Thursday, December 18, 2014

Notis Tahan Dr Yusuf Qaradhawi & Wajdy Ghoneim. Jom Bantah!


ORGANISASI Polis Jenayah Antarabangsa (Interpol) telah mengeluarkan Red Notice (Notis Merah) 4 Disember, untuk menahan Dr Yusuf Qaradhawi dan Wajdy Ghoneim, didakwa terlibat dengan kegiatan menghasut untuk melakukan keganasan dan aksi teroris.

 Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) dan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura) membantah dengan keras tindakan tersebut seperti dilaporkan HarakahDaily sebentar tadi. Kenyataan dibuat oleh Mohd Azmi Abdul Hamid, Presiden Mapim dan Abdul Ghani Samsudin, Pengerusi Shura/KUMS Malaysia

Dua NGO tersebut membantah dakwaan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa Mesir terhadap Qaradhawi, 88, yang tercatat dalam rekod Notis Merah itu ialah “merestui, menghasut dan membantu melakukan pembunuhan sengaja, membantu banduan untuk melarikan diri, pembakaran, vandalisme dan mencuri". Manakala Sheikh Wagdy Ghoneim, 63, pula dikehendakki atas dakwaan “jenayah keganasan, bunuh, culik, menyiksa dan memilikki senjata tanpa lesen".

Manakala jurnalis atau media yang mengkritik regim juga dilabel teroris. Tiga orang jurnalis Al-Jazeera telahpun dihukum 7 hingga 10 tahun penjara hanya kerana mereka didakwa melaporkan berita yang tidak sama dengan versi pemerintah. Penahanan secara arbitrari yang sudah mencecah lebih 28,000 rakyat Mesir juga melibatkan 522 wanita, 926 kanak-kanak, 180 doktor, 166 journalis dan 234 peguam sepanjang satu tahun yang lalu (laporan AOHR UK).

Lebih parah banduan Mesir disiksa dalam secara tidak berperikemanusiaan. Lebih 118 tahanan politik yang telah mati dalam tahanan sejak rampasan kuasa 3 Julai 2013. Pihak berkuasa telah melakukan pembunuhan massa dalam insiden Rabaa, Al-Nahda, dan Al-Manassa di mana ribuan orang awam terbunuh dan cedera. Tidak ada sebarang langkah untuk mengheret mereka yang bertangungjawab dalam kalangan polis dan tentera kemuka pengadilan.

"Kami juga menegaskan tindakan Interpol juga adalah bertentangan dengan Artikel (3) dalam piagamnya yang ditubuhkan dalam semangat Deklarasi Universal Hak Manusia yang menyatakan “adalah dilarang keras, ....untuk melakukan intervensi atau aktiviti yang bersifat apolitik, militari, agama atau perkauman" ( strictly forbidden…to undertake any intervention or activities of apolitical, military, religious or racial character)." Tegas dua NGO itu.

"Dengan mengeluarkan Notis Merah untuk menahan figur tersohor dalam kes yang sangat jelas boleh dipersoal dan terang-terangan suatu rekaan akan mendedahkan Interpol kepada imej yang tidak boleh dipercayai dan sebuah agensi yang tidak berkecuali. Tuduhan yang didakwa dalam senarai Notis Merah itu tidak berasas dan tidak punya nilai undang-undang. Walhal sebahagian mereka yang didakwa sudahpun dihukum bunuh.

"Tuduhan jenayah menghasut dalam Notis Merah itu memerlukan syarat perlakuan memujuk, mengalakkan, merangsang, menekan atau mengugut sehingga seorang itu terpengaruh untuk melakukan jenayah. Hal ini semasekali tidak terdapat kepada Yusuf Qaradhawi dalam perbuatan mahupun dalam ucapannya.

"Malah hasutan yang didakwa itu semestinya sangat serius, khusus dan langsung seperti mengeluarkan arahan, membayar, memberi senjata atau secara khusus menyuruh seseorang melakukan jenayah. Tidak ada kenyataan boleh dianggap suatu hasutan jika ia tidak secara khusus membawa maksud menghasut.

"Bila kenyataan yang didakwa oleh Notis Merah tidak memenuhi maksud yang khusus bersifat menghasut, maka jelas kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak regim Mesir itu adalah kenyataan politik yang bermaksud untuk menindas siapa sahaja yang mempunyai pendirian yang menentang rampasan kuasa oleh tentera. Tidak ada dalam apa sahaja kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak yang dituduh yang boleh dianggap suatu jenayah di sisi undang-undang antarabangsa dan undang-undang hak manusia.

"Mengikut artikel 33 Konvensyen Pelarian Geneva 1951 dan protokol 1967 “Tidak ada negara yang memeterai kontrak boleh mengusir atau menyerah seorang pelarian dalam apa bentuk sekalipun kepada mana-mana wilayah dimana nyawa dan kebebasannya diancam atas sebab etnik, agama, kenegaraan, keanggotaan dalam sesuatu kumpulan sosial atau pendirian politik." (No Contracting State shall expel or return (“refouler”) a refugee in any manner whatsoever to the frontiers of territories where his life or freedom would be threatened on account of his race, religion, nationality, member- ship of a particular social group or political opinion ).

"Para (1) dalam Artikel (3) Konvensyen Menentang Penderaan dan Layanan Zalim, Tidak Berperikemanusiaan atau Menghina atau Hukuman (Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment) menyatakan “Tidak ada negara boleh mengusir atau menyerah kembali seseorang kepada negara lain dimana terdapat alasan yang kukuh untuk mempercayai bahawa dia boleh terdedah kepada penyiksaan." (No State Party shall expel, return ("refouler") or extradite a person to another State where there are substantial grounds for believing that he would be in danger of being subjected to torture)" Tegas dua NGO itu lagi.

Oleh itu..

"Kami mendesak Interpol menarik balik notis tersebut untuk menahan Qaradhawi dan Ghoneim dan menolak sebarang tekanan terhadap agensi tersebut demi menyelamatkan reputasi, integriti dan sifat berkecualinya.

"Pihak pemerintah Mesir kini sedang tercemar dengan imej memalsukan pendakwaan untuk menindas penentangnya. Dunia perlu bangkit menentang kezaliman yang berleluasa dijalankan oleh regim Mesir yang didalangi oleh kuasa imperialis Barat dan didukung oleh pemimpin-pemimpin Arab yang berkepentingan." Tegas NGO tersebut.

Bagaimana dengan pendirian kerajaan Malaysia? Jom bantah! (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails