Friday, June 13, 2014

Monica, Aktris India Pilih Islam Bukan Kerana Cinta Atau Wang


"SAYA berpindah agama bukan kerana cinta atau wang, dan saya bukan orang semacam itu. Saya memeluk Islam kerana saya suka dengan prinsip-prinsipnya, "kata Monica atau Mounika kepada para wartawan.

Pelakon peranan asal India selatan itu telah memeluk agama Islam dan memutuskan untuk meninggalkan kehidupan gemerlapnya sebagai seorang bintang filem. Dilahirkan di Kerala pada tahun 1987 dengan nama Rekha Maruthiraj, wanita India itu kemudian menukar namanya menjadi Monica demi kerjaya lakonannya dalam filem-filem berbahasa Tamil dan Telugu.  


Monica atau Mounika kemudian menukar lagi namanya menjadi Parvana ketika berakting untuk filem-filem berbahasa Malayalam. Terakhir setelah memeluk Islam, Monica mantap menggunakan nama MG Rahima. Kerjaya Monica sebagai artis peranan bermula sejak kanak-kanak. Di usia belia dia pernah mendapatkan penghargaan Tamil Nadu State Award sebagai pelakon cilik terbaik untuk peranannya di filem En Aasai Machan. Jannal Oram yang dikeluarkan pada November 2013 merupakan kemunculan terbaru Monica dalam filem berbahasa Tamil. 
"Selepas ini saya tidak akan lagi berakting dalam filem-filem. Itu menyakitkan, tetapi saya tidak akan berubah fikiran, "tegasnya disaksikan kedua ibu bapanya Maruti Raj dan Gracy.

Rahima aka Monica mengumumkan keputusannya memeluk agama Islam di Chennai dalam sebuah sidang akhbar pada hari Jumaat minggu lalu (30/5/2014), di mana dia mengeluarkan foto-foto yang menunjukkan dirinya mengunakan pakaian tertutup lengkap dengan tudungnya.


"Saya sudah menjalankan ajaran Islam selama hampir empat tahun sekarang. Ayah saya seorang Kristian dan ibu saya Hindu, dan mereka sepenuhnya menyokong keputusan saya. ""Filem terakhir saya 'Nadhigal Nanaivathillai' akan dikeluarkan dalam waktu dekat dan saya tidak akan berakting lagi di filem-filem selepas itu," katanya."Saya sangat terinspirasi dengan ajaran-ajaran Islam yang saya baca dalam buku-buku. Saya merancang untuk berumah tangga dan akan mengumumkan rancangan perkahwinan segera, "pungkas Monica. (IH/
Ama Farah)

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails