Tuesday, July 01, 2014

Cintailah Ramadhan Dengan Jujur.


Tazkirah 6

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

Ramadhan kembali tiba. Gempita suka cita umat kian membahana. Bagaimana tidak? Inilah bulan ketika setiap amal kebaikan diganjar berkali ganda pahala. Inilah bulan dimana pintu ampunan-Nya dibuka seluas-luasnya. Maka sangat ganjil dirasa bila masih ada umat Islam yang tidak menghargai bertamunya bersama bulan mulia.

Ironisnya, fenomena ganjil inilah yang biasa kita temui. Di bulan Ramadhan seorang Muslim tergiur untuk "membeli" amal kesibukan yang berkualiti dan bermutu, dengan modal waktu yang dimilikinya. Tapi, rupanya, yang ditemui kini sebaliknya! Ketika di bulan-bulan selain Ramadhan ia melakukan aktiviti yang tak bermanfaat, maka di bulan Ramadhan sepatutnya kena lebih kuat lagi.


Ia banyak melakukan aktiviti sia-sia untuk membunuh masa yang padahal sangatlah berharga. Seakan inti Ramadhan tak lebih dari sekadar makan ketika sahur dan berbuka. Jika sudah demikian, apakah benar pengakuannya mencintai Ramadhan sedangkan ia sama sekali tak menghargainya? Apakah jujur ​​ia merindui Ramadhan ketika berjumpa, ia malah ingin segera menyudahinya?

Fenomena tersebut telah menjauhkan Ramadhan dari makna sebenarnya.  Iaitu bulan yang penuh dengan limpahan berkah dan kebaikan, malah dianggap sebagai bulan terbaik untuk bermain dan bermalas-malasan. Sering kita saksikan, ada yang sengaja merancang Ramadhannya dengan pelbagai aktiviti yang tak memberi maslahat. Seperti memancing dari pagi hingga malam, menonton TV dan main game seharian, bermain catur (padahal permainan catur termasuk yang dibenci Rasulullah!), Dan ada pula yang sengaja menenggelamkan diri di dunia maya tanpa ada guna!

Inilah orang-orang yang terjebak dengan kesenangan. Seperti hidup dengan memanjakan hawa nafsunya, akhirnya nafsu yang dibesarkan itu sendiri yang menderhakainya. Ia hidup bukan mengawal tapi justru dikendalikan. Secara lahir memang terlihat mereka yang menggenggam dunia dan bermain-main dengannya. Tapi hakikatnya, merekalah yang dicengkam tipuan dunia dan dunia mempermainkan mereka sesukanya.

Bila ditinjau dari segi syariat, memang aktiviti hiburan tersebut dihukumi mubah. Tapi, bukan bermakna kita boleh seenaknya memporsikan seluruh waktu untuk hal-hal yang tak berguna. Kerana seseorang yang bagus keimanannya, ia tidak hanya bertanya, "Apakah ini halal atau haram?" 
Tetapi, pertimbangan yang tidak kalah pentingnya adalah, "Apakah ini berguna atau tidak?"  
Gambar gunung Indah salju
Rasulullah juga mengingatkan dalam sabda beliau dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulullah SAW berkata,  
  • "Di antara (tanda) kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan perkara yang tidak bermanfaat baginya"
Bukan bermaksud mengharamkan aktiviti yang dibolehkan oleh syariat. Kerana pada dasarnya memang tidak salah kalau seorang Muslim bergurau dan bermain-main. Asalkan, syaratnya dipenuhi.  
Pertama, kiranya aktiviti hiburan tersebut dapat melapangkan hati.  
Kedua, hiburannya tidak menjadi kebiasaan yang pada akhirnya menyita seluruh waktunya.

Ali bin Abi Talib pernah berkata

  • "Sesungguhnya hati itu boleh bosan seperti badan. Oleh kerana itu, carilah segi-segi kebijaksanaan (hiburan) demi kepentingan hati. "Dan katanya pula," Istirahatkanlah hatimu sekadarnya. Sebab hati itu apabila tidak suka, boleh buta. "Abu Darda 'pun berkata juga," Sungguh, hatiku akan kuisi dengan sesuatu yang kosong. Supaya lebih dapat membantu untuk menegakkan yang hak. "
Namun, hal terpenting dan utama yang perlu selalu kita ingat adalah,  
  • "Ramadhan adalah musim semi tempat bunga-bunga amal merebak dan menebar aroma pahala mewangi. Jika di musim semi seperti ini saja masih ada bunga yang tidak mekar, maka di musim bila lagi bungannya akan boleh diharapkan? Apakah ia akan mekar di musim luruh atau musim sejuk? Yang demikian hanyalah angan kosong yang sudah pasti tidak mungkin. "
Wallahu A'lam.  


Catatan Santai Ibnu Hasyim  
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com     
 
20 Julai 2014
KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails