Monday, February 15, 2016

Awas, Moderat @ Liberal Berselindung Di Sebalik Konsep Islam Rahmatan lil’alamin..

libfor allDr Khalif Muammar – Akhir-akhir ini sering muncul ungkapan Islam Rahmatan lil’alamin, suatu slogan yang diketengahkan untuk mempromosikan versi Islam yang ‘progresif’, ‘moderat’ dan liberal.
Tanpa disedari dalam benak fikiran orang ramai telah tersemai bahawa terdapat banyak Islam, bergantung kepada pentafsiran masing-masing untuk mengamalkan versi yang disukainya. Sehingga golongan yang memusuhi Islam pun mempergunakannya untuk kepentingan mereka.

Dr-khalif
Dr Khalif Muammar
Islam rahmatan lil’alalmin bagi mereka adalah Islam yang menerima sekularisasi dan liberalisasi agama, Islam yang meraikan LGBT, hak murtad, pluralisme agama, hak mengembangkan ajaran sesat dan lain-lain.
Pendek kata Islam yang sentiasa berkembang menyantuni kemodenan ciptaan Barat.
Ketahuilah bahawa ia adalah strategi untuk mengkotak-katikkan umat Islam, agar kita saling bertelagah sesama sendiri, pihak yang menentang dianggap menganut Islam yang jumud, konservatif dan fundamentalis.
Umat Islam perlu berhati-hati agar tidak masuk ke dalam jerangkap samar ini, menggadaikan akidah dan jati diri sebagai seorang Muslim agar tidak merasa terasing dalam dunia yang semakin hilang arah.
Islam adalah rahmat kepada seluruh umat manusia, bahkan kepada seluruh alam. Sifat rahmat ini telah sejak mula bersama Islam dan tidak pernah terpisah daripadanya.
Ia adalah Islam yang sama yang dibawa oleh Rasulullah saw dan para pewaris baginda para ulama’ yang benar sehingga ke hari ini.
Ia bukan Islam yang baru, yang dicipta oleh kaum modenis dan liberal, yang mencuba untuk merungkai yang lama untuk digantikan dengan yang baru yang dianggap lebih baik oleh mereka.
Islam tidak berkembang, ia telah sempurna sedari awal lagi. Yang berubah adalah orang Islam, ada ketikanya mereka benar-benar mencerminkan keindahan Islam dan ada ketikanya mereka mengotorkan imej Islam.

22 comments:

Anonymous said...

Bukti DAP Racist- Halang Masjid


Menjadi viral di laman-laman sosial hari ini apabila cadangan pembinaan sebuah masjid di sebuah taman di Kota Kinabalu, Sabah telah dihalang oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu yang mewakili DAP, Jimmy Wong sehingga menimbulkan sedikit ketagangan disana.

Video yang berdurasi 2 minit 46 saat ini telah dimuat naik semula oleh orang ramai berikutan kritikan berterusan Jimmy Wong berhubung laungan azan yang mengganggu penduduk bukan Islam di Kota inabalu sejak akhir-akhir ini.

Kejadian yang dipercayai berlaku sekitar tahun 2014 ini sememangnya menimbulkan kemarahan umat Islam di Kota Kinabalu berikutan Jimmy yang sering kali menemplak umat Islam disana dengan kata-kata yang disifatkan sebagai menghasut dan melanggar kontrak sosial yang telah di perakui sejak zaman berzaman.

Tidak kira apa pun parti ikutan kita, hak beragama di negara ini tidak pernah dipersoalkan sejak sekian lama, namun selepas DAP berjaya meraih banya kerusi pada Pilihanraya Umum yang ke 13 lalu, mereka dilihat semakin biadab dan kini berani mempertikaikan hak mutlak Islam di Malaysia.

Anonymous said...

Lagi Contoh DAP Anti Islam. Yang Dibenci orang yg sayang ugama. Itulah perangai PAN Imayam

KOMEN KHUTBAH JUMAAT, EXCO KERAJAAN PULAU PINANG DISIASAT.


Ketua Polis Negara, Tan Sri Dato' Seri Khalid Abu Bakar menyatakan siasatan akan dijalankan terhadap Exco kerajaan Pulau Pinang berikutan komennya terhadap khutbah Jumaat mengenai aurat wanita.


Beliau menambah bahawa exco tersebut akan disiasat dibawah seksyen 298 Kanun Keseksaan. Beliau juga menasihatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila membuat komen yang sensitif sehingga boleh menyentuh sensitiviti agama.

Perkara tersebut disahkan oleh Tan Sri Khalid melalui Twitter rasmi beliau sebentar tadi. Seorang Exco Pulau Pinang mengkritik khutbah Jumaat Jais yang menyentuh mengenai isu tutup aurat bagi mengelakkan daripada dirogol.

Chong Eng berkata, mesej khutbah Jumaat Jais itu memberi maklumat silap mengenai rogol, menyalahkan mangsa rogol dan menunjukkan berat sebelah lelaki dalam kepimpinan agama. “Malangnya, khutbah

Jais memberi maklumat mengelirukan, tidak bertanggungjawab, kurang hormat dan jelas berat sebelah lelaki. “Mesej tutup aurat langsung tidak membantu mangsa wanita dari segi serangan seksual dan penderaan. “Sebaliknya, ia mengalihkan kesalahan dan tanggung jawab mencegah jenayah seksual ke atas mangsa dan bukannya orang yang menyerang,” kata Chong yang juga pengerusi Perbadanan Kemajuan
Wanita Pulau Pinang (PWDC) dalam satu kenyataan hari ini. Jumaat lalu,

Jais menukilkan khutbah Jumaat bertajuk “Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri.” Dalam khutbah itu, Jais berkata, wanita Muslim wajib menutup aurat bagi mengelakkan daripada diganggu secara fizikal atau mental, bagi mengelakkan fitnah, pandangan jahat dan perkara yang buruk.

Kejadian seperti rogol, zina dan sumbang mahram boleh dielak jika wanita menutup aurat, menurut khutbah itu. Chong berkata, penekanan Jais terhadap aurat wanita dan menyalahkan mangsa menunjukkan kepimpinan agama Malaysia tidak sensitif gender atau memahami isu wanita.

Beliau menyeru usaha konkrit dilakukan bagi meningkatkan perwakilan wanita dalam semua sektor, terutama kepimpinan agama. Chong yang juga wakil rakyat DUN Padang Lalang dan bekas Ahli Parlimen Bukit Mertajam berkata, rogol membabit perkara lebih rumit daripada kegagalan wanita untuk menutup aurat.

Anonymous said...

DAP Racist- mahu camput Khutbah Aidl Adha di Pahang

Agenda Daily) – PAS menggesa agar DAP tidak campur tangan dalam urusan jabatan mufti bersabit teks khutbah Aidiladha yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), bulan lalu.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihaknya menyokong pendirian Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman yang enggan tunduk dengan ugutan DAP agar pihaknya meminta maaf.

“Khutbah yang berupa nasihat agama bagi umat Islam yang terikat dengan syarat dan rukun merupakan peringatan baik bagi umat Islam.

“PAS mempunyai pengalaman bersama dengan DAP, (PAS) sangat memahami bagaimana sikap DAP terhadap penghayatan dan amalan Islam,” katanya dalam satu kenyataan.

Pada 26 September lalu DAP Pahang menggesa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) memohon maaf berhubung teks khutbah sempena Aidiladha yang mendakwa mereka menentang Islam.

Dalam teks khutbah solat sunat Aidiladha dikeluarkan Jaip itu, umat Islam dinasihati bersatu padu walaupun berlainan ideologi politik bagi mengelak perpecahan di kalangan orang Melayu.

Dalam pada itu, PAS menggesa seluruh institusi agama Islam turut berperanan menentang sebarang kemungkaran yang turut dilakukan oleh parti pemerintah.

“Pas gesa DAP tidak campur tangan dalam urusan Jabatan Mufti yang mempunyai hak bagi mengeluarkan fatwa dan nasihat agama dalam pelbagai medium sama ada kuliah, ceramah atau khutbah. Nasihat agar umat Islam bersatu menentang kemungkaran agama dan syariat juga menjadi dasar dan matlamat perjuangan Pas.

February 15, 2016 at 9:09 AM

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2015/02/usah-layan-provokasi-dap-pembela/

Usah layan provokasi DAP – Pembela


BANGI, 17 Feb – Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) menyeru masyarakat Islam di negara ini untuk tidak melayani sebarang provokasi tidak bermaruah dari pimpinan parti rasis berhaluan kiri, DAP.

Pengerusinya, Ustaz Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata, sejak akhir-akhir mereka seolah berniat jahat untuk mengganggu urusan ibadah dan syariat umat Islam dalam negara ini.

“Terkini mereka mempertikai khutbah Jumaat dan aurat wanita muslimah.

“Siapa mereka untuk masuk campur dalam urusan agama kita?

“Sebab itu kita minta masyarakat Islam jangan layan provokasi mereka.

“Ini kerana syariat Allah bukan bahan untuk diperdebatkan, malah Perlembagaan Persekutuan sendiri mengiktiraf tentang hak kita umat Islam di negara ini,” tegasnya.

Tambah beliau, jika mereka memahami Perlembagaan, tentu sahaja mereka tidak akan bersikap dengan sikap ceroboh dan celupar sedemikian rupa.

“Mungkin juga kerana mereka tidak beriman kepada syariat Allah dan cuba mentafsirkannya mengikut hawa nafsu,” kata ustaz Hafiz.

Anonymous said...

Ini jawapan kepada PAN Iamayam


HUDUD: SEMPURNA SUDAH PENIPUAN G-18 KE ATAS PENDOKONG2 ISLAM

Pada akhir 2015 begitu semangat dan gegak gempita PAN Imayam meolak Hudud dan mengalu-alukan usaha DAP yang anti Islam

Sehingga Mike Sabu sendiri diberi penghormatan memberi penerangan berkenaan isu ini selepas mesyuarat PH. Katanya PAN Imayam sanggup menolak Hudud demi PH

DAP dengan bangga mengalu2 kan usaha PAS ini.

Pada hari ini, PAN Imayam yang sama menyatakan dengan jelas bahwa hudud tak boleh dilaksana di Malaysia.

Ertinya, tidak akan ada bantuan serta sokongan PAN Imayam utk meminda Akta 355 mahupun Perlembagaan Persekutuan bagi membenarkan hudud dilaksana di Kelantan.
Pada waktu yang sama, kerosakan2 yang besar telah berlaku:

a. Pecahnya Pakatan Rakyat kerana DAP memutuskan hubungan dengan President PAS kerana DAP tidak menyokong usaha hudud di Kelantan

b. Pemimpin2 progresif dalam PAS menolak hudud padahal pemimpin2 progresif kerana mereka adalah talibarut DAP

c. Kepimpinan Ulama PAN Imayam secara totok mempercayai cakap2 DAP, Padahal DAP anti Islam

d. Bekas Imbalan President PAS yg kalah melingkup sanggup menipu dan berbohong demi mempercayai janji2 DAP yg kononnya yang adil dan saksama. Dia sanggup khianat dgn rakan taulan sendiri yang banyak berjasa kepada partinya.

e. DAP sendiri pecah kerana pemimpin2 progresif yg menolak hudud dan sanggup lagi bersekongkol dgn DAP yg anti Islam

f. DAP ungtung besar kerana Pakatan Rakyat telah pecah dan Anwar dalam penjara maka DAP akan jadi KING dalam Pakatan Harapan

g. Mat Sabu dapat penghormatan sebagai pelakun aksi ngeri campak mikrofon

h. Ahli2 PAN semua ternganga sbb nak Islam tapi satu habuk hudud pun tak dapat kerana PAN Imayam talibarut DAP

Anonymous said...

MURSYIDUL AM "KUALI" ENGGAN DIGELAR "PENGKHIANAT"!!!

Hehehe!!! Tipikal sungguh pemikiran Mursyidul Am parti 'Kuali' pimpinan Si Mat Sabu ni. Ingatkan dia ni hebat sangat orangnya. Tapi rupa - rupanya, pemikiran dia tetap sama level dengan Mat Sabu.

Kalau sebelum ini, kita pun mengharapkan corak pemikiran yang dibawa oleh Mursyidul Am parti Kuali Si Mat Sabu tu lebih hebat dari orang lain. Tengok gayanya macam ada 'Wow Factor'.

Tapi malangnya, setiap kali dia bukak je mulut, rasa hormat kita kepada dia tu hilang. Harapan nak tengok perubahan dalam Politik dikalangan rakyat di Malaysia ni lenyap begitu sahaja.

Jadi, tak heran la bila ahli - ahli perwakilan PAS sewaktu Muktamar sebelum ini mengambil keputusan untuk menolak dia menjadi Presiden dan mengekalkan Hadi Awang pada jawatan tersebut.

Sebab kalau dipilih dia jadi Presiden pun, takde dia nak memberikan sebarang perubahan kepada pendekatan Politik. Inikan pulak dia nak memberi nafas baru kepada perjuangan Islam.

Sebaliknya, pemikiran dia kekal JUMUD seperti seorang pemimpin Politik Longkang yang bersepah - sepah dikalangan puak - puak Pakatan Haprak yang terus kekal tunduk kepada DAPigs.

Semalam, Mursyidul Am 'Kuali' ni menampilkan sifat Assobiyah yang cukup tebal bila cuba nak menyokong tindakan Si Mat Sabu tu membaling mikrofon ke dinding sewaktu semasa berucap.

Hari ini, dia cuba pulak menyelar tindakan PAS yang melabelkan pemimpin serta Pentaksub parti 'Kuali' pimpinan Si Mat Sabu tu sebagai 'Pengkhianat' dengan dakwaan PAS bukan sebuah agama.
“Keluar (Pas) sudah jadi pengkhianat, ini jadi masalah. Kita kena jawab sebab dari segi hukum bukan begitu. Kita bebas nak masuk parti mana pun. Perlembagaan Pas membenarkan," jelasnya.
Itu jawapan yang biasa diberikan oleh orang yang dah buat salah. Nampak sangat pemikiran Mursyidul Am parti "Kuali" ni sama taraf je dengan budak sekolah tadika yang baru pandai mengeja.

Kalau ikut definasi, orang yang membelakangi sesebuah perjuangan yang disertai selama hari ini, maka orang tu dianggap sebagai 'Pengkhianat'. Definasi dia pulak, Pengkhianat tu macam mana?

Yang lebih menghairankan kita, kenapa baru sekarang dia nak kata yang PAS tu bukan sebuah agama sedangkan selama hari ini, diorang jugak yang kata PAS itu Islam dan Islam tu PAS?

Orang bila dah buat salah, mana mungkin dia nak mengaku secara terbuka. Sedangkan Si Ketua Penipu tu KANTOI Meliwat pun dia tak mengaku. Inikan pulak orang yang MENGKHIANATI perjuangan parti sendiri. Sampai mati pun dia takkan mengaku!!!

Anonymous said...

KEMBAR OMAKKAU..... NAMANYA OPAKKAU

TAK HABIS2 NK CETUS KETEGANGAN KAUM. SATU DOSA BESAR YG TAK TERAMPUN

PAS PUN TIDAK DPT MENUNJUKKAN ISLAM RAHMATAN LIL ALAMIN, BILA AMANAH PEGANG KONSEP ITU DITUDUH PULA LIBERALISMA DLL.

APAKAH ANDA SENDIRI SUDAH SGT TEGUH DAN BENAR ISLAMNYA SEBELUM DPD UJUDNYA AMANAH?
ATAU ISLAM LEBIH KURANG AJE.

LIBERALISMA DLM AMANAH ADALAH TUDUHNA PENULIS TAPI....

BERSELINDUNGNYA KHAWAIJRISMA SYIAHISMA DAN TAKSUBAN MAKSUMAN ULAMAK ADALAH DAN BERTOPENGKAN PERJUANGAN HUDUD ADALAH BENAR2 BERLAKU DAN TERBUKTI DLM PARTI TELUR PENYU

Anonymous said...

cubala sbelum nak tuduh dr luar tu duduk bersemuka sembang face to face...get the 1st hand info. Islam kan ugama hujah dan fakta...pi terus ke Amanah tu. get the real 1st hand info!

Anonymous said...

Bodoh punya Anon 10:26, nama pun silap. PAN lah. Alaaaa PAN talibarut DAP tu

UBAH : Projek Penghapusan Etnik Sedang Giat Dijalankan Di Pulau Pinang
FEBRUARY 10, 2016
AIDCNEWS


AIDCNews- 10/2/16 – Usaha kerajaan tempatan (PBT) Pulau Pinang merobohkan gerai-gerai peniaga kecil Melayu dan India merupakan sebahagian daripada projek jangka panjang untuk menjayakan misi UBAH penghapusan etnik yang dirancang di negeri itu, lapor Anti Senju Uderan Kes.

“Untuk memastikan imej sebagai Pulau Cina … usaha dilakukan agar tidak ada lagi peniaga Melayu dan India di lokasi strategik .

“Peringkat pertama semua kedai di Tenggiri telah dirobohkan . Setakat post ini 18 gerai makan , dua car wash diruntuhkan .

“Selepas (itu) MPSP akan sekat pemberian lesen dengan mengunakan alasan kesihatan .

“Penghapusan etnik ini dilakukan untuk memastikan kaum Melayu dan India Pulau Pinang kekal sebagai kuli Cina,”dedahnya.

Selain itu, Kerajaan DAP Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng didakwa hanya menumpukan perhatian kepada projek-projek mega yang bakal dihuni oleh golongan berpendapatan tinggi dan mengabaikan flat-flat murah yang sedia ada yang dihuni oleh golongan berpendapatan rendah.

“Lebih menderita lagi flat-flat di Seberang Jaya tidak diselanggara. Paip air najis kumbahan sudah lama dan berkarat . Penduduk flat ini hidup dalam bau busuk. Perkara ini bukan jadi isu kepada DAP ,”dedahnya lagi.



Sementara itu, Tan Khai Beng pula mendedahkan Guan Eng yang merupakan ahli politik terbuang dari Melaka sedang melakukan kerosakan besar-besaran di Pulau Pinang termasuk memusnahkan warisan bersejarah di negeri itu.

“Orang yang tidak bermoral dari Melaka itu sedang memusnahkan Bangunan Warisan Pulau Pinang. Bermula dari bangunan Khaw Sim Bee di Pykett Avenue ke rumah 128 Macalister Road .

“Dan sekarang ini ..Tiba masanya kita melakukan sesuatu mengenainya,” dedahnya.

Anonymous said...

yg kau dgr ckp cina kafir makan babi TAN KAM BENG tu boleh pulak

bodoh punya pasporno

Anonymous said...

Bila kita menolak DAP yg racist maka PAN Imayam akan tuduh kita racist

Yg extremist tu PAN Imayam. Mat Sabu memuji Hizbullah Syiah tu apa
Mat Sabu memuji HIZBULLAH .

Sila Tengok Video ini.

Mat Sabu Mengangkat Syiah Hassan Nasrullah Hezbollah

https://www.youtube.com/watch?v=qwkcIETov_AA

Bukankah Hezbollah meneyembelih kaum sunmah wal Jamaah di Syria.

Mat Sabu, kamu yg extremist kamu kata orang lain plak.

Anonymous said...

Penyokong2 PAN Imayam akan bangun mempertahankan.DAP bila kezaliman mereka.dibongkar. INI kerana mereka.adalah talibarut DAP

Gerai Siapa Pula Bakal Jadi Mangsa Kerakusan Guan Eng Selepas Ini
FEBRUARY 12, 2016
AIDCNEWS
1 COMMENT
AIDCNews- 12/2/16 – Gerai siapa pula bakal menjadi mangsa kerakusan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, soal Persatuan Mukabuku Pulau Pinang.

Ia merujuk kepada insiden perobohon gerai Adam Tomyam dan gerai Afiq Bawal Goreng di hadapan Kuaters Polis Lebuhraya Thean Teik, Air Itam, Pulau Pinang.

“Makin hari makin menjadi !

“Gerai siapa pula yang bakal menjadi mangsa selepas ini ?, “soalnya.





Menurut Penang kini, kedua-dua gerai peniaga kecil Melayu itu dirobohkan pagi semalam.

“Kami menerima maklumat pemilik kedai Bawal Goreng menangis hiba melihat gerai diruntuhkan dan barangan kedainya dirampas. Kesian melihat depa sukar nak cari rezeki.

“Kalau penguatkuasa ada hati perut dan ruang diplomasi, barangan di kedai seperti TV LCD, peti ais, kipas angin dan barangan memasak tak payah la angkut naik trak.

“Cukuplah mungkin sekadar kerusi, meja dan dapur sahaja kalau nak rampas pun,”lapornya.





Sementara itu, Penang Kini turut melaporkan sebahagian struktur bangunan warisan yang dikenali sebagai Hotel Runnymede, iaitu bangunan kolonial berusia 208 tahun itu turut dirobohkan dipercayai bagi memberi laluan kepada pembinaan hotel bertaraf lima bintang di situ.



“Ini baru betul-betul UBAH !

“Runnymede sebelum dan selepas Tahun Baru Cina 2016,” lapornya sambil membandingkan dua keping gambar (di atas) sebelum sebahagian struktur bangunan warisan itu diroboh dan selepas diruntuhkan.

Hmetro.com turut melaporkan tiada sebarang papan tanda pemberitahuan diletakkan.

Jurucakap Persatuan Warisan Pulau Pinang (PHT) berkata, pihaknya menerima maklumat kerja perobohan bangunan warisan itu dijalankan pada Isnin lalu iaitu ketika sambutan Tahun Baru Cina.

“Kami mahu penjelasan daripada kerajaan negeri, mengapa kerja perobohon dijalankan pada hari cuti umum, seolah-olah mereka mahu menutup sesuatu,” katanya.

Bangunan warisan itu terletak di atas tanah seluas 0.8 hektar berhampiran pesisiran pantai, sekali gus menjadikan ia antara hartanah yang paling bernilai di Pulau Pinang.

Hotel Runnymede pernah didiami Sir Stamford Raffles pada 1805 ketika Raffles bertugas sebagai Penolong Setiausaha kepada Gabenor Pulau Pinang, Robert Townsend Farquhar.

Selepas itu, Hotel Runnymede mengalami banyak perubahan termasuk pernah dijadikan sebagai hospital tentera British ketika zaman Perang Dunia Kedua.

Sementara itu, EXCO Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu lintas, dan Tebatan Banjir negeri Chow Kon Yeow berkata, pihaknya sudah mengeluarkan Pelan Kebenaran Merancang (PKM) kepada pemaju terbabit.

Anonymous said...

'Islam rahmatan lil’alalmin bagi mereka adalah Islam yang menerima sekularisasi dan liberalisasi agama, Islam yang meraikan LGBT, hak murtad, pluralisme agama, hak mengembangkan ajaran sesat dan lain-lain.'

apa punya dungu doktor mcm ni.

yg menerima sekular ialah pas... peluk cium umnu

yg menerima liberalisasi pun pas .... sebb umnu yg liberal dr dulu

yg menerima LGBT pun pas... sebb umnu membiarkan LGBT dari dulu

yg menerima hak murtad pun pas ... sebb umnu tidak perjuanga undang2 halang murtad pun

yg menerima pluralisma pun pas .. sebb umnu dr dulu merelakan pluralisma

yg menerima pengembangan ajaran sesat pun pas .. sebb pas sendiri ada ciri syiah dn khawarij dn assobiyah.

so doktor, u better be careful ok. ur statement byk nk batang hidung pas dan umno tau. u dh tk minat nk kerja lagi ke? dh sedia nk masuk penjara ke?

ckp siang pandang2 doktor. hilang nk bodek, diri sendiri yg misss syurruuuuuuu !

Anonymous said...

extremist ke ape ke...


pemimpin dan kroni amanu boleh terus kenyang dan kekenyangan...

pemimpin parti islam pun terus naik kerete hebat2...

Islam? Melayu? Rakyat?

Harga makan minum semakin hebat!

Anonymous said...

Sehingga tahap ini DAP membenci dan menghina Islam, tapi PAN Imayam pimpinan Mikrofon Sabu tetap berwalikan DAP

http://www.ismaweb.net/2014/06/ahli-parlimen-dap-mahu-orang-islam-hormati-hak-orang-murtad-amal-agama-baharu/

Ahli Parlimen DAP mahu orang Islam hormati hak orang murtad amal agama baharu

KUALA LUMPUR, 11 Jun – Saranan Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) agar umat Islam menghormati hak saudara seagama mereka yang murtad untuk mengamalkan agama baharu, dilihat sebagai sesuatu yang tidak wajar dan boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim berkata saranan itu dilihat amat menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.

“Dalam urusan beragama, selain Perlembagaan Persekutuan, kita ada peruntukan di bawah kerajaan negeri, serta hukum dibuat oleh Majlis Agama atau Majlis Fatwa.

“Dan perkara ini kita kena ambil kira. Dia bukan soal tengok satu perspektif sahaja,” katanya ketika ditemui Bernama di sini hari ini.

Razali, yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno, berkata, adalah tidak adil sekiranya Ngeh hanya menggunakan Perkara 11 bagi menyokong hujah beliau, tanpa mengambil kira Perkara 3 iaitu Islam adalah Agama Persekutuan.

Terdahulu, Ngeh menyatakan perkara itu adalah berdasarkan peruntukan Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu.

“Saya berharap orang Islam boleh terima peruntukan 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu oleh orang perseorangan.

“Kalau seseorang itu hendak meninggalkan agama dan dia berusia lebih 18 tahun, kita mesti menghormati hak yang sudah diberikan kepada mereka yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan,” katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan (2014) 2014.

Razali (BN-Muar), mengingatkan semua pihak agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan serta mempolitikkan isu sebegini bagi memastikan keharmonian kaum kekal terjaga.

Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang juga Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani pula berkata kenyataan itu sangat tidak wajar kerana mereka tidak faham hukum-hakam agama Islam.

“Para ulama, pemimpin, dan umat Islam sendiri yang menguruskan soal ini… Bagaimana hukum orang murtad, hukum orang yang melanggar undang-undang Islam. Itu orang yang mengetahui sahaja.

“Jadi kenapa dia nak masuk campur, kalau dia buat begitu, nanti timbulkan kemarahan umat Islam. Kita pun tak mahu masuk campur agama dia,” katanya.

Sementara itu, Ngeh, yang juga penasihat DAP Perak berkata, sebagaimana orang bukan Islam perlu menerima hakikat bahawa undang-undang boleh digubal untuk menyekat mereka yang menyebar agama, orang Islam juga wajar menerima peruntukan Perkara 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

Beliau juga meminta supaya penjaga yang mendapat hak jagaan diberi kebebasan mendidik kanak-kanak berusia 18 tahun mengikut mengikut agama yang dianutinya berdasarkan peruntukan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

“Perkara ini jelas supaya tidak ada perbalahan, jika sudah capai usia 18 tahun, kanak-kanak itu bebas menganut agama seperti yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan,” kata beliau.

Dalam pada itu, Ngeh turut mempertikaikan tindakan undang-undang yang dikenakan terhadap pengikut Syiah.

“Saya berasa tidak selesa apabila Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) dan Syiah tidak bersependapat dan saya tidak setuju undang-undang terhadap pengikut-pengikut Syiah ini,” tambahnya. – BERNAMA

Anonymous said...

Sehingga tahap ini DAP membenci dan menghina Islam, tapi PAN Imayam pimpinan Mikrofon Sabu tetap berwalikan DAP

http://www.ismaweb.net/2013/07/desakan-dap-cuba-ubah-status-islam-sebagai-agama-persekutuan/

Desakan DAP cuba ubah status agama Islam sebagai agama persekutuan

BANGI, 12 Julai – Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) membantah tindakan Ahli Parlimen DAP, Nga Kor Ming yang meminta lima negeri meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam yang masih memberi kuasa kepada seorang daripada penjaga untuk menentukan agama anak di bawah umur.

Presidennya, Tuan Musa Awang berkata, ini sebenarnya antara perjuangan DAP yang mahu menghapuskan status agama Islam sebagai agama Persekutuan.

“Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 belum lagi selesai dibincangkan, hari ini DAP minta pula pindaan di peringkat negeri.

“Kenapa harus dipinda? Sedangkan enakmen tersebut adalah selari dengan Perlembagaan Persekutuan.

“Maka dalam hal ini seharusnya kita yang beragama Islam inilah perlu memainkan peranan dalam mempertahankannya,” tegas Tuan Musa ketika dihubungi wartawan ISMA.

Beliau berkata, Mahkamah Persekutuan adalah mahkamah tertinggi yang membuat keputusan. Jadi tidak timbul sebarang masalah dalam hal ini sepertimana dengan kes yang dirujuk sebagai Subashini Rajasingam lawan Saravanan Thangathoray.

Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa bapa kanak-kanak itu mempunyai kuasa mengislamkan anaknya berdasarkan perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimanapun katanya, beliau kesal dengan tindakan kerajaan kerana telah menarik balik pembentangan terhadap pindaan Rang Undang-Undang Pentadbiran Islam Wilayah Persekutuan 2013 yang lalu kerana pindaan tersebut adalah selari dengan perlembagaan dan beberapa keputusan mahkamah yang juga berpendapat seperti itu.

Seharusnya pihak kerajaan tidak akur dengan mana-mana desakan yang mahu penarikan balik rang undang-undang tersebut dan kini natijahnya mereka mahu pula meminda Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri.

14 Mei said...

SEGALA TUDUHAN TERHADAP DAP ADALAH FITNAH BERNIAT POLITK SEMATA2

KALAU BENAR DAP SEDANG MENJAHANAMKAN NEGARA SILALAH REPOT POLIS DAN AMBIL TINDAKAN MAHKAMAH KERANA AKTIVITI SUBVERSIF

SAMPAI HARI INI RED BEAN CYBERTROOPER PUN TIDAK DAPAT DITANGKAP. IA SEMATA2 MAINAN PROVOKASI POLITIK JAHAT BN.

SEDANGKAN BULU ANWAR PUN DAPAT DIPERKAS WALAUPUN BULU ITU CUBA MELARIKAN DIRI.

ELEMEN ISU PERKAUMAN ADALAH DIRASAKAN TERBAIK OLEH UMNU UTK MERAIH SOKONGAN RAKYAT SERTA LEBI PENTING UTK ALIH DAN TUTUP ISU JENAYAH DAN ROMPAKAN SERTA KEGAGALAN URUS TADBIR YG BYK MENYUSAHKAN RAKYAT... TAK KIRA BANGSA.. MALAH BLOGGER PENJILAT PUN SAMA2 SUSAH JUGA ... TP DEMI DEDAK YG SEDIKIT MEREKA INI SANGGUP BUAT DOSA MENAPI2KAN PERKAUMAN.

JIKA KRISIS PERKAUMAN BERLAKU. YG SUSAH KITA JUGA. YG TERBUNUH MUNGKIN SEDARA MARA ADIK BERADIK BLOGGER2 BODOH INI JUGA.

TUAN2 MEREKA YG BERI MEREKA DEDAK SUDAH SELAMAT SENANG LENANG DILUAR NEGARA MENDAPAT PERLINDUNGAN DAJJAL.

STOP LAH KERJA2 BODOH MENCETUS PERKAUMAN. RAKYAT SEMUA BANGSA DH SUSAH NK MAKAN. MEREKA TK MINAT DH NK BERGADUH KAUM. CAMPAKLAH BABI KT MASJID, BAKARLAH GEREJA.. SEMUA RAKYAT TAU IA SATU DOSA BESAR TGN2 DAJJAL MELAYU YG MEMERINTAH

BINASALAH MEREKA2 INI YG MENJADIKAN DARAH RAKYAT SEBAGAI GALANG GANTI KEJAHATAN MEREKA. TERMASUK BLOGGER2 MEREKA. AMIINN

Anonymous said...

Wauu bila DAP dijentik. PAN melompat. Dasar talibarut. Kah kah kah

Anonymous said...

Bila kita menolak DAP yg racist maka PAN Imayam akan tuduh kita racist

Yg extremist tu PAN Imayam. Mat Sabu memuji Hizbullah Syiah tu apa
Mat Sabu memuji HIZBULLAH .

Sila Tengok Video ini.

Mat Sabu Mengangkat Syiah Hassan Nasrullah Hezbollah

https://www.youtube.com/watch?v=qwkcIETov_AA

Bukankah Hezbollah meneyembelih kaum sunmah wal Jamaah di Syria.

Mat Sabu, kamu yg extremist kamu kata orang lain plak.

Unknown said...

Setuju..PAN bukan AMANAH..

Unknown said...

Ingat PAN, ingat DAP!!

Unknown said...

Setuju..PAN bukan AMANAH..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails