Thursday, May 07, 2015

Dr M Puji Anaknya, Ada Kaitan Pengganti PM Akan Datang? (37)

 Bakal PM Malaysia akan datang?

LIHAT pendedahan ini, Perdana Menteri Najib perlu letak jawatan?    
E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan?

E-Buku IH-102: Pendedahan Ini, PM Akan Letak Jawatan? 


‘ANAK saya bukan billionaires’, tegas bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

Kata-kata itu tercetus kononnya bagi menepis dakwaan pemimpin Parti Kebajikan Rakyat (Kita), Zamil Ibrahim yang menyentuh soal kekayaan kedua-dua anaknya, Datuk Mokhzani dan Mirzan yang menjadi jutawan dengan cepat.

Menurutnya, anak-anaknya membuat pinjaman kewangan untuk membiayai perniagaan mereka.

“Anak saya bukan ‘bilionaires’ tapi mereka ada meminjam jutaan (ringgit) untuk membiayai perniagaan mereka. Mirzan menjalankan kebanyakan perniagaannya di luar Malaysia tapi dipaksa menjual perniagaan perkapalannya kepada Petronas ketika krisis kewangan.
“Petronas mendapat pulangan lumayan menjual bahagian kapal apabila ekonomi telah pulih. Polisi Petronas adalah untuk tidak menjawab soalan tapi akaun Petronas boleh diperiksa untuk mengesahkan sama ada saya bohong atau tidak. Mirza bukan jutawan,” katanya melalui catatan terbaharu di blognya, hari ini (6 Mei) yang bertajuk ‘1MDB (Part 3)’.

Walaupun beliau tidak menyebut  nama anaknya Datuk Seri Mukhriz Mahathir, yang menjadi Menteri Besar Kedah sekarang, namun nama Mukhriz juga terpalit pujian bukan ‘bilionaires’ itu. Ertinya dengan tak secara langsung ia juga memuji Mukhriz, seolah-olah layak jadi PM yang tidak membazir seperti PM yang ada sekarang. 

Apakah mungkin PM Najib Terpaksa Letak Jawatan?

Pihak Weblog IH pernah berbincang di bawah tajuk,'Apakah mungkin PM Najib Terpaksa Letak Jawatan?'. Berbincang mengenai 'serangan terbaru Dr Mahathir terhadap Najib. Seorang bekas pengarang yang tidak mahu namanya disebutkan berkata, 

"Pada saya, PM Najib tetap bertahan tidak mahu letak jawatan.. kecuali terdesak sangat. Soalnya sekarang, kenapa Tun Mahathir bersungguh menyerang Najib seolah-olah mahu menjatuhkan Najib seperti jatuh Pak Lah Badawi sebelumnya?"

"Aku dapat maklumat yang mengatakan bahawa Tun M sedang merangka untuk menaikkan anaknya bagi meneruskan cita-cita politiknya, seperti yang berlaku kepada Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew... Akhirnya Lee berjaya meletakkan anaknya sebagai PM di Republik itu, walaupun dipegang orang lain sebelumnya." Sambut kawan kami seorang pegawai kerajaan yang hampir pencen.

"Ana pun rasa begitu. Kerana pemimpin yang bercita-cita tinggi biasanya begitu. Lihat Lim Kit Siang pemimpin DAP, meletakkan anaknya sebagai Setia Usaha jawatan terpenting dalam DAP dan memerintah Pulau Pinang." Tambah ahli veteran PAS yang berniaga di pasar malam.

"PKR, Anwar meletakkan isterinya sebagai Presiden, bahkan anaknya menjadi Naib Presiden. Isterinya dipindahkan ke DUN Selangor untuk memerintah Selangor. Takkanlah Dr M nak biarkan anaknya begitu saja dalam UMNO, walaupun sekarang memerintah Kedah?" Tambah  lagi ahli veteran PAS itu.


"Aku lihat dari sudut lain, sudut ekonomi." Kata ahli veteran parti pembangkang bukan PAS, seorang usahawan. 

Sambungnya, "Aku yakin Dr M masih perlukan wang, dia bukan macam Nik Aziz, zuhud. Apa lagi beberapa syarikat anaknya Mukhriz Mahathir dilaporkan mula bermasalah. Orang yang mungkir janji tidak mahu meneruskan projek perancangannya perlu disingkirkan! Maka jawatan perdana menteri perlu ditukar kepada orang lain."

Begitu kira-kira forum berbincangan tersebut.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails