Thursday, May 07, 2015

Amalan Ganjil Tabung Haji, Beli Tanah Harga Puluhan Ganda -Husam Musa.

NAIB Presiden PAS Datuk Husam Musa (gambar), mendedahkan suatu amalan yang ganjil berlaku dalam  Lembaga Tabung Haji.

"Ini satu amalan yang ganjil," kata Husam kepada The Malayian Insider hari ini.

Beliau juga mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan bagaimana wang amanah RM772 juta digunakan untuk membeli tanah pada harga berpuluh kali ganda.

"Persoalan yang timbul, apakah penglibatan pelaburan Tabung Haji dalam 1MDB merupakan aktiviti teras Tabung Haji itu sendiri?" soal Husam.

Katanya, dokumen mula tersebar di media sosial menunjukkan Tabung Haji seolah-olah penyelamat 1MDB.  Husam turut mempersoalkan mengapa LTH perlu membayar purata antara 50-65 kali lebih tinggi untuk sekeping tanah kerajaan.

Katanya, pada awalnya, 1MDB hanya mendapat plot pertama dengan harga RM4 juta daripada kerajaan dan kini Tabung Haji perlu membayar RM194 juta kepada syarikat 1MDB.  Untuk plot kedua, 1MDB dapat pembelian hanya RM8.9 juta dan Tabung Haji sekali lagi terpaksa membelinya pada RM578 juta.

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji Datuk Johan Abdullah hari ini mengesahkan kumpulan itu membeli sebidang tanah di projek Tun Razak Exchange. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 Mei, 2015. - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/sekarang-tabung-haji-mengaku-beli-tanah-1mdb-rm188-juta#sthash.Xe4QaNRL.dpuf
Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji Datuk Johan Abdullah hari ini mengesahkan kumpulan itu membeli sebidang tanah di projek Tun Razak Exchange. – Gambar fail The Malaysian Insider, 7 Mei, 2015. 

Walaupun semalam Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim menafikan dana kumpulan itu digunakan untuk urusan jual beli tanah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tetapi hari ini ketua pegawai eksekutifnya, Datuk Johan Abdullah mengesahkan pembelian tanah itu untuk projek Tun Razak Exchange (TRX).

Johan berkata dana yang dilaburkan untuk tanah itu merangkumi pelan kediaman menara yang bernilai RM188.5 juta bagaimanapun menafikan syarikat itu membeli tanah lain daripada 1MDB untuk pembangunan TRX. 

"Ini bukan sahaja ganjil, tetapi berniaga gila babi, kalau betul begitu ceritanya!" Kata Weblog Ibnu Hasyim. 

Gambar hadiah kepada pengundi-pengundi PRK Permatang Pauh. 

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

apa pula yg dilakukan tabung haji ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails