Saturday, July 05, 2014

Takziah Keluarga Sharifah Aini! Ini Sikit Maklumat Dari I/Hasyim..


Foto
Biduanita Negara Datuk Sharifah Aini Syed Jaafar lebih mesra dipanggil Kak Pah.
 
KEMASKINI
KUALA LUMPUR: IBNU Hasyim mengucap takziah kepada Biduanita Negara, Datuk Sharifah Aini Syed Jaafar meninggal dunia awal pagi tadi di Pusat Perubatan Pakar Damansara.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada pukul 1.26 pagi akbat jangkitan pada paru-paru. Biduanita yang berusia 61 tahun itu dimasukkan ke unit rawatan rapi pada Selasa lalu akibat kesukaran bernafas awal pagi Isnin.

Allahyarhan yang lebih dikenali sebagai Kak Pah telah dikesan menghidap fibrosis paru-paru sejak dua tahun lalu. Jenazah allahyarham akan disembahyangkan di Masjid Al-Taqwa Taman Tun Dr Ismail dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara selepas Zohor.

Pada tahun 2006, atas sumbangan beliau kepada industri hiburan tanah air, allahyarham telah dikurniakan gelaran sebagai Biduanita Negara.

Sharifah Aini merupakan anak pasangan Syed Jaafar Syed Sahil dan Sharifah Noor Syed Ahmad Al-Attas yang dilahirkan di Nee Soon, Singapura pada 2 Julai 1953.

"Takziah kepada keluarga Allahyarhan Syarifah Aini. Ini sedikit maklumat yang saya rasa berkewajipan menyampaikan ke keluarga Allahyarhan Syarifah Aini. Sila lihat.. " kata editor Weblog ini, Hj Mohd Hasyim.

S/Aini, Keluarga Dekat Pisah Jauh, Ingin Bertemu.

Syed Zakaria

KL 22 Ogos 2012: Untuk perhatian Datuk Sharifah Aini biduanita terkenal tanah air (gambar atas/sebelah), ada seorang lelaki berumur agak lebih setahun dari beliau datang dari luar negara mengaku 'keluarga terdekat' ingin bertemu beliau.

Dia kini sudah puluhan hari berada di Kuala Lumpur khusus datang untuk bertemu, tetapi masih belum ada ruang dan tidak tahu bagaimana dapat bertemu.

Demikian makluman dari Tgk Mansur Din, Pengerusi NGO Persatuan Kebajikan Bangsa Aceh Malaysia se waktu ditemui di kedai makan 'Aceh Meutuah, Jalan Raja Alang dekat Chow Kit sebentar tadi..

"Saya minta tolong kepada Blog Ibnu Hasym supaya umumkan, dan berharap akan dapat respon dari Datuk Syarifah atau keluarganya.  Banyak lagi rahsia-rahsia kekeluargaan yang dia ingin sampaikan kepada Datuk Syarifah." Jelas Tgk Mansur Din, selaku pengerusi NGO yang bertaggung jawab masalah kebajikan orang-orang Aceh di Malaysia..

Blog Ibnu Hasyim sempat bertemu dengan lelaki itu.  Namanya: Syed Zakaria bin Syed Idris datang dari Perlak Aceh Timur. Blog Ibnu Hasyim mengharapkan media-media lain tolong panjangkan.
Dari kanan Ibnu Hasyim, Syed Zakaria & Tgk Mansur Din semasa di kedai makan 'Aceh Meutuah, Jalan Raja Alang dekat Chow Kit sebentar tadi..

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:
Tgk Mansur Din  014 2243408
Syed Zakaria sendiri 010 510 2584 (M) 
082368430690 (Indo)

Menurut Syaed Zakaria, "Kami (Syed Zakaria dan Syarifah Aini) pernah bertemu pada tahun 1990an, tetapi saling tidak kenal mengenal.. Saya cukup kesal dan sedih, kerana hubungan kekeluargaan yang sudah lama terpisah.. Mungkin dengan cara ini sekarang saya harap dapat bertemu kembali.." katanya dengan nada sedih, kerana terpisah sejak puluhan tahun lalu. (IH)

Lihat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails