Wednesday, May 06, 2015

Hukum Berdakwah, Dipenjara 3 Tahun Di Nepal, Namun Umat Islam...

 Negara-negara Islam juga turut membantu mangsa korban gerak gempa di Nepal..

BERITA dari Nepal: Azan zohor terdengar di tengah cuaca terik kawasan Ratnapur, Kathmandu, Nepal. Termometer menunjukkan suhu 32 darjah. Bahkan bagi penduduk kawasan tropika, cuaca ini amat menyeksa akibat kombinasi debu dan panas yang kering.


Tapi jamaah tetap berdatangan ke Masjid Jami Nepal. Deretan saf yang tadinya kosong, tiba-tiba terisi hingga separuhnya. Warga sekitar dari etnik Urdu, pasukan sukarelawan mangsa gempa dari pelbagai negara, mahupun musafir lain segera menunaikan solat. 

Selepas empat rakaat, belasan anggota jamaah tabligh asal Pakistan mengumumkan diskusi keagamaan. Sementara jamaah lain meneruskan aktiviti masing-masing. 

"Ini keadaan masjid kami setiap hari, dengan atau tanpa adanya sukarelawan. Kalau salat Jumat, bangunan Masjid Jami pasti tidak boleh menampung umat sehingga ibadah sampai di luar," kata Pengurus Takmir Masjid Jami Nepal Mohammad Rizwan kepada merdeka.com kelmarin. 

Kini muslim dapat  beribadah secara selesa. Kerajaan Nepal membenarkan mereka mengumandangkan azan, rehat untuk solat Jumaat, serta merayakan Idul Fitri dan Idul Adha sebagai hari raya nasional. 

"Keselesaan beribadah ini belum lama terjadi," kata Rizwan. 

Umat ​​muslim di Nepal punya sejarah panjang yang kelam. Di negara majoriti Hindu dan Buddha itu, rombongan penduduk beragama Islam pertama-tama datang dari wilayah Kashmir, India pada 1482. Raja Ratna Malla menyambut baik kedatangan para saudagar di kerajaan lereng Pegunungan Himalaya tersebut. 

Di era Dinasti Malla, umat muslim diakui. Banyak yang menetap di Terai (kawasan sempadan) dan Sunsari. Keadaan berubah pada kepimpinan Perdana Menteri Jung Bahadur bersama Kerajaan Inggeris. Terbit undang-undang pada 1853 menyatakan umat muslim adalah warga negara dengan kasta terendah. 

Tekanan pada muslim reda pada 1960. Undang-undang diskriminasi itu dicabut, tapi kerajaan Nepal melarang perpindahan agama dari Hindu ke Islam. Bila aktif berdakwah, boleh dipenjara tiga tahun. Rizwan menjelaskan umat muslim mentaati peraturan tersebut. Imam besar Masjid Jami akan memudahkan bila ada umat agama lain ingin masuk Islam. Tapi kami tidak akan berdakwah, ujarnya. 

Dalam keadaan tersepit sekalipun, umat muslim di Nepal tetap tumbuh. Warga tempatan yang bekerja sebagai buruh asing ke Timur Tengah, biasanya tertarik masuk Islam. 

"Di Kathmandu saja kami terdiri atas lebih dari 1,000 ketua keluarga," ungkap Rizwan. 

Merujuk bancian terakhir pada 2012, ada 1.1 juta penganut ajaran Islam di Nepal, urutan ketiga setelah Hindu dan Buddha. Itu merangkumi kira-kira 10 peratus jumlah keseluruhan penduduk di negara lereng Pegunungan Himalaya tersebut. Kebanyakan adalah warga India keturunan etnik urdu. 

Kedudukan politik umat Islam bertambah baik setelah banyak dari mereka berjaya di bidang perdagangan. Tidak sedikit terlibat politik lalu masuk ke kerajaan Nepal. Selepas gempa 7.8 skala Richter bulan lalu, beruntung hanya segelintir umat muslim menjadi korban. Kini para saudagar, termasuk Rizwan, aktif mengumpulkan bantuan kepada sesama warga Nepal, berupa beras, makanan siap saji, dan air bersih. 

"Manusia pada dasarnya sama. Orang dari desa manapun yang perlu akan kami kirimi bantuan," tuturnya. (IH/M)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails