Friday, October 10, 2014

Lacur Di Arab 5: Penyakit Mematikan Sampai Buang Anak

Penyakit mematikan sampai buang anak
Pelatihan TKW.

"KAK N sekarang jadi kurus kering, dah sakit-sakit. Nggak kelihatan lagi habis pulang dari Jeddah," kata Ipeh (nama samaran), karyawati Balai Latihan Kerja di Condet, Jakarta Timur. Memang mereka beberapa eks pembantu rumah tangga sambil jadi pelacur, khususnya di Arab Saudi. Kini terjangkit penyakit mematikan, seperti HIV / AIDS

"Pas dia (N) mengajukan kembali menjadi TKW (Tenaga Kerja Indonesia) dalam hasil laporan kesihatannya positif terkena virus itu," katanya ketika ditemui merdeka.com di Jakarta kelmarin

Akhirnya permohonan N ditolak dan dia dikembalikan ke kampung halamannya di Bandung, Jawa Barat. Selain penyakit berjangkit seksual, beberapa TKW memilih menelantarkan anaknya. Biasanya buah hati hasil hubungan gelap dengan majikannya akan dibuang apabila kembali ke tanah air.

"Kalau nggak, dipulaukan keluarga atau diceraikan suami di rumah. Mereka banyak dititipin atau dibuang begitu sahaja," kata Diki, kakitangan agensi perkhidmatan anak korban TKW.  


Menurut lelaki 37 tahun ini, banyak eks TKW kembali bekerja ke tempat lamanya sehabis menelantarkan anaknya. Di yayasan terletak di Jakarta sudah menampung puluhan anak berwajah Arab dirawat secara percuma. Diki pernah mencari bayi tiga tahun ditinggalkan begitu saja di terminal kepulangan TKI di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta, Tangerang, Banten.

Ipeh mengakui penyaluran TKW ke Timur Tengah lebih banyak bermasalah berbanding Asia. Bagi calon TKW untuk Asia, latihan diberikan lebih ketat dan sesuai standard perkhidmatan untuk rumah tangga.  


"Kalau dibandingkan dengan Hong Kong, Taiwan, Singapura, Korea, lebih bagus," ujarnya.

Untuk keperluan menjadi TKW terbilang mudah. Cukup melampirkan biodata, pasport, dan visa bekerja. Selain itu, beberapa keperluan kesihatan lalu mengikuti program latihan tugas rumah tangga selama beberapa hari. Kemudian diterbangkan ke negara destinasi. "Latihan etikanya belum ada secara baik. Banyak TKW nakal dari orangnya sendiri," tuturnya.(IH)


Apakah artinya ‘AIDS’?


Lihat sebelum ini..

Bersambung..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails