud Mekki
Didahului olehHosni Mubarak[1][2]*
Digantikan olehAdly Mansour (memangku)
Setiausaha Agung NAM
Dalam jawatan
30 Jun 2012 – 3 Ogos 2012
Didahului olehMohamed Hussein Tantawi(Pemangku)
Digantikan olehMahmoud Ahmadinejad
Pengerusi Parti Kebebasan dan Keadilan
Dalam jawatan
30 April 2011 – 24 Jun 2012
Didahului olehJawatan baharu
Digantikan olehSaad al-Katatni
Anggota Dewan Rakyat Mesir
Dalam jawatan
1 Disember 2000 – 12 Disember 2005
Didahului olehNo'man Gomaa
Digantikan olehMahmoud Abaza
Butiran peribadi
LahirMohamed Morsi Isa al-Ayyat
20 Ogos 1951 (umur 66)
SharqiaMesir
Parti politikParti Kebebasan dan Keadilan (2011–2012)[3]
Bebas (2012–kini)
Sekutu gabungan
politik lain
Ikhwanul Muslimin (1991–2012)
PasanganNajla Ali Mahmoud (sejak 1979)
Anak-anak
  • Ahmed
  • Alshaimaa
  • Osama
  • Omar
  • Abdullah
Alma materUniversiti Kaherah
Universiti California Selatan
ProfesionPensyarah
Tandatangan
  • Jawatan kosong antara 11 Februari 2011 dan 30 Jun 2012.[4][5]


Muhammad Mursi Isa al-Ayyat (lahir pada 20 Ogos 1951) ialah ahli politik Mesir dan Presiden Mesir yang kelima, serta Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Mesir antara 2012 dan 2013. Beliau digulingkan oleh tentera pimpinan Ketua Tentera Mesir , Abdel Fattah al-Sisi pada 30 Jun 2013.

Dari tahun 2000 sehingga 2005, beliau ialah Ahli Parlimen Mesir. Beliau Kemudian menjadi Pengerusi Parti Kebebasan dan Keadilan(FJP), sebuah parti politik yang berpaksikan kepada Islam, di mana awalnya sangat berkait rapat dengan gerakan Ikhwanul Muslimin. Gerakan Ikhwanul Muslimin dilihat kembali rancak selepas Revolusi Mesir 2011 sehingga mencapai kemenangan dalam pilihan raya parlimen Mesir 2011–2012.

Beliau juga dicalonkan sebagai calon FJP pada pilihan raya presiden Mesir 2012. Morsi sebelum ini telah mendapat pendidikan Islam secara tulen di selatan California, Amerika Syarikat. Pada 24 Jun 2012, Suruhanjaya Pilihan Raya Mesir telah mengumumkan bahawa Morsi berjaya memenangi kerusi Presiden Mesir dengan mengalahkan Ahmed Shafiq, perdana menteri terakhir di bawah pemimpin Mesir yang disingkirkan Hosni Mubarak. Suruhanjaya berkata Morsi mendapat 51.7 peratus undi menang berbanding lawannya hanya 48.3 peratus undi sokong untuk Shafiq.

Seperti dijanjikan dalam kempennya, beliau meletakkan jawatan sebagai ketua FJP selepas menjadi Presiden. Morsi merupakan pemimpin pertama di Mesir yang memenangi pilihan raya secara demokratik dalam sejarah Mesir, selain orang awam pertama memegang jawatan tersebut.

Pada 30 Jun 2013, bantahan besar-besaran meletus di Mesir menyeru perletakan jawatan Presiden. Ini diikuti ugutan tentera bahawa ia akan masuk campur sekiranya tuntutan pembantah tidak dipenuhi selewat-lewatnya 3 Julai.[10] Rancangan tentera termasuklah menggantung perlembagaan, membubarkan parlimen, dan membentuk pentadbiran baharu yang diketuai oleh hakim besar. Morsi diumumkan digulingkan pada 3 Julai oleh menteri pertahanan dan panglima besar tentera Abdul Fatah al-Sisi[12]

Presiden
Pada awal Julai 2012, Morsi bertindak mengembalikan parlimen yang dibubarkan tentera sebulan lebih awal. Mengikut agensi berita Mesir, Morsi mengarahkan ahli parlimen yang dilantik pada 2011, majoritinya anggota FJP dan kumpulan Islam lain, supaya kembali bersidang.

Pada 12 Ogos 2012, Morsi meminta Mohamed Hussein Tantawi, menteri pertahanan dan ketua angkatan tentera negara itu, danSami Anan, ketua turus tentera darat, untuk meletakkan jawatan. Beliau juga mengumumkan pindaan perlembagaan yang diluluskan Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF) yang mengehadkan kuasa presiden dibatalkan. Jurucakap Morsi, Yasser Ali, mengumumkan yang kedua-dua Tantawi dan Anan akan kekal sebagai penasihat kepada presiden. Morsi menamakan Abdul Fattah el-Sisi, ketika ini ketua perisikan tentera, sebagai menteri pertahanan baharu Mesir.

Pada 22 November 2012, Morsi mengeluarkan pengisytiharan bagi menjaga kerja Dewan Perlembagaan yang merangka perlembagaan baharu daripada campur tangan kehakiman. Ini bermakna mereka kebal daripada sebarang tindakan undang-undang. Dekri ini cuma sah sehingga perlembagaan baharu diratifikasikan.[17] Mereka yang dituduh membunuh pembantah pada zaman Mubarak, namun dibebaskan, hendaklah dibicarakan semula. Manakala Morsi diberikan kuasa mengambil sebarang tindakan perlu bagi melindungi revolusi.

Pada 1 Disember 2012, Dewan Perlembagaan menyerahkan draf perlembagaan kepada Morsi.[19] Dekri lalu dibatalkan pada 8 Disember, namun tindakan yang diambil ketika dekri berkuatkuasa kekal.[20][21][22][23][24] Pungutan suara seterusnya diadakan pada 15–22 Disember 2012 yang diterima 64% pengundi.

Pada 30 Jun 2013, bantahan besar-besaran meletus di Mesir menyeru perletakan jawatan Presiden Morsi.. Serentak itu, penyokong beliau turut menunjuk perasaan di Kaherah. Pada 1 Julai, Angkatan Tentera Mesir mengeluarkan kata dua 48-jam supaya kerajaan memenuhi tuntutan rakyat. Ia mengugut akan masuk campur sekiranya pertikaian belum diselesaikan ketika itu. Morsi menolak kata dua tentera ini.

Pada 3 Julai jam 21:00 (GMT+2), Jeneral Abdul Fattah al-Sisi mengumumkan peta jalan masa hadapan, menyatakan Morsi telah diketepikan dan ketua Mahkamah Perlembagaan telah dipilih sebagai presiden sementara. Abdul Fatah mengetuai satu majlis yang turut dianggotai diplomat Mohamed ElBaradeiImam Besar Al-Azhar Ahmed el-Tayeb dan Paus Qibti Tawadros II.
Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

1 comment:

Anonymous said...

http://www.mynation.news/2015/10/pembesar-suara-di-masjid-dan-surau-di-pulau-pinang-langkah-ke-arah-asimilasi-menindas-seperti-di-singapura/


PEMBESAR SUARA DI MASJID DAN SURAU DI PULAU PINANG – LANGKAH KE ARAH ‘ASIMILASI MENINDAS’ SEPERTI DI SINGAPURA?

Oleh Arissa Mohd Noor
Di media perdana dan laman sosial sudah disiarkan mengenai arahan Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang bertarikh 1 September berkaitan Penggunaan Pembesar Suara di Masjid dan Surau bagi kegunaan selain daripada azan dan ia menerima pelbagai reaksi daripada masyarakat.
Berdasarkan laporan Bernama dua hari lalu, keputusan larangan menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau kecuali untuk azan dan iqamah di Pulau Pinang akan diwartakan tidak lama lagi.
Surat yang memetik cabutan minit Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang itu menyebut bahawa mesyuarat bersetuju agar Irsyad hukum yang diputuskan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri bertarikh 7 April 2011 mengenai larangan membaca Al-Quran sebelum Subuh dengan menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau perlu ditambah baik dengan memasukkan larangan menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau bagi semua program seperti qiamulail, tahajud, kuliah, mesyuarat dan seumpamanya.
Sebelum ini, sudah ada cakap-cakap Pulau Pinang tidak lama lagi akan menjadi Singapura.
Dengan penguasaan parti DAP yang bermiripkan prinsip serta pendekatan parti pemerintah Singapura, People’s Action Party (PAP) di republik itu, tidak mustahil Pulau Pinang melangkah ke arah pembentukan satu entiti pentadbiran yang serupa.
Tahukah anda, di Singapura, satu-satunya masjid yang dibenarkan melaungkan azan ialah Masjid Sultan yang terletak di Kampung Glam, Singapura biarpun terdapat sekurang-kurangnya 69 masjid di republik itu.
Menurut aktivis anti diskriminasi Islam kelahiran Singapura, Zulfikar Shariff (https://www.facebook.com/Zulfikar71) berkata, sebelum 1950, terdapat lebih 200 masjid dan surau di Singapura manakala pada 1988, hanya tinggal 99 masjid di republik itu.
“Malah sebuah masjid di Angullia Park di Singapura turut ‘dikorbankan’ atas nama pembangunan dan kini dikenali sebagai Wheelock Place,” katanya.
Bukan itu sahaja, azan tidak dibenarkan keluar daripada lingkungan dalam masjid itu sendiri dan pembesar suara yang ada di masjid tertua itu dan hanya boleh digunakan untuk azan sahaja.
Apakah persamaan ini secara kebetulan?

Adakah ia secara kebetulan, bantuan kepada sekolah agama di Pulau Pinang ditarik balik oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang?
Di Singapura, bagi bekas Perdana Menteri republik itu, Mendiang Lee Kuan Yew, orang Melayu yang minum bir bersamanya dianggap satu integrasi. Dan Kuan Yew turut mendakwa, untuk melaksanakan ‘integrasi’ itu, orang Melayu perlu berhenti makan dan minum di premis halal.

Manakala anak didik Kuan Yew, Goh Chok Tong yang juga bekas Perdana Menteri republik itu pula mempersoalkan, orang Melayu yang mencari makanan dan minuman halal menjejaskan integrasi itu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails