Monday, January 08, 2018

Dr Kamarul: Agihan Kerusi PH, DAP Tetap Dominasi. Jangan Tertipu!


Hasil carian imej untuk Dr Kamarul:
Berapa ramai agaknya rakyat Malaysia yang tertipu dengan persepsi yang cuba dibina oleh persepakatan dan persetujuan yang terhasil daripada Konvensyen Pakatan Harapan di IDCC, Shah Alam, hari ini, khususnya yang membabitkan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen antara PPBM, PKR, DAP dan AMANAH?
Berdasarkan “Muafakat Pakatan Harapan” yang ditandatangani oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pengerusi DAP, Tan Kok Wai, dan Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, jelas dinyatakan bahawa:
“Sebagai persiapan Pakatan Harapan menghadapi dan memenangi PRU 14, kami telah memutuskan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen bagi Semenanjung iaitu yang melibatkan 165 kerusi, seperti berikut:
a. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – 52 kerusi
b. Parti Keadilan Rakyat (PKR) – 51 kerusi
c. Parti Tindakan Demokratik (DAP) – 35 kerusi
d. Parti Amanah Negara (AMANAH) – 27 kerusi”
Ada yang terdiam dan terpesona dengan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen ini kerana kononnya ia adalah bukti bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, kerana kononnya jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP hanyalah 35 berbanding jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM, iaitu 52.
Walaupun begitu, perkara penting pertama yang perlu diingati adalah bahawa, daripada 35 kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 31 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh DAP di dalam PRU 13 lalu, iaitu:
(1) Kerusi-kerusi P43 Bagan, P45 Bukit Mertajam, P46 Batu Kawan, P48 Bukit Bendera, P49 Tanjong, P50 Jelutong dan P51 Bukit Gelugor di Pulau Pinang.
(2) Kerusi-kerusi P60 Taiping, P64 Ipoh Timor, P65 Ipoh Barat, P66 Batu Gajah, P68 Beruas, P70 Kampar dan P76 Telok Intan di Perak.
(3) Kerusi P80 Raub di Pahang
(4) Kerusi-kerusi P102 Serdang, P103 Puchong, P106 Petaling Jaya Utara dan P110 Klang di Selangor.
(5) Kerusi-kerusi P114 Kepong, P117 Segambut, P120 Bukit Bintang, P122 Seputeh dan P123 Cheras di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
(6) Kerusi-kerusi P128 Seremban dan P130 Rasah di Negeri Sembilan.
(7) Kerusi P138 Kota Melaka di Melaka.
(8) Kerusi-kerusi P145 Bakri, P152 Kluang, P162 Gelang Patah dan P163 Kulai di Johor.
Ini jauh berbeza dengan PPBM di mana daripada 52 kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 0 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh PPBM di dalam PRU 13 lalu (tetapi 1 daripadanya adalah kerusi yang telah dimenangi oleh calon PPBM di atas tiket BN, iaitu kerusi P143 Pagoh di Johor).
Jadi, walaupun bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini adalah lebih banyak berbanding bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP, iaitu pada kadar 52:35, status quo kemenangan kedua-dua parti di Semenanjung pula adalah 31:0 untuk DAP.
Perkara penting kedua yang perlu diingati adalah bahawa PPBM telah mengumumkan bahawa ia tidak akan meletakkan sebarang calon di di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14. Ini menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 kekal pada tahap 52.
Sebaliknya, di dalam PRU 13 lalu, DAP telah meletakkan 4 calon di Sabah, iaitu di kerusi-kerusi P171 Sepanggar, P172 Kota Kinabalu, P173 Putatan dan P186 Sandakan (dan menang di kerusi-kerusi P172 Kota Kinabalu dan P186 Sandakan).
Pada 30 Disember 2016 lalu pula, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa DAP akan menggandakan bilangan kerusi Parlimen (dan kerusi Dewan Undangan Negeri) yang akan ditandinginya di dalam PRU 14 di Sabah, bermakna bahawa bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah di dalam PRU 14 ini ialah 8.
Di dalam PRU 13 lalu juga, DAP telah meletakkan 11 calon di Sarawak, iaitu di di kerusi-kerusi P192 Mas Gading, P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P199 Serian, P208 Sarikei, P211 Lanang, P212 Sibu, P213 Mukah, P215 Kapit, P217 Bintulu dan P222 Lawas (dan menang di kerusi-kerusi P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P208 Sarikei, P211 Lanang dan P212 Sibu).
Pada 30 April 2016 lalu juga, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa strategi DAP Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2016 adalah bagi menyediakan DAP Sarawak untuk memenangi Kerajaan Negeri Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2021, sekali gus menjadikan kemungkinan untuk DAP menandingi lebih banyak kerusi Parlimen di Sarawak di dalam PRU 14 itu ada.
Oleh itu, paling tidak sekalipun, bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14 ini adalah 19, sekali gus menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 meningkat menjadi 54.
54 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 adalah lebih tinggi berbanding 52 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia, apatah lagi dengan status quo kemenangan kedua-dua parti di seluruh Malaysia adalah 38:0 untuk DAP.
Berdasarkan kepada penjelasan ini, nyatalah bahawa cubaan “Muafakat Pakatan Harapan” yang diumumkan oleh Konvensyen Pakatan Harapan hari ini untuk mengelabui mata rakyat Malaysia bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, jelas gagal.
Ini kerana yang akan kekal mendominasi Pakatan Harapan ialah parti bukan Melayu bukan Islam DAP.
Apa pula ceritanya dengan sebuah parti lagi, iaitu PKR?
Memang betul PKR juga meletakkan calon di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 13, tetapi PKR di Sabah dan Sarawak, malah di Semenanjug pun, bukanlah parti Melayu Islam. Lihatlah sahaja siapa Pengerusi PKR Sarawak, bukankah beliau si evangelis Kristian tegar yang bernama Baru Bian?
Lihatlah sahaja nama-nama yang tertera di dalam senarai 15 calon Parlimen PKR di Sarawak di dalam PRU 13 ini:
P193 Santubong: Zulrusdi Bin Mohamad Hol
P194 Petra Jaya: Ahmad Nazib Bin Johari
P198 Mambong: Willie Anak Mongin
P201 Batang Lupar: Abang Zulkifli Bin Abang Engkeh
P202 Sri Aman: Nicholas Mujah Anak Ason
P203 Lubok Antu: Nicholas Bawin Anak Anggat
P204 Betong: Cecilia Siti Una @ Sittie Endek
P205 Saratok: Ali Anak Biju
P209 Julau: Wong Hong Yu
P210 Kanowit: Thomas Laja Anak Besi
P214 Selangau: Joshua Anak Jabing @ Joshua Jabeng
P216 Hulu Rajang: Abun Sui Anyit
P. 219 Miri: Michael Teo Yu Keng
P. 220 Baram: Roland Engan
P. 221 Limbang: Baru Bian
Apatah lagi dengan PKR Sabah yang akan menghadapi PRU 14 dengan diketuai oleh seorang yang bernama Christina Liew setelah ia di dalam PRU 13 dulu diketuai oleh seorang yang bernama Datuk Lajim Ukin.
Bagaimana pula dengan sebuah parti lagi, iaitu AMANAH?
Sampaikan salam takziah pun sudah cukup agaknya.
Dr Kamarul Zaman Yusoff,
Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
Universiti Utara Malaysia (UUM).
Lihat sebelum ini..
Hasil carian imej untuk undi siapa

24 comments:

Anonymous said...

Ibenu, kenapa perlu tayang gambar hadi?


Boleh tk nk pijak hadi secara berjemaah esok?

Carlos Santiago said...

Hahahahahaha... Tak habis dengan bayangan DAP... Aku tak kisah pun DAP nk memerintah.. Penang ok jer..

mahligaiseni said...

Mamat ni penganalisis atau pengonarlisis? Analisis apa macam tu?

Anonymous said...

Biarlah DAP dominasi......drp UMNO ...melayu tipu melayu lepas tu gadai kan tanah kat China..

Anonymous said...

Macai 7:10 ternakan parti kafir harbi roket adalah pesakit mental.

Anonymous said...

Macai-macai ternakan parti kafir harbi tak kisah pun parti kafir memerintah negara ini walaupun rejim roket telah merobohkan berpuluh kampung Melayu Islam dan pemimpin roket didakwa rasuah dalam mahkamah.

Anonymous said...

Wah macai dedak roket marah apabila penganalisis mendedahkan penipuan parti kafir harbi roket.


Macai ternakan roket suka buat tipulisis, putarlisis, belitlisis, fitnahlisis dan maki-lisis untuk memfitnah dan menghina ulama Islam dan parti Islam.

Anonymous said...

Anon 8:32pm berasal dari Tongsan menyokong penuh parti perkauman roket memerintah negara ini seperti puak kafir harbi memerintah Singapork.

Sekarang parti roket sedang meniru Israel dengan meroboh berpuluh kampung Melayu Islam.

Baru perintah Prk , parti roket sudah dapat hak milik hampir 1000 tahun. Orang Melayu dapat apa?

Anonymous said...

Pembetulan:


Baru perintah Prk, parti roket sudah dapat hak milik tanah hampir 1000 tahun.

Anonymous said...

lebih baik 1000 tahun....drp gadai terus kat China

Anonymous said...

jam ni lah nak gunakan sentimen cina....bila umno dah menang ...melayu juga tertipu,cina juga yang kaya raya...

Anonymous said...

Berdasarkan komen-komen barua roket, kita boleh buat kesimpulan barua roket mahu parti roket berkuasa di negara ini.

Selama ini roket telah menghina agama Islam dan menindas umat Islam di negeri yang diperintah oleh rejim roket. Bahkan berpuluh kampung Melayu Islam telah dirobohkan.

BAYANGKAN APA AKAN BERLAKU JIKA PARTI KAFIR HARBI MEMERINTAH NEGARA INI !

Anonymous said...

Bila parti kafir harbi roket menang, berpuluh kampung Melayu Islam dirobohkan di negeri yang diperintah oleh rejim roket.

Jelas terdapat persamaan antara rejim roket dan rejim pengganas Israel.

Anonymous said...

yang shake hand dgn israel siapa ya.... umno juga ,belakon aje konon

Tinta Mohd Yusri said...

Tak perlu pijak.. Kesian..letak dlm toilet pun dah memadai..

Tinta Mohd Yusri said...

Org melayu kat penang semua hidup ja..x sorang pun mati bunuh diri krn Dap perintah..

Anonymous said...

Mengapa kaum parti ultra kiasu roket sahaja mendapat hak milik tanah hampir 1000 tahun di Prk? Mengapa kaum lain dinafikan hak yang sama?

Ini jelas membuktikan parti ultra kiasu roket adalah parti perkauman!

Tinta Mohd Yusri said...

Ibnu ambil analisis dr UUM.. Hahaha.. Universiti paling locai dlm Malaysia.. Haha.. Memang level ibnu la..

Anonymous said...

Lepas ni naiklah jawatannya....pangkat....kenyang perut dapat dedak...

Anonymous said...

Yang terima dedak Israel siapa ya .....parti ultra kiasu roket juga

Siapa yang selalu bertemu dengan pegawai-pegawai kedutaan Israel di Singapork untuk menerima arahan Yahudi Zionis dan berpeluk cium beramah mesra dengan puak Zionis Yahudi di Israel .... siapa ya .... parti ultra kiasu roket juga.

Anonymous said...

Tinta memandang rendah kepada universiti local sebab Tinta adalah graduan lepasan pusat penternakan babi yang dimiliki oleh towkay dedak cap roket.

Anonymous said...

Dedak cap roket hanya sesuai untuk babi dan macai ternakan parti kafir harbi roket.

Anonymous said...

Tinta menulis komen bodoh bertingkat untuk membela kezaliman parti roket terhadap kaum Melayu Islam.

Adakah kamu Tinta hidup bahagia jika rumah dan kampung kamu dirobohkan? Kalau kamu menjawab kamu bahagia , daftarkan diri kamu masuk hospital tanjung rambutan.

Tinta adalah contph manusia yang tak mahu mati masa kecil, bila besar jadi pembela kezaliman.

Anonymous said...

Bila Pakatan Haprak kalah dalam PRU, Tinta boleh mohon kerja pencuci tandas sebab Pakatan Haprak tidak mampu memberi dedak kepada macai ternakan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails