Saturday, January 13, 2018

Wanita 25 Tahun Ke Atas Tidak Lagi Perlu Mahram


KERAJAAN Arab Saudi akhirnya bersetuju mengeluarkan visa kepada pelancong wanita yang hendak mengunjung negara itu berseorangan, dengan syarat mereka perlu berusia 25 tahun ke atas, lapor portal Arab News.

Suruhanjaya Pelancongan dan Warisan Kebangsaan Arab Saudi (SCTH) namun berkata mereka yang lebih muda daripada itu mesti ditemani seorang mahram jika ingin memasuki negara tersebut.
“Visa pelancong itu akan menjadi visa kemasukan sahaja dan ia sah digunakan dalam tempoh maksimum 30 hari.
“Visa ini ditambah kepada visa sedia ada kerajaan. Ia sah digunakan untuk bekerja, melancong serta mengerjakan haji dan umrah,” kata jurucakap agensi berkenaan.
Pembatalan keperluan mahram itu merupakan salah satu pembaharuan yang dilakukana dalam sistem baharu pengeluaran visa pelancongan bermula pada suku pertama tahun ini.
Arab Saudi mengenakan undang-undang ketat terhadap wanita, di mana wanita jemaah haji dan umrah juga perlu ditemani oleh seorang anggota mahram sebelum visa diluluskan. – MYNEWSHUB.CC


Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk undi siapa

10 comments:

Anonymous said...

KITA SEPATUTNYA MEMBELA ORANG NAK BIKIN IBADAT UMPAMANYA UMUR ORANG NAK PI HAJI

DALAM BANYAK2 ISU MASALAH ATHEIST JUGA YG DIFKIR OLEH PAN. NUKANNYA MASALAH UMMAH

http://www.ismaweb.net/2017/11/29/apa-sudah-jadi-dengan-hanipa-maidin-pemimpin-parti-pan/



‘Apa Sudah Jadi Dengan Hanipa Maidin Pemimpin Parti PAN’



BANGI, 10 Rabiulawal 1439H, Rabu – “Apa yang sudah terjadi kepada Hanipa Maidin? Ke mana perginya Hanipa Maidin yang dulu?”

Demikian persoalan dilontarkan Pengarah Institut Kajian Analisis Politik Malaysia (MAPAN) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff, berikutan kontroversi pemimpin parti PAN yang juga Ahli Parlimen Sepang itu berhubung isu membela ateisme.

Beliau turut berasa hairan dengan pendirian Hanipa sebelum ini, terutama ketika berada di dalam PAS, yang begitu lantang memperjuangkan hukuman bunuh ke atas umat Islam yang murtad.

Bagi, Dr Kamarul, Hanipa kini bukan sahaja tidak lagi berani memperkatakan mengenai kemurtadan anak muda Melayu atau penyebaran ateisme di kalangan mereka, malah mengatakan ateisme dilindungi oleh prinsip kebebasan beragama di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Hujah bahawa ateisme dilindungi Perlembagaan Malaysia adalah menyimpang daripada fakta sebenar kerana Mahkamah Persekutuan di dalam beberapa keputusannya jelas tidak berpendapat demikian, katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

“Saya sebenarnya sangat hairan bagaimana seorang peguam berpengalaman seperti Hanipa Maidin, yang sebelum menyertai PAN dahulu selalunya akan mengalaskan pendapat perundangan beliau dengan bukti perundangan, gagal untuk melakukan perkara sama di dalam isu ini.

“Beliau bukan setakat gagal menjelaskan kenapa, menurut beliau, pandangan “ateisme bukan satu agama” adalah asing kepada idea perlindungan keperlembagaan, malah gagal menjelaskan kenapa ia adalah asing dengan konsep kebebasan beragama yang terkandung di dalam al-Qur’an.

“Sangat menyedihkan sekali jika perubahan sikap Hanipa Maidin ini adalah berpunca kerana mahu dilihat selari dengan pendirian pemimpin parti seperti DAP, atau semata-mata kerana mahu mengekalkan kerusi PAN yang dimenangi di atas tiket PAS, khususnya kerusi Parlimen Sepang,” katanya.

Mengimbau kembali suatu masa dahulu, Dr Kamarul berkata, ketika Hanipa masih berada di dalam PAS, beliau kelihatan sering mengalaskan hujah kenapa hukuman bunuh ke atas murtad di dalam Islam tidak bertentangan dengan kebebasan beragama dengan cara memberikan bukti seperti ayat al-Qur’an.

“Membaca tulisan Hanipa Maidin mengenai isu ateisme ini dan membandingkan tulisan ini dengan pelbagai tulisan beliau sewaktu masih berada di dalam PAS akan membuatkan kita di dalam kebingungan: Apa yang sudah terjadi kepada Hanipa Maidin? Ke mana perginya Hanipa Maidin yang dulu?

“Hanipa Maidin bukan tidak tahu bahawa yang mula-mula membangkitkan isu ateisme ini ialah rakan beliau sendiri, iaitu Ketua AWAN PAN, Dr Siti Mariah Mahmud, yang meluahkan kegusaran masyarakat kerana kebanyakan yang terlibat dengannya adalah anak-anak muda Melayu.

“Apa pun, bagi saya, hujah Hanipa Maidin bahawa ateisme dilindungi oleh prinsip kebebasan beragama di dalam Perlembagaan Persekutuan adalah menyimpang dari fakta sebenar kerana Mahkamah Persekutuan di dalam beberapa keputusannya jelas tidak berpendapat demikian,” katanya.

Anonymous said...

PAN KENA BULI (PKB) HANYA MEMENTINGKAM KESEJAHTERAAN DAP SAHAJA. MASALAH UMMAH BUAT2 TAK TAU

http://v2.ismaweb.net/2014/10/khalid-samad-pesta-arak-oktoberfest-tidak-boleh-dihalang/

Khalid Samad: Pesta arak ‘Oktoberfest’ tidak boleh dihalang

BANGI, 2 Okt – Menurut Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, penganjuran pesta arak ‘Oktoberfest’ anjuran Carlsberg Malaysia tidak boleh dihalang ekoran Malaysia merupakan sebuah negara majmuk.

Sekalipun, arak difahami sebagai ibu segala maksiat bagi ummat Islam dan pesta arak bercanggah dalam Islam, namun penganjuran pesta oleh Carlsberg itu tidak boleh dihalang kerana ia dianjurkan untuk orang bukan Islam.

“Islam mengiktiraf bahawa arak tidak merupakan sesuatu yang haram mengikut ajaran agama mereka.

“Tambahan pula pesta kemuncak yang akan diadakakan di Petaling Jaya itu adalah di kawasan majoriti bukan Islam.

“Apatah lagi jika mahu dibandingkan dosa arak dengan syirik, sebenarnya dosa syirik lebih besar berbanding arak, namun gereja dan kuil tetap dibenarkan,” ujarnya ketika dihubungi wartawan ISMAweb.

Beliau berkata demikian sebagai respon berkenaan penganjuran pesta arak oleh Carlsberg yang didedahkan ISMAweb beberapa hari lalu. Pesta arak ini telah pun bermula sejak 24 September lalu di RP, Saujana Hotel Subang dan diikuti di Berjaya Time Square Hotel, Brussels Setia Walk, Puchong, I Beam, Batu Pahat, Johor, Deutsches Gasthaus, Kepong, KL, Hakka Restaurant Kuala Lumpur, Movida, Sunway Giza, PJ dan Euro Deli, Penang.

Kemuncak pesta ini akan diadakan pada 10 hingga 12 Oktober ini di tempat letak kereta, One Utama Petaling Jaya.

Anonymous said...

http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/691126-10-bukti-dap-anti-islam-menurut-ridhuan-tee.html

10 Bukti DAP Anti-Islam Menurut Ridhuan Tee

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,



“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



“Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

- Utusan Malaysia

Anonymous said...

PAN KHADAM DAP. DAP ANTI ISLAM. PAN BERKORBAN TAPI AKHIRNYA TERKORBAN DGN ASAKAN2 POLITIK PARTI2 KOMPONEN PH TERUTAMA DAP

Anonymous said...

Bila persoal mana ada pisau cukur tuduh ianya menghina Islam.

Nah sekarang perempuan tak perlu mahram.

Bila calun kan Wan Azizah jadi MB Selangor, macam-macam sebab ulama kau orang bagi..

Sekarang ? Wanita boleh pandu kereta yang selama ini di haramkan.

Maka jangan berdolak-dalih kalau Nurul Izzah yang jadi PM dan bukan Lobai berketayap yang jadi PM.

Anonymous said...

Memang kuat betul DAP...

Respek lah DAP.

Terselah kebodohan pemimpin Melayu termasuk golongan Ulama Politik.

Sebenar DAP senang kan kerja UMNO dan yang kau orang sokong dan baik dengan UMNO apa hal ?

Pecah sempadan pun untung cina ..

Anonymous said...

Biasalah barua dedak 12:11pm ternakan parti kafir harbi DA-Pig suka menjilat pemimpin-pemimpin kafir harbi DA-Pig yang terlibat dalam pelbagai skandal seperti banglo terlajak diskaun, kos kertas kerja RM300 juta, projek mega kroni DA-Pig yang membazirkan wang kerajaan, projek tiada kelulusan jabatan alam sekitar telah menyebabkan banjir kilat, tanah runtuh dan kematian rakyat, merobohkan berpuluh kampung Melayu Islam dan menghina agama Islam dll.

Apakah jenis barua yang menyokong pemimpin kafir harbi yang menghina Islan, mengamalkan rasuah, salah guna kuasa , menipu dan menindas rakyat dll?

Marilah kita semua menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU14 untuk membela agama Islam dan hak umat Islam.

Anonymous said...

Macai dedak ternakan Parti Kencing Rakyat ini jahil murakkab tentang agama Islam.

Agama Islam menolak pemimpin-pemimpin liberal jantan, betina , gay, lesbian, pondan dll kerana mereka suka mentafsir Al-Quran berdasarkan kejahilan dan nafsu serakah mereka dan menolak Sunnah Radulullah.

Anonymous said...

Bahkan parti-parti liberal seperti parti kuali, parti MahaFiraun dan Parti Kencing Rakyat bersekutu dan berkerjasama dengan parti kafir harbi DA-Pig menghina dan menentang ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Anonymous said...

Pembetulan komen 2:42 pm:

Sunnah Rasulullah s.a.w.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails