Wednesday, July 02, 2014

Sambut Puasa: Abu Bakar al-Baghdadi, Khalifah Baru Muslim Se Dunia.

ISIS Proklamirkan Khalifah Baru Muslim Sejagad Seorang militan kumpulan ISIS menenteng senjata dan mengibarkan bendera khas mereka. | (Reuters) 
BAGHDAD - Kumpulan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) mengisytiharkan dinasti baru yang mereka tuntutan sebagai khilafah saat Ramadan. Mereka mengisytiharkan khalifah baru untuk umat Muslim di seluruh dunia yang wajib ditaati.  
Khalifah baru untuk umat Muslim sedunia yang diwar-warkan ISIS adalah Abu Bakar al-Baghdadi. "(Sebagai) pemimpin bagi umat Islam di mana-mana," kata jurucakap ISIS atau (Negara Islam Iraq dan Levant) Isil, Abu Muhammad al-Adnani, dalam sebuah rakaman audio yang diedarkan secara online.
Khilafah adalah sebuah dinasti untuk mengesahkan kuasa, baik secara politik maupun agama. Sedangkan khalifah adalah pemimpin dari dinasti tersebutKhilafah terakhir yang diakui umat Muslim sedunia adalah Khilafah Utsmani. Khilafah itu berakhir kira-kira 100 tahun atau seabad lalu.

"(Dewan) Syura dari Negara Islam bertemu dan membincangkan masalah ini (kekhalifahan). Negara Islam memutuskan untuk menubuhkan negara Islam dan menunjuk khalifah untuk negara kaum Muslimin, "kata al-Adnani.

"Pemimpin jihad Baghdadi dilantik sebagai khalifah kaum Muslimin," lanjut dia. "Baghdadi telah menerima sumpah setia, dan dengan demikian dia telah menjadi pemimpin bagi umat Islam di mana-mana."
"Kata-kata 'Iraq' dan 'Levant' telah dikeluarkan dari nama Negara Islam," kata al-Adnani, seperti dikutip news.com.au Senin (30/6/2014). Dia mendakwa khalifah baru itu mewujudkan mimpi umat Islam dan harapan semua jihadis.

Istilah khalifah muncul selepas wafatnya Nabi Muhammad. Khilafah Islam disebut pernah mengalami zaman keemasan pada Dinasti Umayyah tahun 661-750. Serta empayar Abbasiyah tahun 750-1517. Sedangkan khilafah terakhir adalah khilafah Uthmaniyyah yang runtuh tahun 1924. (IH)

10 comments:

cikmatgelap said...

ini bukan khalifah islam tapi ini toghut yg bertopengkan islam,apakan dgn membunuh umat islam itu satu jihad,apakah kita patut berbangga dgn tumpah nya darah kebumi dan han hancurnya kehidupan umat islam itu satu kemenagan yg patut di sambut dgn gilang gemilang,apakah syiah tu nyawa2 dan darah mereka halal,apakah WAHABI yg di anuti oleh kumpulan alqaeda patut di sanjung,satu yg aku rasa nak tanya penyokong kumpulan pembunuh al qaeda ini....apakah org2 syiah itu kapir dan darah mereka halal,apakah bumi ALLAH ini wahabi punya?????????

Anonymous said...

Nak tanya cik mat gelap.... Ketika puak syiah yang membunuh dan menyiksa kaum sunni, adakah kaum sunni itu yang kafir sehingga puak syiah sanggup berlaku sedemikian?

cikmatgelap said...

jn pakai anon,pakai nam a le,aku nak tanya kau masjid yg selalu kena bom baik di iraqke,pakistan ke selaunya masjid syiah,sape bom tu,pasar yg selalu kena bom beribu2 org mati tu,pasar syiah,sape ke yg bom tu,majlis2 kebesaran yg selalu dihadiri puak2 syiah dimalam saidina husin sehinggakan beribu2 org2 syiah yg berkunjung di situ mati,sape ke yg bom tu,saddam hussin dulu mengunakan senjata kimia membunuh puak syiah di halujah dulu menyebabkan berpuluh2 ribu puak syiah terbunuh dan cedera tu,saddam hussin tu org sunnah ke syiah....woi cik anon ...buka le mata,buka le hati...tak habis buat fitnah...tak habis2 mengkapirkan org islam ...konon syiah tu kapir....klu di sisi ALLAH syiah tu tak kapir k,,,kau tu pulak yg jadi kapir....baca sirah,baca sejah,jgn buta hati ,jgn buta ilmu....pakai nama le klu berani,nanti senang kita berhujah,bukan berlindung di sebalik nama anon,atau pun kau ni se benarnya ibnu hashim tak,maaf aku cuma teka je

Anonymous said...

Biar nama anon asalkan tak berkonon-konon...

Jangan pulak namanya mat gelap, kerjanya serkap jarang dalam gelap!

cikmatgelap said...

hanya pandai buat posting je tapi takde hujah,air kelapa tua

Anonymous said...

chematgelap ni syiah lah.suruh chemat gelap ni ke negara arab saudi ke biar dia buka mata sikit.Tengok macam mana betul atau tak shiah ni.jangan asyik membaca jer.

cikmatgelap said...

susah memang susah klu org buta sejarah,berhujah dgn org camni boleh kena heartattack,membazirkan hidup je,klu dah jadi wahabi takfiri dan sesat ni,tengok isil,kaabah nak di runtuhkan....buta ke hati org2 camni....nauzubillah

Anonymous said...

Btl la ckp anon tu..syiah patut dihukum bunuh.sbb blh menyesatkn umat Islam yg sebenar.ke ko aggap syiah tu Islam yg sebenar..jgn fikir logik akal.

Anonymous said...

Aku rse ko yg xbce sirah mat gelap..cer ko kaji selidik btl2..memg ade suruh bunuh kaum syiah ni..tp aku xpasti dr mne sumber.tp aku pernah t'dgr..

Hamba Allah said...

Dengan Nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Nak gadoh ape.... Allah dah bagi petunjuk AQ korang ketepikan... fahami AQ tu betul2 dulu... Jangan asyik "terdengar", "tergoogle" je...google kita Allah dah bagi lama dah, AQ.. Susah sgt ke nak faham. Ad-Dukhān :58 - Sesungguhnya Kami mudahkan Al Quran itu dengan bahasamu supaya mereka mendapat pelajaran.. Kalau asyik baca Arab je memang tak faham la... dok dengar je kata ustat.

Baca je pengertian musyrik surah Ar-Rum 30:31 , 30:32 (golongan yang menjadikan Deen-yg kita faham sebagai agama- mereka berselisihan mengikut kecenderungan masing2. Tiap2 puak berasa bangga dgn apa yg ada padanya)

Kata agama Islam, tapi muncul pulak sunni, syiah semua ni...belum kira lagi berapa byk mazhab yg dicipta.. Tak ke nampak dah perselisihan kat situ...Allah kate kalau kau berselisih macamni, Allah gelarkan kau ape? MUSYRIK kan... Cuba bersihkan balik fahaman, born anew. Buka AQ. Jangan cari ustat utk belajar, tapi cari org yg berfikir dgn akal berpandukan kata2 Allah.

Segala Puji bagi Allah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails