Thursday, June 06, 2013

Donna Eljammal, Polis Pertama Bertudung Di Sweden.



 ADUH, manisnya Donna Eljammal  yang berusia 26 tahun ini (gambar)! Dia merupakan polis Muslimah pertama di Sweden yang pakai tudung. Lapor metro.se (05/12/11), media lokal dalam bahasa Sweden.. 

Donna mengungkapkan bahawa keinginannya untuk menjadi anggota polis jauh sebelum dirinya mengenakan hijab atau tudung.. "Sejak saya masih kecil. Saya ingin membantu orang lain dan bukan hanya duduk di depan komputer," katanya.

Sebelumnya, sejak 5 tahun terakhir ini terdapat larangan bagi penerimaan calon Polis Sweden pakai tudung sebagai sebahagian dari berpakaian seragam regulernya.  Kemudian mulai hari itu masalah ini menjadi kontroversi. Sejauh ini tidak ada wanita yang mengenakan tudung Muslim di akademi polis Sweden.


Maka kini Donna Eljammal lah yang pertama kali memakainya.

"Untuk menunjukan kepada public, wanita (muslimah) mempunyai kebebasan memilih pakaiannya.  Kita tidak dapat ditindas, tapi kita wanita (muslimah) dapat menjadi peribadi yang kuat dan berdiri sendiri, that we are not oppressed but can be strong and independent women'" katanya seperti laporan The Local.

Donna Eljammal tahu, beliau akan menerima banyak perhatian sebagai polis pertama yang memakai hijab dalam jajaran polis Sweden.

"Ini memberikan saya suatu tanggungjawab besar, supaya saya dapat benar-benar memberikan contoh dan menjadi panutan bagi orang lain," tuturnya.

Seperti saranan Nabi Muhammad SAW, "Barangsiapa yang mengajak pada kebaikan, maka ia memperoleh pahala seperti orang mengerjakan kebaikan itu tanpa dikurangi sedikitpun pahalanya. Dan siapa yang mengajak pada keburukan, ia berdosa seperti orang yang mengerjakan dosa itu, tanpa dikurangi sedikitpun dari dosa mereka yang mencontohnya itu.” (HR. Muslim) 

Semoga, si manis ini dipilih Allah SWT dengan anugerah .'Kemanisan Iman'. Allah Akbar!!


(IH/metro.se/thelocal.se//pelbagaisumber)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails