Monday, January 08, 2018

Krisis Baharu PH Apabila Tun M Diumum PM ‘Sekejap’ – Anina


SHAH ALAM: Tidak sampai 24 jam pengumuman Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik menjadi calon perdana menteri sementara Pakatan Harapan (PH), bertalu-talu reaksi kecewa dilontar ahli akar umbi, juga tidak kurang pimpinan kanan gagasan itu.
Situasi itu menurut bekas pengasas PPBM, Anina Saaduddin menandakan PH kini memulakan episod krisis baru dalam gagasannya.
“Takziah juga kepada pembangkang, mana tidaknya tidak sampai beberapa jam pengumuman itu bait-bait perpecahan dalaman sudah timbul.
“Terdapat sumber dalaman memberitahu sudah mula suara tidak berpuas hati dalam kalangan pemimpin serta ahli PAN (Amanah) yang rasa tertipu sebaik pengumuman Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri.
“Kemudiaan, terbaru PKR Selangor juga mengeluarkan kenyataan mengkritik keputusan dibuat semasa konvensyen.
“Jelas disini, pengumuman tersebut sebenarnya tidak memberikan sebarang kesan tapi sebaliknya memberikan implikasi yang buruk kepada pembangkang sehingga menambah kecelaruan dan tidak mustahil bakal mengundang perpecahan dalaman dikalangan rakan parti dalam gabungan itu,” katanya menerusi kenyataan medianya hari ini.
Semalam Amanah Johor dan Perak memboikot Konvensyen PH yang berlangsung di IDCC, Shah Alam berikutan keputusan agihan kerusi yang pada mereka mengecewakan.
Beberapa pemimpin meminta agar Amanah menghormati keputusan yang dicapai pada saat-saat akhir iaitu pada malam menjelang konvensyen gabungan empat parti itu diadakan, pada Ahad.
Belum reda isu ketidakpuasan perihal agihan kerusi, penyokong serta pemimpin PH sekali lagi diduga dengan pengumuman Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri ‘sekejap’, sementara calon utamanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan daripada penjara dan mendapat pengampunan Yang Di-Pertuan Agong.
Jika pemimpin PH sendiri berasa kecewa dengan pengumuman itu, Anina bertanyakan apakah perasaan rakyat terbanyak di negara ini.
“Jika PAN (Amanah) Johor dan Perak serta PKR kecewa dengan keputusan pencalonan semasa konvensyen itu, rakyat dibawah ini pastinya lebih kecewa apabila mereka meletak calon yang sudah banyak kali melakukan onar kepada negara.
“Lebih hebat dari itu, adakah Tun Mahathir akan berjaya menjadi satu-satunya perdana menteri yang menjadi perdana menteri semula selepas menjatuhkan dua orang perdana menteri selepasnya. Adakah ini rekod yang mahu dicipta oleh rakyat Malaysia?,” soal Anina.
Anina yang juga Presiden Empirical Malaysia mengucapkan tahniah kepada PPBM kerana mendapat kerusi paling banyak dalam PH untuk dipertandingkan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang, biarpun baru setahun jagung ia ditubuhkan.
“PPBM boleh tersenyum dengan kerusi Parlimen paling banyak mereka peroleh, namun perlu diingat tanpa kerjasama dan persefahaman dengan rakan parti lain mustahil mereka mampu bergerak bersendirian untuk berdepan pilihan raya kerana jentera yang dimiliki tidak sekuat rakan parti pembangkang seperti PAN (Amanah) dan PKR,” ujarnya.
PPBM berjaya mendapat 52 kerusi walaupun ketika ini hanya memiliki satu kerusi Parlimen yang disandang Tan Sri Muhyiddin Yassin, sementara PKR (52), DAP (35) dan Amanah hanya 27 kerusi – AP
 Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk undi siapa

6 comments:

Tinta Mohd Yusri said...

Ibnu ambil statement ne dr blog macai umno.. Ooo..baru ku sedar.. Ibnu pembaca blog umno.. Macai umno bertopengkan parti syurga.. Hahaha

Anonymous said...

Tinta ambil statement dari blog macai ternakan parti kafir hatbi roket ... Ooo ..baru ku sedar ... tinta pembaca blog kafir harbi. .... Macai parti kafir harbi roket bertopengkan parti kuali .... Kesian melihat tinta makan dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi.

Anonymous said...

Peperangan dalam Pakatan Haprak telah bermula sebaik sahaja MahaFiraun dilantik menjadi PM sedangkan PRU14 belum bermula lagi.

Bagaikan orang mabuk menyangka telah menang besar, pakatan memilih PM.

Wah ego pemimpin liberal dan kafir harbi membesar seperti belon menunggu masa untuk meletup!

Pengikut mula menunjukkan kebencian antara satu sama lain di waktu pemimpin berpura-pura senyum mesra.

Bila PRU14 bermula ramai pemimpin dan pengikut Pakatan akan belot beramai-ramai menyertai parti lawan.

Kita tunggu dan lihat siapa yang kena.

Quantum Metal Consultant said...

Apa itu konvensyen parti politik?

Kerangka dasar diumumkan?

Selanjutnya apa?

Melengkapkan detail kerangka termasuk perlaksanaan..

Banyak lagi isu yang perlu diselesaikan twrmasuk isu berbangkit.

Satu perkara biasa, ribut dalam cawan.

Kalau ada org luar yg sebok..cari makan!!!

Anonymous said...

Pakatan Haprak telah melakukan kerja gila dan bodoh bertingkat apabila mereka melantik MahaFiraun menjadi PM.

Bagaimana boleh Pakatan Haprak melantik MahaFiraun menjadi PM tanpa menjadi ahli parlimen? Ini bererti puak Pakatan Haprak tidak menghormati prinsip demokrasi yang bererti Pakatan Haprak tidak memperdulikan suara rakyat.

Belum menang PRU, Pakatan Haprak sudah gila kuasa.

Anonymous said...

Kluangay adalah barua ternakan parti perkauman roket.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails