Saturday, December 20, 2014

Perkauman Di AS: Obama Disangka Tukang Parking

Berkulit hitam, Obama ngaku pernah disangka tukang parkir
Barack Obama menangis. ©Reuters 

Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama mengaku pernah disangka sebagai tukang parkir valet kerana kulitnya hitam.

"Tak ada orang yang tidak akan menyerahkan kunci keretanya kepada orang kulit hitam sebaya saya yang baru keluar dari restoran dan sedang menunggu kereta," kata Obama kepada majalah People semalam, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Independent, Rabu (17/12).

Isteri Obama, Michelle, menambah, suaminya juga bahkan pernah dikira sebagai seorang pelayan di sebuah pesta dan diminta membuatkan kopi. Ternyata Michelle juga mengaku dia pernah disangka orang sebagai pelayan kedai. Seorang pengunjung pernah suatu kali memintanya mengambilkan barang di rak kedai.

"Mungkin orang lupa kami sudah tinggal di bangunan Putih selama enam tahun," kata Michelle. "Sebelum jadi presiden, Bracak Obama hanya seorang kulit hitam yang tinggal di South Side, Bandar Chicago, dan sering kesulitan mendapat teksi."

Dalam kesempatan wawancara dengan People, Obama dan isterinya juga membincangkan isu terhangat tentang kes perkauman di Bandar Ferguson Negara Bahagian Missouri. Presiden kulit hitam pertama di AS
itu berkata hubungan antara bangsa di negara itu sejauh ini sudah ada peningkatan tapi perlu terus dipertingkatkan.

Ertinya taraf anti perkauman  di Malaysia jauh lebih baik dari AS. Dari sudut ini, AS sememangnya cakap tak serupa bikin. (IH)

Lihat juga..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails