Monday, June 09, 2014

Mengapa Lawatan Muhyiddin Tanpa Pegawai Kementerian?


 






KUALA LUMPUR: Lawatan kerja Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selama ke Australia pada 10 hingga 18 November 2012 lalu hanya disertai pegawai lantikan politik sahaja tanpa melibatkan pegawai kementerian.

Perkara itu didedahkan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

Jelasnya, rombongan Muhyiddin itu disertai 17 orang yang terdiri daripada enam pegawai peribadi, lima pegawai khas, dua setiausaha akhbar, masing seorang setiausaha sulit dan setiausaha politik termasuk beliau dan isterinya.

"Dalam erti kata lain, tiada penjawat awam atau pegawai kementerian yang mengiringi beliau seperti dalam perjalanan Dubai baru-baru ini.
"Adakah kerana Muhyiddin tidak mempercayai pegawai-pegawai kementerian atau adakah ini kerana perjalanan ke Australia itu merupakan satu lawatan keluarga untuk kakitangannya," soal beliau.

Zairil sebelum itu memberitahu, pendedahan telah dilakukan pada sidang parlimen yang lalu berhubung lawatan kerja TPM ke Dubai, UAE dari 8 hingga 12 April lalu. Namun dokumen yang didedahkan itu tidak dinafikan tetapi dimaklumkan sebagai draf.

"Muhyiddin bersama delegasinya telah menaiki pesawat khas ke Dubai, di mana mereka menghabiskan masa lima hari dan kebanyakan masa beliau dipenuhi dengan program peribadi.
"Nyata bukan sahaja berlaku sewaktu lawatan ke Dubai tetapi turut berlaku pada lawatan ke Australia sebelum ini," jelasnya.

Dua jam kerja sehari

Jelas Zairil lagi, ketika lawatan TPM selama dua hari ke Melbourne, di mana beliau akan merasmikan Forum Ekonomi Cina Dunia ke-4, setelah selesai program tersebut Muhyiddin telah bergegas bersama isteri dan rombongannya selama empat hari lima malam di Gold Coast, Brisbane.

"Dalam empat hari penuh dihabiskan di Gold Coast, aktiviti TPM hanya sekitar dua jam sehari secara purata.
"Kebanyakan aktiviti ini pula merupakan taklimat ringkat selama satu jam dam majlis makan malam yang santai, pertemuan dengan pelajar dan Kelab Umno. Sementara itu, hari ke tiga di Gold Coast langsung tiada program.
"Sepanjang lawatan, Muhyiddin dan rombongannya tinggal di hotel mewah lima bintang Hilton Surfer's Paradise Hotal," katanya yang memetik dari web peniupwisel2020.blogspot.com.

Tambah beliau, lawatan TPM ini bukan sahaja hanya dipenuhi dengan lawatan peribadi tetapi turut menafikan kakitangan kementerian apabila tiada penglibatan mereka dalam kedua-dua lawatan rasmi TPM.

Ugut pemberi maklumat

Sementara itu, Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim Chee Keong menyelar tindakan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa yang mengugut untuk mengambil tindakan tegas termasuk memecat kakitangan awam yang membocorkan rahsia kerajaan, sejurus dokumen perjalanan ke Dubai didedahkan.

"Pendedahan ini membuktikan bahawa rakyat Malaysia khususnya kakitangan awam, berazam untuk mendedahkan perjalanan boros pemimpin Barisan Nasional (BN) yang melibatkan kakitangan awam.
"Dalam hal ini kerajaan bukan sahaja gagal menyiasat menteri yang telibat tetapi mengambil pendekat mengugut untuk mengambil tindakan terhadap pemberi maklumat," katanya.

Tambah beliau, Ali Hamsa perlu meletakkan inisiatif lebih dalam menyelamatkan dana awam dan bukannya bermati-matian untuk mempertahankan cara yang tidaak bijak dalam menggunakan dana awam. - HARAKAHDAILY 9/6/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails