Sunday, February 14, 2016

Wajah Sebenar Anwar: Nik Aziz Kecam Anwar Iktiraf Israel – PAS


PAS DESAK ANWAR TARIK BALIK KENYATAAN IKTIRAF ISRAEL (13 FEBRUARI 2012)
PADA hari ini dalam tahun 2012, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat telah memaklumkan kepada media massa bahawa Majlis Syura Ulamak PAS telah mengambil pendirian yang PAS tidak mengiktiraf negara haram Israel dan mendesak Ketua Umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim supaya menarik balik kenyataannya yang menyokong konsep penyelesaian dua negara, satu negara untuk rakyat Palestin dan satu negara untuk Yahudi Zionis, Israel. 
Majlis Syura Ulamak PAS telah mengambil pendirian ini ekoran satu berita yang disiarkan oleh Wall Street Journal (WSJ) bahawa Dato' Seri Anwar menyokong usaha penyelesaian dua negara untuk menjaga keselamatan Israel.
Ekoran laporan WSJ ini, para pemimpin Umno telah membuat kritikan dan kecaman terhadap Dato' Seri Anwar yang dilihat mengikut jejak langkah Barat dalam isu Israel ini. Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya pada 11 Februari 2012 menegaskan bahawa PAS menolak formula penyelesaian dua negara bagi menyelesaikan konflik Asia Barat. 
PAS berpegang bahawa haram menerima kewujudan negara haram ini. Para pemimpin Umno pula mendakwa kenyataan itu memalukan negara dan umat Islam.
Kenyataan Dato' Seri Anwar ini telah mendapat komen negatif yang meluas daripada ahli-ahli politik semenjak akhir Januari 2012 lagi, yang bukan sahaja telah memberikan kesan buruk kepada imej umat Islam dan negara, tetapi juga kepada pakatan pembangkang. 
Atas sebab kenyataan Dato' Seri Anwar yang kemudiannya didakwa oleh beliau sebagai dimanipulasikan, Majlis Syura Ulamak PAS telah mengambil pendirian untuk mendesak Dato' Seri Anwar agar menarik balik kenyataannya atau jika ia tidak benar, beliau perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap WSJ untuk membersihkan nama beliau.
PAS berpegang dengan prinsip bahawa Palestin adalah hak umat Islam dan haram menerima kewujudan negara haram Israel itu. Menurut Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz, keselamatan Israel bukan menjadi tanggungjawab umat Islam atau orag Arab, tetapi ia adalah akibat kezaliman Yahudi sendiri kerana mereka telah menubuhkan negara haram atas dasar kezaliman. 
"Islam lebih mementingkan hak asasi, keadilan, kemanusiaan dan hubungan baik, tetapi sesekali tidak akan berkompromi dengan kezaliman ini," kata Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. 
Sebagai menunjukkan pendiriannya, PAS telah menghantar surat dari Majlis Syura Ulamak PAS kepada Dato' Seri Anwar untuk mendesak beliau menarik balik kenyataannya itu.
Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
13 Februari 2016

8 comments:

Anonymous said...

UMNO JUAL MELAYU. PAS JUAL ISLAM.

Anonymous said...

artikel "cover line" tu...letih dah dgn PAS ni...

Anonymous said...

Apa punya bodoh IH ni.. kalau dahbtak suka Anwar dan PKR kenapa nak tidur dlm satu selimut lagi.. kenapa tak putuskan tahalluf siasi dgn PKR?.. PAS benar benar parti yg tak ada pendirian..

Anonymous said...

Hari ini Ibnu Hashim tak ada cerita puki untuk disiarkan, jadi re-cycle cerita lama pun ok lah....

Anonymous said...

Sekarang apa jadi. Israel tetap tak iktiraf Palestine. Rakyat Palestine dibunuh sewenang wenangnya. Ibnu Hashim dan Pas ada tolong untuk hentikan pembunuhan ini. Biarlah realistik sikit apabila membuat cadangan.

Anonymous said...

berita macam ni dulu dari gerombolan UMNO Toghut. berita macam ni sekarang dari gerombolan Turut UMNO dari parti lebai malang yg telah jadikan tokoh pembangkang sebagai musoh tapi pada masa ygsama masih menumpang ehsan Pakatan Harapan di Selangor & sanggup berpakaian kostum DEWA UNTUNG oleh S/U Pascai Selangor & dihalalkan tidak berdosa oleh DEWA/Dewan ularmak yg selalu berbeli seperti serban sebesar bakol.
Blogers gampang yg suka menghina DS Anwar kerana hotakkuning telah sendat dgn segala kelucahan.

Anonymous said...

UMNO toghut ?..Turut UMNO ? DEWA @ Dewan Ularmak..?
Anu/Hashim @ Ibnu Hashim..Tukar jer Ibnu umno...
Aku buka blog ni kerana nak cari gambar/cerita lucahhh la..& pay per view pun ok sbab aku ni banyak fulus tahalus mulus pas pis PUS.. hi hii

Anonymous said...

hoi keldai,
kalau kutok DSA ini musti geng/pencacai saifool; umi hafilda,rahimnor,ganipatail,ezamkotakkatak,hasan ahlee, shafeeabdullah, nallakurrapan & ... mahafiraunn

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails