Wednesday, October 08, 2014

Warga Aceh/Indonesia Di Masjid Aalborg, Denmark


Indahnya Muslim di Denmark
Umat Muslim Semasa Berada Di Masjid Aalborg, Denmark

Hari Raya Aidil Fitri ataupun Idul Adha dijadikan momentum sebahagian besar penduduk muslim Indonesia untuk pulang kampung. Termasuk warga Aceh yang kini menetap di Denmark.

Tinggal di negara minoriti Islam tak mengurangkan kebahagiaan merayakan Lebaran. Udara yang sejuk dan dingin semakin membakar kekhusyukan ibadah di pagi hari. Bagi Johan, salah satu warga Aceh yang tinggal di sana, tinggal di Denmark dengan bermacam suku, etnik yang berbeza sangatlah menyenangkan. Terlebih saat berkumpul di satu Masjid Aalborg.

Masjid yang menjadi tempat berkumpul umat muslim dari Aceh. Masjid ini juga dijadikan sebagai tempat lembaga pendidikan dan pusat maklumat umat muslim di Denmark.

Hari Raya Idul Fitri ataupun Idul Adha dijadikan momentum sebahagian besar penduduk muslim Indonesia untuk pulang kampung. Termasuk warga Aceh yang kini berdomisili di Denmark.

Tinggal di negara minoriti Islam tak mengurangi kebahagiaan merayakan Lebaran. Udara yang sejuk dan dingin semakin membakar kekhusyukan ibadah di pagi hari. Bagi Johan, salah satu warga Aceh yang tinggal di sana, tinggal di Denmark dengan bermacam suku, etnis yang berbeda sangatlah menyenangkan. Terlebih saat berkumpul di satu Masjid Aalborg.

Masjid yang menjadi tempat berkumpul umat muslim dari Aceh. Masjid ini juga dijadikan sebagai tempat lembaga pendidikan dan pusat informasi umat muslim di Denmark. (IH/drc)

Gambar kenangan: Dari kanan Tgk Mansur Presiden PKBAM (Persatuan Kebajikan Bangsa Aceh Malaysia) , Tgk Ibnu Hasyim sendiri, Tgk Abd Kadir dari Norway & Tgk Nus AJK PKBAM.. 
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia
E-Buku IH-61: P.Kebajikan B/Aceh M'sia

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails