Saturday, October 11, 2014

Bajet 2015 mengecewakan, 'mengulangi benda sama' -Anwar




KL: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan rasa kecewa terhadap Bajet 2015 yang dibentangkan Perdana Menteri di Parlimen semalam.

Menurutnya, bajet yang dibentang Datuk Seri Najib semalam itu lebih kepada 'mengulangi benda sama' seperti bajet-bajet terdahulu.

Malah kata beliau, Najib gagal untuk menangani masalah peningkatan kos hidup rakyat yang kini sangat terbeban dengan pelbagai kenaikan.

"Bagi saya soalnya kos meningkat tidak yang dapat ditangani. Peningkatan harga minyak tak munasabah dalam keadaan harga minyak antarabangsa turun.

"Soal kebocoran, ketirisan, rasuah, tidak ada tender dalam beberapa kontrak besar menyebabkan kos meningkat, dan hal ini tidak disentuh," katanya ketika diminta memberi ulasan awal terhadap pembentangan bajet itu semalam.

Beliau juga berkata, kesan bahaya akibat kebocoran berbilion ringgit yang tidak ditangani, telah memangsakan rakyat dengan beban kenaikan harga termasuk harga minyak.

"Soal GST, bukan pengecualian semata-mata tetapi pendekatan yang akan pasti meningkatkan harga barang," tegasnya.

Menurut Anwar, semua perkara itu akan dibangkitkan beliau pada sesi perbahasan bajet, minggu depan. - HARAKAHDAILY 11/10/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails