Friday, January 12, 2018

Jelas Sekarang, Siapa Paling Berkuasa Dalam PH?

Hasil carian imej untuk guan eng
Parti Amanah Negara (PAN) baru nak bersuara untuk meminta supaya perbincangan mengenai penggagihan kerusi dalam Pakatan Harapan diteruskan selepas PAN tidak berpuas hati kerana mendapat 27 kerusi Parlimen di Semenanjung pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti.
Namun belum sempat perbincangan dilakukan, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng telah meminta agar kepemimpinan PAN supaya berhenti memperbesarkan isu pembahagian kerusi Parlimen itu,
Guan Eng dipetik oleh portal Berita Harian Online sebagai berkata, parti itu sepatutnya memberi tumpuan kepada strategi yang jelas bagi menghadapi Barisan Nasional.
Dalam pembahagian kerusi yang diumumkan pada konvensyen Pakatan Harapan Ahad lalu untuk Semenanjung, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memperoleh 52 kerusi parlimen, PKR (51) dan DAP (35) kerusi.
Sementara Mahathir Mohamad telah dicalonkan sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan.
Pembahagian berkenaan bagaimanappun mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan ahli PAN terutama di Johor. Ini kerana PAN Johor hanya diberikan dua kerusi Parlimen sedangkan mereka meminta lima kerusi di negeri terbabit justeru mereka menyifatkan pembahagian tersebut sebagai tidak munasabah dan tidak adil.
Apatah lagi PAN Johor dikatakan mempunyai ahli kedua paling ramai untuk PAN di seluruh negara berbanding negeri lain. Ia menyebabkan Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub mencadangkan platform PH digunakan untuk berbincang mengenai pembahagian kerusi susulan wujud ketidakpuasan hati beberapa kumpulan dan individu dalam Amanah mengenainya.
Bagaimanapun dengan amaran daripada Guan Eng itu, jelas membuktikan bahawa DAP telah menunjukkan siapa yang menjadi ketua sebenarnya dalam Pakatan Harapan.
Walaupun Mahathir dicalonkan sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan dan walaupun PPBM mendapat kerusi paling banyak dalam penggagihan kerusi Parlimen di Semenanjung, namun DAP sebenarnya menjadi ketua dalam PH.
Meskipun ketika penubuhan awal PAN, pemimpinnya dilihat begitu rapat dengan DAP sehingga dianggap sebagai pengkhianat oleh PAS, namun keakraban itu tidak memberi jaminan dalam pengagihan kerusi terbabit.
Sedangkan dalam Perjanjian PH yang ditandatangani pada 13 Disember 2016, telah termaktub bahawa atas semangat setiakawan dan kerjasama, parti-parti dalam rangka perjanjian ini hendaklah memelihara hubungan baik antara satu sama lain dan menyelesaikan pertikaian menerusi perundingan bersama.
Tapi berdasarkan kenyataan Guan Eng itu, ia telah melanggar perjanjian terbabit. Ia juga sebagai isyarat kepada parti lain bahawa DAP tetap menjadi dominan, dan ini bukan rahsia lagi malah banyak pihak sudah memperkatakan mengenainya. Malah sesiapapun yang menjadi Perdana Menteri Pakatan Harapan akan menjadi boneka kepada DAP.

18 comments:

ted manoff said...

Ibnu masih belom insaf..masih lagii kafirkan org yg tk sama pandangan dgn hadi..jgn jadii bangsatt ibnu..ininsaflah tua dah..⚠⚠⚠

Anonymous said...

Kenapa PAS tak ambik sumber dari Harakah lagi. Patut lah Harakah rugi. Orang PAS sekarang baca Berita Harian.

Bagi pendapat macam itu pun di tafsirkan sebagai teguran keras.

Macam itu punya situasi pun PAS tafsir sebagai Buli.

Cakap sesat, marah....

Puaka Rimba said...

Tak abis lagi panasnya abang Lobai?.. Hehehekikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Tak abis lagi panasnya abang Lobai?.. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ted Woof Woof bangsat sibuk mengkafirkan orang dengan memfitnah ibnu. Insaflah dan berhenti dari memditnah orang baik.

Anonymous said...

Macai-macai dedak ternakan DA-Pig suka membaca berita hairan yang penuh dengan cerita karut terbitan DA-Pig. Berita pemimpin DA-Pig terlibat rasuah dll tidak diterbitkan dalam media berita hairan DA-Pig kerana mendedahkan kejahatan DA-Pig.

Maka tidak hairanlah macai bodoh menjaja cerita dongeng untuk memfitnah ulama Islam dan parti Islam.

Anonymous said...

Yang panas punggung sekarang ialah sifu banglo terlajak diskaun kerana didakwa rasuah dll. Baru memerintah sebuah negeri sudah pandai buat skandal.

Anonymous said...

Jika kepala bapak DA-Pig suruh pemimpin-pemimpin partu liberal menyalak sambil mengangkat dua tangan seperti anjing, pasti pemimpin-pemimpin liberal akan menyalak mengalahkan anjing.

Kepala bapak DA-Pig telah suruh pemimpin-pemimpin DA-Pig dan liberal kencing pemimpin parti liberal kuali. Memang pemimpin-pemimpin liberal kuali kena kencing kaw kaw. Hancing!

Anonymous said...

Sifu kesayangan saya tu dah pernah tak ada jawatan dan dah pernah masuk penjara.

Kes Banglow murah sampai sekarang tak selesai. Cari kes lagi.. Terowong pulak.

Serbu sampai dua kali.. Kalau betul, serbu sekali lah.. kalau dah dua kali apa yang ada... tentu dah kena musnah segala bukti yang di cari..

Anonymous said...

Yang rela di kencing berkali-kali siapa?

Jangan salah sangka. Semua keputusan adalah persetujuan secara konsesi. Sekali lagi kau orang salah tafsir...

Anonymous said...

Macai parti kafir harbi memang tidak bermoral kerana menyokong pemimpin rasuah.

Anonymous said...

Yang rela dikencing berkali-kali oleh sifu banglo terlajak diskaun ialah pemimpin parti liberal seperti parti kuali, Parti Kencing Rakyat dan parti MahaFiraun.

Yang paling hancing kena kencing sifu dan khadam-khadamnya ialah parti kuali. HANCING SELURUH DUNIA.

Anonymous said...

Kesian 7 08

Orang lain yang buat kenyataan rela di kencing ... Orang lain yang dia kaitkan.

Susah nak kembalikan kau ke kebenaran ... macam ini kau punya sesat.

Dengan rendah diri.. Tuan Admin "sampaikan ...walaupun satu ayat"

Jadi dalam hal ini biarlah Tuan Admin yang bagi ayat yang siapa yang sebenarnya.

Anonymous said...

Macai 8:32pm mabuk tuak cuba menafikan parti kuali telah dikencing oleh sifu kafir harbi dan khadam liberalnya tetapi malangnya si macai ini gagal.


Buktinya parti kuali masih hidup segan mati tak mahu telah dilayan seperti bangkai aoabila semua kerusi DUN dan parlimen telah difaraidkan di antara parti kafir harbi roket dan barua-barua liberalnya. Hanya sisa sahaja diberikan kepada parti kuali.Mana hak sama rata dalam Pakatan Haprak?

Jelas parti kuali dan kamu telah dikencing kaw kaw !

Tinta Mohd Yusri said...

Malang sungguh ko ibnu.. Makin tua makin kuat fitnah..tanda Allah benci ko ibnu..
Mesti ko x rasa tenang kan..

Anonymous said...

Tuhan yang jadikan manusia ini pun tak sama-sama. Ada kah Tuhan tidak adil?

Anonymous said...

PIG ...satu je.

Tapi PIGS... banyak nya termasuk dengan 4 23.
Tentu tentu kau ada ciri anak yang memburukkan kelurga sendiri. Dan paling teruk, kau burukkan Isteri kau sendiri.

Jangan ulang ayat cerita dongeng dan memfitnah ulama dan Islam .. Kalau ulang sampai jadi melampau .. otak tertutup untuk berfikir. Sesekali ambil keseluruhan cerita untuk dapatkan gambaran sebenar.

Dan yang penting ialah perangai dan sikap pemimpin boleh menunjukkan jenis apa pendirian nya. Insyaallah.

Anonymous said...

Wah macai DA-Pig telah menghina Tuhan dengan mengatakan Tuhan tidak adil. Inilah sikap macai DA-Pig yang suka menjilat sifu roket kaki rasuah dan menghina Tuhan.

Hanyalah Allah Tuhan Yang Maha Esa, Maha Benar dan Maha Adil.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails