Monday, October 06, 2014

Hubungan Turki Pengganas? Wakil Presiden AS Minta Maaf.

Presiden Turki (Recep Tayyip Erdogan), dan wakil presiden Amerika Serikat (Joe Biden) (Yeni Safak)
Presiden Turki (Recep Tayyip Erdogan), dan wakil presiden Amerika Syarikat (Joe Biden) (Yeni Safak)

Ankara: Naib Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden, meminta maaf kepada Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, berkaitan kenyataan yang disiarkan media Amerika tentang hubungan Turki dan organisasi-organisasi pengganas. Seperti diberitakan Yeni Safak, Ahad (5/10/2014) hari ini.

Sebelumnya, Biden mengatakan bahawa Turki dan beberapa negara lain di rantau Timur Tengah telah memberikan bantuan dan sokongan kepada organisasi-organisasi pengganas di Syria, termasuk di antaranya organisasi Negara Islam di Iraq dan Syam (ISIS).

Pada perkembangan selanjutnya, sesuai dengan maklumat yang didapatkan pejabat berita Anadolu dari pejabat Presiden, Joe Biden telah meminta maaf secara langsung kepada Erdogan melalui sambungan telefon, Sabtu sore kelmarin. Biden juga menyatakan ingin menjelaskan tentang kenyataan di Universiti Harvard itu kerana boleh difahami sebuah tuduhan Turki menyokong keganasan di Syria


Sementara itu, Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan sendiri pernah menggambarkan Israel sebagai negara pengganas berkaitan pembomannya ke Jalur Gaza.  Komen Erdogan tersebut dikeluarkan, pada Isnin (19/11/12), setelah hampir se minggu serangan roket Palestin ke Israel dan serangan udara Israel ke Jalur Gaza. Serangan peluru berpandu Israel itu  mengorbankan sekurang-kurangnya 11 orang awam Palestin, termasuk empat anak kecil di Jalur Gaza.
 

Mereka yang mengaitkan Islam dengan keganasan menutup mata mereka dalam menghadapi pembunuhan beramai-ramai umat Muslim, memalingkan kepala mereka dari pembunuhan beramai-ramai anak-anak di Jalur Gaza, kata Erdogan dalam persidangan Dewan Islam Eropah-Asia di Istanbul, Turki.

"Untuk alasan ini, saya mengatakan bahawa Israel adalah negara pengganas, dan tindakannya adalah tindakan pengganas," kata Erdogan.

Hubungan antara Israel dan Turki, yang pernah menjadi satu-satunya sekutu Muslim bagi Israel, hancur selepas marin Israel menyerbu kapal bantuan pada 2010 untuk mengenakan sekatan laut atas Jalur Gaza, yang dikuasai HAMAS.
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails