Friday, September 18, 2015

Anak Muslim Buat Bom? "Itulah Buat AS Hebat", Kata Obama.


JOM KREATIF

Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Hussein Obama akhirnya mengundang Ahmed Mohamed (14 tahun) asal Texas yang ditangkap kerana jam dinding yang dibuatannya tetapi dituduh membuat bom, telah diarahkan ke Rumah Putih.

"Mahukah kamu membawanya ke Rumah Putih? Kita perlu memberi inspirasi kepada lebih ramai anak-anak seperti kamu agar menyukai ilmu sains. Itulah yang membuat Amerika Syarikat hebat, "tulis Obama di Twitter rasminya.

Kes yang menghebohkan Amerika Syarikat kerana polis dan guru dianggap diskriminasi kepada murid Muslim ini, rupanya menjadi berkah tersendiri bagi Ahmed. Banyak pihak kerana itu menyokong Ahmed.

Selain Presiden Amerika Barack Obama menjemput beliau ke Rumah Putih, ia juga jadi rebutan Facebook dan Google. Ketua Pegawai Eksekutif Facebook Mark Zuckerberg mengundang Ahmed ke pejabat Facebook.

"Mempunyai skill dan cita-cita untuk membuat sesuatu yang kreatif perlu dihargai, bukannya ditangkap. Masa depan akan dimiliki oleh orang seperti Ahmed. Ahmed, jika kamu ingin datang ke Facebook, aku ingin bertemu denganmu, " tulis Zuck di Facebook.

Sedangkan Google mengundang Ahmed agar ambil bahagian dalam pameran sains yang mereka adakan. 

"Bawalah jam kamu itu," kata pihak Google.

Aaron Levie, pengasas syarikat perkhidmatan cloud Box juga mengundang Ahmed ke pejabatnya. Ia yakin Ahmed juga gemar dengan teknologi perisian.

"Ahmed, aku tahu kamu sudah dijemput ke Rumah Putih dan Facebook. Tapi kita berdua tahu kalau kamu suka dengan software enterprise di hatimu. Datanglah ke Box, "tulis Aaron di Twitter.

Twitter tidak ketinggalan menjemput beliau untuk magang. "Kami juga suka membuat sesuatu di Twitter. Apakah kamu mempertimbangkan dengan kami?" Tulis mereka.

Ahmed sendiri sudah memastikan mahu datang ke Rumah Putih. Tetapi belum jelas sama ada dia akan datang memenuhi undangan syarikat teknologi itu.

Sebagaimana diketahui, Ahmed Mohammed, pelajar Muslim asal Amerika Syarikat ditangkap polis kerana membuat peranti yang disyaki bom ke sekolah. Padahal benda itu hanyalah jam dinding kreatif buatannya sendiri. Sokongan pun mengalir deras pada pelajar muslim usia 14 tahun ini. 

Ahmed sekolah di MacArthur High School di Texas membawa perangkatnya dengan tujuan ditunjukkan pada gurunya agar boleh masuk kelab robotik. Namun kerana bentuknya mirip bom, guru itu merasa curiga kemudian lapor pada polis setempat.

Ayah Ahmed, Mohamed Elhassan asal Sudan mengatakan anak lelakinya, "hanya ingin membuat sesuatu yang bagus, tapi kerana namanya Mohamed dan kerana kejadian 11 September maka putera saya mendapat perlakuan tidak layak," ujarnya dipetik BBC.

Dewan Hubungan Amerika-Islam mengatakan kecurigaan ayah Ahmed mungkin tepat.

"Saya rasa ini tidak akan dipersoalkan bila namanya bukan Ahmed Mohamed," kata Alia Salem, ahli majlis tempatan.  (IH)


ahmed

Dijemput untuk ke White House dan HQ Facebook

Screen Shot 2015-09-17 at 11.28.57 AM
Screen Shot 2015-09-17 at 11.09.46 AM
Berikutan insiden yang mendapat perhatian satu dunia tu, Ahmed dijemput oleh Mark Zuckenberg untuk ke Facebook dan White House dari Barack Obama.
Wowww! Syukur lah kerana mereka masih berfikiran positif dan tak menuduh remaja tu sebagai pengganas hanya kerana Ahmed seorang Islam.

Dapat sokongan seluruh dunia

Screen Shot 2015-09-17 at 11.38.09 AM
Screen Shot 2015-09-17 at 11.38.18 AM
Screen Shot 2015-09-17 at 11.38.26 AM

Ini reaksi ayah Ahmed apabila rumah dibanjiri media.. Salute!

Screen Shot 2015-09-17 at 12.22.14 PM

Terima kasih semua!

Screen Shot 2015-09-17 at 11.37.35 AM
Menerusi akaun Twitter peribadi Ahmed, dia mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang memberi sokongan menerusi Twitter, Facebook dan Instagram. Takpe, hanya Tuhan yang tahu niat sebenar remaja ni. #WeStandWithAhmad

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Dalam sejarah bangsa Melayu Nusantara ada kisah 'Singapura Dilanggar Todak', amat bertentangan dengan pemikiran presiden Obama ini.

Ikuti sambungannya.. Kisah Anak Muda Islam Kreatif Di AS. Pengalaman Dituduh Membuat Bom?

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)


NowThis
7 hrs
The Muslim teenager who brought a clock to school & got arrested speaks out against discrimination


0:56/0:56


   Comment   
  • Rahma Abd El Shafy, Jeshua Angel Acevedo, Cesar Alejandro Ramirez and 6,289 others like this.

5 comments:

Anonymous said...

Ahmed Mohamed (14 tahun) telah membawa jam ciptaannya sendiri ke sekolah di Amerika Syairikat tetapi dia telah ditangkap oleh polis Amerika Syarikat (US) selepas guru-guru Amerika mengadu kepada polis Ahmed membawa bom ke sekolah.

Media massa Yahudi Zionis telah lama mencipta pelbagai iklan, berita, rencana, buku, filem, video, khabar angin karut atau dongeng untuk menfitnah Islam dan orang Islam supaya orang-orang Amerika, Eropah dll membenci Islam dan orang Islam. Pelbagai organisasi Zionis dan Kristian dan pemimpin politik Zionis turut menyebarkan dakyah karut untuk menakut-nakutkan orang kafir terhadap Islam dan orang Islam.

Kitab Bible Yahudi menyatakan " " Aku akan melaga-lagakan (mengadu-domba) orang Mesir melawan orang Mesir - saudara akan melawan saudara , jiran melawan jiran , kota melawan kota, kerajaan melawan kerajaan. " (Isaiah, 19; 2)

Sebagai sebahagian daripada kempen ini orang-orang Yahudi Zionis di Barat cuba untuk membangkitkan orang Barat sebagai anti- Islam dengan mencipta satu "Ancaman Islam Global". Dan kita opercaya mereka sedang memperalatkan agen-agen yang terdiri daripada kaum dan agama untuk memecah-belahkan dan melaga-lagakan orang Islam atau orang Melayu di negara ini untuk melemahkan orang Islam @ orang Melayu.

Orang-orang Islam @ orang Melayu di negara ini perlu berhati-hati kerana mereka menjadi sasaran musuh Islam.

Ibnu Hasyim said...

tq. Komen yang baik.

Anonymous said...

Tuan Ibnu Hasyim,

Most welcome...sama-sama....a’afwan Tuan Ibnu Hasyim.

Saya suka membaca website tuan sebab ia mengandungi banyak pengajaran yang baik untuk dijadikan panduan hidup. Semoga Allah membalas kebaikan tuan sekeluarga dengan kebaikan di dunia dan di akhirat.

Anonymous said...

PEMBETULAN KOMEN September 18, 2015 at 11:12 AM

Dan kita percaya mereka (Yahudi Zionis) sedang memperalatkan agen-agen ZIONIS yang terdiri daripada PELBAGAI kaum dan agama untuk memecah-belahkan dan melaga-lagakan orang Islam atau orang Melayu di negara ini untuk melemahkan orang Islam @ orang Melayu.

Ibnu Hasyim said...

Tq atas komen September 18, 2015 at 12:42 PM .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails