Sunday, March 05, 2017

Ini, Non Muslim Mengajar 'Maqasid Syariah' Pada Orang Islam...




AIDCNews – 04/03/17 –Projek berjenama Islam yang dinamakan ‘Maqasid Syariah’ direstui Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
Ia digerakkan oleh badan pemikir Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Penang Institute dengan kerjasama dua badan liberal Islamic Renaissance Front (IRF) dan G25 Malaysia.
Penggeraknya, Zairil Khir Johari (Christopher Lim) yang merupakan Pengarah Eksekutif Penang Institute dan Dr Wong Chin Huat, Penganalisis Politik dan Sosial Penang Institute.
Zairil berkata mengapa Penang Institute bekerjasama dengan kumpulan moderate seperti G25 adalah untuk membawa idea-idea dan perbincangan yang lebih berfikiran terbuka mengenai Islam.
“Islam adalah agama keamanan dan sekarang ia dikaitkan dengan keganasan jadi kami perlu membawa pandangan yang berbeza mengenai Islam,” katanya kepada The Malay Mail.
zairil
zairil1zairil2
Laman bangkit.info mempertikaikan kelayakan dan agenda bukan Islam seperti Dr Wong Chin Huat dan tokoh-tokoh liberal dalam mengupas berkenaan Maqasid Syariah kepada umat Islam di negara ini.
Maqasid asy-Syariah juga kerap dibincangkan oleh tokoh-tokoh bukan Islam, terutamanya Wong Chin Huat daripada Penang Institute, sebuah badan pemikir DAP. Namun apa yang lebih menghairankan ialah bagaimana seseorang yang tidak beragama Islam dan secara terbuka pernah menggelarkan diri sendiri sebagai ‘kafir’ di depan khalayak begitu terkedepan sekali membawa agenda ‘Maqasid asy-Syariah’?
Tambahan pula dia tidak mempunyai sebarang kelayakan akademik yang ada kena mengena dengan Pengajian Islam untuk berbicara mengenai Maqasid asy-Syariah. Kita bimbang pemahaman salah beliau tentang konsep tersebut bakal membawa kepada kekeliruan yang lebih besar?
Persoalannya adakah pemegang ijazah PhD dalam bidang Sains Politik seperti beliau mempunyai agenda tersendiri untuk mempolitikkan ‘Maqasid As-Syariah’ semata-mata?
Baru-baru ini, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menganjurkan Konvensyen Al-Islam Rahmatun Lil Alamin 2 dan pada satu forum Wong Chin Huat telah dilantik sebagai moderator.
Masalahnya dia telah dilihat cuba memaksa masuk naratifnya sendiri dengan lambakan soalan dan tambahan maklumat hanya kerana naratif selewengnya gagal diketengahkan. Sikapnya pada hari itu yang degil bertegas mahu mewar-warkan kefahaman mengenai perundangan syariah Islam versinya yang tersendiri adalah amat mencurigakan. Apakah niatnya yang sebenar?
Begitu juga kumpulan G25 yang aktif membincangkan mengenai Maqasid asy-Syariah sedangkan mereka bukanlah orang yang mempunyai ilmu dan kepakaran di dalam bidang tersebut. Kejahilan mereka terserlah apabila salah seorang ahli G25, mendakwa kesalahan khalwat tidak perlu didakwa memandangkan kesalahan itu tidak lebih hanyalah sebagai ‘personal sin’ sahaja.
Pandangan itu mungkin disebabkan natijah pengaruh budaya dan kefahaman orang Barat memandangkan dia pernah bertugas sebagai Duta Malaysia di Belanda. Mungkin dalam keghairahan mereka yang kononnya cuba mengekang ‘creeping Islamization’, tanpa disedari mereka sebaliknya membawa ‘creeping westernization’ di dalam masyarakat negara ini.
wo1wo2wongwong1wong3




5 comments:

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2015/06/umat-islam-tidak-perlu-gula-gula-dap-untuk-nafi-mereka-anti-islam/

Umat Islam Tidak Perlu ‘Gula-Gula’ DAP Untuk Nafi Mereka Anti-Islam

BANGI, Jumaat – Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA), Ustaz Ibrahim Mohd Hasan Al-Hafiz mengingatkan kepada DAP untuk tidak menggula-gulakan umat Islam dengan wang ringgit.

Katanya, tindakan wakil rakyat DAP, Hannah Yeoh yang memberikan wang kepada masjid dan surau boleh dianggap biadab apabila menggunakan cara itu untuk menafikan yang mereka bukan anti-Islam.

“Adakah umat Islam boleh digula-gulakan dengan wang ringgit sehingga gula-gula tersebut menutup mulut kita?

“Adakah maruah umat Islam boleh dibeli dengan nilai seribu dua ribu ringgit sahaja?

“Sesungguhnya tindakan biadap menaburkan wang ringgit untuk mengatakan bahawa DAP bukan anti-Islam adalah satu penghinaan terhadap umat Islam,” tegasnya dalam status di Facebooknya.
Hannah bukan anti islam

Baru-baru ini Hannah melalui twitternya memberitahu bahawa setiap masjid menerima RM2000 dan surau menerima RM1000 daripada DAP. Dengan tindakan itu DAP kononnya mengisytiharkan mereka bukan anti-Islam.

Bidas Ustaz Ibrahim, adakah wang ringgit mampu untuk menafikan agenda memansuhkan hak bumiputera dan penentangan terhadap kedaulatan Islam dan syariah Islam.

“Bagaimana dengan promosi pesta arak Oktoberfest dan lain-lain selama ini?” soalnya.

Untuk rekod, pada tahun 2001 DAP telah melancarkan kempen “No to 929″ sebagai menolak pengisytiharan Malaysia sebagai negara Islam yang diumumkan oleh Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pada 1989 pula, DAP meluluskan 12 resolusi semasa konvensyen tahunannya. Antara resolusi itu ialah DAP tidak akan bertoleransi dengan mana-mana pihak untuk menjadikan Malaysia sebagai negara Islam atau menjayakan apa-apa usaha Islamisasi di Malaysia.

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

KATA PEDANG: Bukti-Bukti DAP Anti-Islam Semakin Viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Terpulanglah kepada para pembaca untuk menilai bukti-bukti tersebut. Hakikatnya, Islam adalah suatu sistem cara hidup yang mencakupi amalan rohani peribadi sehingga kepada sistem keadilan, sosial, ekonomi dan politik.

DAP tidak boleh mengehadkan Islam hanya kepada amalan peribadi dan paling tinggi ekonomi sedangkan menolak juzuk-juzuk Islam yang lebih menyeluruh yang menyentuh isu kenegaraan, perundangan, politik dan pelbagai aspek dalam kehidupan.

Anonymous said...

at 9:38 AM
http://semuthitam80.blogspot.my/2017/03/pakatan-meroyan-desak-kerajaan-haramkan.html?m=1

PAKATAN MEROYAN, DESAK KERAJAAN HARAMKAN ZAKIR NAIK!!!

Nampak gayanya, sentimen kebencian terhadap Islam yang disemai oleh puak - puak Pro Pakatan Haprak tu kini sudah semakin menjadi - jadi. Malah ada tindakan yang mereka lakukan dianggap melampau.

Dewan Ulama PAS Pusat hari ini membidas aktivis Pro Pakatan, Siti Kassim dan pertubuhan Hindraf kerana mengambil tindakan undang - undang ke atas kerajaan Malaysia.

Ketua Penerangannya berkata, kedua-dua pihak terbabit bertindak demikian kerana mendakwa kerajaan Malaysia cuba melindungi pendakwah Islam terkemuka, Dr. Zakir Naik.
“Hal ini timbul atas dakwaan kerajaan Malaysia cuba melindungi Dr. Zakir dengan mengemukakan saman ke atas Timbalan Perdana Menteri, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Ketua Polis Negara dan kerajaan Malaysia.
“Tindakan Siti Kassim dan sebuah gerakan Hindu itu melampau dan merupakan satu tindakan ekstrem,” tegasnya dalam satu kenyataan.
Kelmarin, Siti dan Hindraf memfailkan tuntutan mahkamah bagi meminta pihak berkuasa menangkap dan mengusir Dr. Zakir daripada Malaysia serta membatalkan statusnya sebagai seorang pemastautin tetap negara ini.

Bahkan mereka juga turut membuat permohonan deklarasi daripada pihak Kerajaan agar Dr. Zakir dilabelkan sebagai satu ancaman kepada keselamatan, keharmonian dan perpaduan di negara ini.

Kehadiran Dr. Zakir sering tampil berdakwah di Malaysia mengundang rasa tidak selesa dalam kalangan pemimpin serta aktivis Pakatan yang turut dianggotai oleh DAPigs, PKR dan PAN.

Malah, Timbalan Ketua Menteri DAPigs Pulau Pinang merangkap Timbalan Setiausaha Agung DAPigs pernah dikecam umat Islamkerana menggelar pendakwah Islam terkenal itu sebagai 'Setan'.

Dr. Zakir merupakan seorang pendakwah Islam tersohor di dunia dan pernah menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan 1435H/2013M daripada Yang di-Pertuan Agong pada tahun 2013.

Mengulas lanjut, Khairuddin berkata, pihak yang tidak berpuas hati dengan kehadiran Dr. Zakir berdakwah di Malaysia tidak perlu menggunakan emosi sebagai tanda protes mereka.
“Tindakan Hindraf dan Siti Kasim tidak kena tempat. Mereka sepatutnya beri ruang kepada wacana ilmu tanpa emosi. Mereka yang menolak wacana ilmu seperti Dr Zakir itulah yang mendorong kepada ketidakharmonian,” kata beliau.
Beliau turut menjelaskan, wacana keharmonian dan keilmuan dan Dr Zakir tidak menyerang pihak tertentu atau agama tertentu. Katanya, pihak yang tidak berpuas hati perlu bersemuka sendiri dengan Zakir bagi mengutarakan pandangan, bukan melakukan bantahan secara beremosi.

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2016/04/gelar-dr-zakir-naik-setan-dap-serlah-wajah-sebenar-musuhi-islam/

Gelar Dr Zakir Naik ‘Setan’, DAP Serlah Wajah Sebenar Musuhi Islam

BANGI, Isnin – Tindakan Setiausaha Agung parti rasis dan cauvinis DAP, P Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa Dr Zakir Naik sebagai ‘setan’ telah menunjukkan sikap dan wajah sebenar parti itu yang sangat memusuhi Islam.

Menyifatkannya sebagai terlalu keterlaluan, Pengerusi Biro Dakwah Isma, Ustaz Omar Kassim berkata, beliau pelik dengan tindakan orang bukan Islam termasuk Ramasamy yang beria-ia menghalang Dr Zakir Naik untuk menyampaikan ceramahnya di negara ini.

“Seperti Ramasamy, dalam status Facebooknya mengatakan ‘peace loving Malaysian’. Mana yang ‘peace loving’nya. Apa hak dia nak panggil orang ‘setan’. Nampak tak ada agenda jahat di situ. Bila tidak mengganggu kepentingan mereka, mereka sanggup berpeluk mesra dan tertawa bersama.

“Tapi bila bertembung, mereka menampilkan wajah sebenar. Orang seperti ini tak layak dapat satu undi dari mana-mana Muslim, bahkan tak layak dapat sokongan dari mana-mana kumpulan,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata demikian mengulas tulisan Ramasamy di Facebooknya dengan ayat ‘Let us get “Satan” Zakir Naik out of this country!’.

Ramasamy juga turut menyifatkan Dr Zakir Naik hanya menyebarkan kebencian di kalangan bukan Islam. Ini berikutan Dr Zakir dijadualkan berada di Terengganu selama lima hari untuk menyampaikan ceramah di pelbagai tempat termasuk di universiti berkaitan perpaduan dan kekuatan Islam.

Susulan itu Ustaz Omar berkata, sepatutnya kita semua orang Islam tidak lagi boleh mempercayai dan memberi muka kepada orang seperti itu, termasuk konco-konco dalam parti mereka.

“Dia telah mencampuri urusan umat Islam. Siapa dia mahu halang pendakwah Islam masuk ke negara ini?

“Hakikatnya, mereka sebenarnya takut dengan hujah kuat Dr Zakir tentang kebenaran Islam, sebagaimana takutnya Quraisy kepada Rasulullah,” katanya.

Sementara itu, Presiden Multiracial Reverted Muslims (MRM), Firdaus Wong Wai pula menyeru kepada semua pihak termasuk ahli pilitik Islam untuk sama-sama mempertahankan Dr Zakir Naik.

“Apakah para politikus Muslim sanggup melihat saudara seIslam seperti Dr Zakir Naik dihina sebegini?

“Adakah ini apa yang anda sebagai seorang ahli akademik anjurkan dan ajarkan dengan mengelar orang lain sebagai “Satan” dan kemudian edit status anda?

“Baling batu sembunyi tangan… Akan adakah ahli partinya yang beragama Islam berani menegur keceluparan beliau secara terbuka dan mempertahankan maruah saudara Muslim yang lain?,” soalnya.

MBAK YULI said...

saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKI ALIH dan dia memberikan nomor AKI ALIH,dia bilan kepada saya AKI ALIH bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALIH dan dengan senan hati AKI ALIH ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,di : (((_082 313 669 888_))) saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKI ALIH, dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya Atau KLIK DISINI
























saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKI ALIH dan dia memberikan nomor AKI ALIH,dia bilan kepada saya AKI ALIH bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALIH dan dengan senan hati AKI ALIH ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,di : (((_082 313 669 888_))) saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKI ALIH, dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya Atau KLIK DISINI














LinkWithin

Related Posts with Thumbnails