Tuesday, May 05, 2015

Muslim Nepal Bersyukur Tiada Masjid Rosak Akibat Gempa.


MASJID Jami di Bag Bazaar, Ibu Kota Kathmandu, Nepal itu masih berdiri tegak gagah. Tidak ada dinding terkelupas atau retak. Aktiviti di sekitar kawasan masjid sangat ramai. Kedai mula dibuka, walau madrasah masih tutup

 Kami bersyukur, ini semua kerana kuasa Allah, kata, ahli takmir Masjid Jami Nepal Mohammad Rizwan. Raheem menjelaskan Masjid Jami Nepal ini bangunan yang relatif lebih baru. Pengubahsuaian besar masjid ini terakhir dilakukan pada 1995.
 

Tapi hanya berjarak 600 meter, ada Masjid Khasmiri Taqiya yang berdekatan Universiti Tri Chandra. Masjid itu pun tidak mengalami kerosakan apapun. Padahal tempat ibadah itu sudah dibina sejak 1524 Masehi. Ada beberapa masjid di sekitar Kathmandu. Sebahagian besar berusia lebih dari 100 tahun dan tidak ada yang rosak, kata Rizwan. 

Di Lalitpur, masjid jami masih berdiri tegak. Demikian pula masjid di Bandar Bharatpur, Provinsi Chitwan. Merujuk bancian terkini, terdapat 1.1 juta penganut ajaran Islam di Nepal, urutan ketiga setelah Hindu dan Buddha. Itu merangkumi kira-kira 10 peratus jumlah keseluruhan penduduk di negara lereng Pegunungan Himalaya tersebut. Kebanyakan adalah warga India keturunan etnik Urdu. 

Rizwan menyatakan selepas gempa 7.8 skala Richter melanda pada 25 April lalu, takmir seluruh masjid langsung berkumpul. Mereka mencari info adakah warga muslim yang jadi mangsa. Ternyata di sekitar Kathmandu hanya ada dua warga terkorban dan belasan kecederaan. Tapi majoriti keluarga Muslim selamat.
 
Oleh sebab itu, kini Masjid Jami menjadi pusat penghantaran bantuan logistik untuk korban lindu. Majoriti adalah beras, air bersih, dan makanan siap saji. Tiga trak hilir mudik mengangkut logistik sepanjang lawatan pihak merdeka.com.

Ini bantuan yang datang dari komuniti muslim Nepal. Kami menghantar ke mana-mana warga memerlukan, kata Rizwan. Lelaki 40 tahun ini pun mengkritik derasnya bantuan gempa Nepal, tapi mengedepankan bendera institusi masing-masing. Dia menyatakan bantuan masjid jami bahkan tidak ditampal pelekat.  

"Kami tidak mengambil gambar bantuan, kami yakin Allah telah mencatatnya." (IH/Merdeka)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails