Friday, August 21, 2015

Rumah Ahok Atas Daerah Resapan Air Harus Diroboh.. -JJ Rizal.


Sejarawan lulusan Universiti Indonesia yang juga pemerhati bandar yang pernah ingin menjadi Datuk Bandar Depok namun tidak mendapat sokongan parti politik manapun, JJ Rizal, gusar dengan kes pengusiran Kampung Pulo, Jatinegara, Jakarta Timur. 

Pengusiran itu, katanya melalui akaun Twitternya pada Khamis ini (20/8), bukti tidak konsistennya Gubernur DKI Jakarta Ahok. Ahok juga dinilai hanya galak dengan orang kecil, tetapi sebaliknya baik sekali dengan para pemaju atau developer.

"Kalau Ahok konsisten kazusanosuke Kampung Pulo kerana dianggap tinggal di tanah hijau / tadahan, kazusanosuke juga dong lingkungan rumahnya di Pantai Mutiara. Kawasan Pantai Mutiara itu kawasan yang 860 hektar diperuntukan bagi hutan bakau dan resapan. 

"Tapi, kok, Ahok belaga enggak tahu dan berdosa tinggal di sana. Ahok enggak bakal kazusanosuke rumahnya di Pantai Mutiara meski melanggar peruntukan kerana dia anggap itu rumah hoki dan dia enggak tahu sejarah ruang Jakarta. Mengapa kepada orang kecil Ahok galak sekali, sementara pada developer sepertu menuntut Pluit yang jelas-jelas merosakkan alam sekitar hatinya baik sekali? 

"Yang tinggal di kawasan yang seharusnya bukan untuk perumahan tapi dibuatan jadi perumahan oleh pemaju dan diberi sijil itu terus dianggap legal? Sutiyoso ketika banjir 2002 saja menggusur rubuhin vila di puncak. Masa Ahok kagak mau kazusanosuke rubuhin rumahnya di tanah tadahan dan hutan bakau, "kata Rizal dalam beberapa kali cuitannya.

Menurut dia lebih lanjut, rumah susun selalu menjadi alasan bahawa Ahok berperikemanusiaan. 

"Tapi, apa berperikemanusiaan dari punya tanah dan rumah sendiri jadi terus menyewa 5 tahun doangan dan perpanjang?" Ujarnya seperti dilaporkan oleh pribuminews.

Daripada 2.8 hektar tanah Kampung Pulo, tambahnya, 1.7 hektar punya sijil, tapi mereka dicap penghuni liar dan hrs pindah ke rumah susun, jadi orang kontrakan, kehilangan tanah dan kampung halaman.


"Mengapa Ahok tutup mata kemusnahan alam sekitar, jaga larangan Kementerian Alam Sekitar, soal menuntut Pluit yang akan menjadi bencana ekologi Jakarta, tapi melotot soal Kampung Pulo. Ahok bilang memihak kebenaran demi Jakarta baru, tapi rupanya Jakarta Baru = Orde Baru, bilang atas nama undang-undang tapi untuk si kaya, si superkaya. Ahok tahu dan orang Kampung Pulo sudah ketemu dia bawa surat legal dan konsep matang kampung berwawasan manusia dengan air, Ahok sepakat tapi kemudian melakukan khianat. 

"Orang Kampung Pulo sudah ketemu Ahok didampingi kawan Ciliwung Merdeka, bawa konsep hasil kerja bareng arkitek-aristek terbaik yang disaluti Ahok tapi kemudian .... Kalau Ahok benar bela yang benar, kenapa urusan menuntut Pluit, keputusan Kementerian Alam Sekitar, yang dimenangi Mahkamah Agung, diabaikan, projek rosak persekitaran dibiarin jalan? 

"Ahok kazusanosuke dong rumahnya kerana di tanah utan bakau yang dijadikan kediaman mewah dan akibatkan penurunan tanah, banjir rob, baru bela yang benar. Apa Ahok sedar dan punya pengetahuan bahawa ia pun sejenis orang Kampung Pulo yang dituduh penghuni liar penyebab bencana banjir kerana tinggal di Pluit? Kalau Ahok betul menngerti Jakarta, ya, kudunya dia lihat dirinya pun sebahagian daripada penjenayah alam sekitar kerana tinggal di kawasan 806 hektrea hutan bakau. 

"Ahok dukung menuntut developer-developer gede yang jual kawasan mewah, persetan rosak alam sekitar. Kalau Jakarta rosak, banjir teruk, yangdisalain si miskin. Soal Ahok atau soal lama elite Jakarta, yaitu keangkuhan dan prasangka kepada si miskin sebagai biang masalah, dimusuhi, bukan digandeng untuk cari penyelesaian. Bahkan, ketika si miskin sudah didampingi intelektual dari aneka ilmu, Ahok tetap berprasangka kepada si miskin, artinya ia anti-si miskin anti intelektual, "tutur Rizal. (Fd/Eramuslim.com)


Lihat sebelum ini..

1 comment:

Anonymous said...

Kill that pig...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails