Tuesday, October 16, 2012

Ajarkan Kanak2 Buat Bom Molotov Sendiri?


Lihat sebelum ini..

JOM KREATIF
SEBUAH majalah kanak-kanak di Tunisia dibawa ke mahkamah kerana menulis cara membuat bom Molotov. Majalah ini dituduh mempromosikan kekerasan di negara yang terlibat revolusi..

Dilaporkan Al-Arabiya minggu ini, majalah Qaw Qouzah (Pelangi) menulis panduan cara membuat bom Molotov tersebut di ruangan "Pojok Pengetahuan". Lengkap dengan gambar lucu berwarna-warni, majalah ini secara terperinci memberikan kanak-kanak pengetahuan soal membuat Molotov beserta sejarahnya.

"Bom Molotov adalah senjata buatan tangan yang dibuat dari botol kaca dan secarik kain yang direndam di cairan pembakar-minyak, alkohol, petrol" tulis artikel itu.

Dalam tulisan itu juga disebut, bom ini dinamakan oleh tentara Finland di Perang Dunia II sebagai penghormatan pada Vyacheslav Molotov, Menteri Luar Negeri Soviet Union masa Perang Musim Dingin.

"Bom ini perlu dibakar dan dilemparkan ke musuh. Setelah mengenai musuh, botol pecah dan akan membakar sasaran" lanjut tulisan ini lagi.

Akibat tulisan ini, Qaw Qouzah dibawa ke mahkamah kerana dituduh membahayakan kehidupan kanak-kanak. Tulisan tersebut dikatakan mempromosikan kekerasan, vandalisme dan terorisme kepada kanak-kanak. Mahkamah akan mengumumkan segera. Majalah Qaw Qouzah telah terbit selama lebih dari sepuluh tahun di Tunisia.

Target pembaca majalah ini adalah kanak-kanak usia 5 hingga 15 tahun. Artikel dalam majalah tidak pernah menyinggung soal politik. Kekerasan masih menjadi isu yang sensitif di Tunisia yang baru mulai kembali membangun setelah revolusi tahun lalu. Revolusi di Tunisia juga merupakan penyulut revolusi di negara-negara Arab lainnya.(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails