Monday, June 30, 2014

Berita Ini, Menjelang Ramadhan, 61% Pembaca Marah?

Diangkat dari Helen Ang Blog..


Berita Felixia peluk Islam buat 61% pembaca J-Star marah, kecewa dan sebal


Cerita paling menarik minat orangramai menjelang bulan Ramadan ini ialah tentang pragawati seksi Felixia Yeap dikurniakan hidayah untuk masuk Islam dalam beberapa hari lagi.

The J-Star melapor “Malaysia’s first ever Playboy bunny Felixia Yeap (pic) will be ‘reborn’ this Thursday when she embraces Islam”.

“Roborn” atau “born again” ialah istilah yang amat digemari para evangelista. Sememangnya Kumpulan Media EvangeliSTAR yang berpengkalan di Damansara Utama – kawasan DUN Yang Berhormat DAP Yeo Bee Yin beserta DUMC – adalah berkiblatkan Jerusubang.

Most viewed
Rencana paling popular di laman J-Star Online kelmarin  
Seramai 30 peratus pembaca The J-Star menyambut berita Felixia ini dengan perasaan marah (“Angry”) manakala 10 peratus lagi sedih (“Sad”) — lihat screenshot maklum balas mereka di bawah.

Sebanyak 30 peratus (21% “Annoyed”, 9% “Amused”) pembaca The J-Star menerima khabar tersebut dengan perasaan sama ada jengkel atau geli hati.

Hanya 25 peratus pembaca The J-Star menerima baik (“Happy”) pengumuman Felixia tersebut manakala 5 peratus yang selebihnya mendapat ilham daripada keputusan yang dibuat wanita Cina itu.

Playboy bunny Felixia Yeap to embrace Islam
The Malaysian Insider

“Deepest condolences for your choice”

Sementara itu, The Malaysian Insider melaporkan bahawa rakan-rakan mulai menjauhi Felixia ekoran perubahan dalam keterampilannya setelah beliau memilih untuk memakai hijab.
Berita Felixia masuk Islam yang dimuatkan di TMI semalam ada juga disambut dengan ucapan takziah (lihat komen oleh ‘smileguy’, screenshot bawah).

TMI bunny4

Komen-komen pembaca TMI yang selainnya – “From one extreme to another possible extreme” (tanggapan ini diiyakan dengan 110 “thumbs up”), “Another Ridhuan Tee in the making I see” (81 thumbs up).
Seorang mualaf Cina berada dalam kelompok ‘minoriti dalam minoriti’ dan nyata sekali arus perdana kaum Cina menolak kelainan yang menyimpang daripada norma masyarakat mereka. Bermaksud orang Cina keberatan dalam hal mempertahankan hak minoriti.

TMI bunny3
TMI bunny2

Tapi pelik juga ya … kalau pompuan Cina bergelar Yeoh Tseow Suan bertukar menjadi Hannah seorang Kristian “lahir semula”, tidak pula dia mengundang pandangan negatif seperti yang sedang melanda Felixia.

Dalam pada itu, kenapa gelagat Hannah Yeoh pakai tudung naik turun masjid mahu diraikan oleh Firsters tetapi Felixia kenakan tudung tidak dibolehkan pula?

TMI bunny1
Klik 2x untuk besarkan

(324 patah perkataan)

Komen Weblog Ibnu Hasyim:   Terima kasih kepada Helen Ang kerana berusaha mendedahkan maklumat ini. Tahniah!

Lihat sebelum ini..

4 comments:

Anonymous said...

Cina masuk Islam cina marah sbb masuk melayu
Cina masuk Kristian cina tak marah sbb bukan masuk melayu
Oleh itu jangan marah sbb cina marah selagi melayu tak cuba merubah bahawa Islam itu melayu, melayu itu Islam!

Bukankah Nabi SAW untuk semua dan Islam untuk semua!

Islam mengangkat martabat bangsa bukan bangsa menyangkat martabat Islam!

Anonymous said...

Pendapat bangang manusia buta sejarah...dulu tok nek engko mesti cina dari tiongkok naik tongsai....Buta sejarah negara dan bangsa sendiri,.kalu melayu tu mesti islam itu syarat nk jadi melayu buka sejarah kedah tua bukan ikut kaedah demokrasi bangsat ni.

Anonymous said...

Jangan terlalu mengagungkan bangsa; utamakan Islam. Kebanyakan Melayu hanya muslim keturunan dan tidak ada ilmu Islam yang sepatutnya.

Jadilah orang Islam yg sebenar2nya berpandukan Al-Quran dan Hadith

Anonymous said...

mungkin yang tukang komen nie x paham, kafir tue x ckp pn sbb Melayu, tp diorg bising sbb nk msk Islam. dlm kes nie Melayu bkn masalhny. jgn jd bodoh.

mrk rasa trcabar bila ada public figure yg terang2 menyebelahi Islam kerana bg mereka Islam sgt low class, kolot dan tidak bebas.

Mmg Islam utk semua, tp majoriti siapa yg pertahankan Islam di malaysia? x perlu nk berlembut dgn kaum kafir di Malaysia kerana mereka mmg anti Islam dan juga Melayu.
Jgn nak rendahkn bangsa, Nabi sendiri bangga jadi bangsa Arab.
Yg penting, kita tgk kebiadaban kaum kafir kt Malaysia yg semakin biadap.

Terima kasih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails