Tuesday, October 16, 2012

Pembunuh Dimaafkan Jika Hapal Qur`an, Hebat!


AYAH dari seorang pemuda Saudi yang dibunuh mahu memaafkan pembunuh tersebut jika pembunuh itu berjaya menghapal al-Qur`an. Demikian lapor media setempat dikutip Al Arabiya Ahad 14 Okt 12.

Rabi'a Al Dousary ayah dari pemuda bernama Abdullah, berjanji akan memaafkan pelaku pembunuhan, Faisal Al Ameri, jika dia berhasil menghapal al-Qur`an sebelum meninggalkan penjara, lapor media Al Yaum.
 

Ameri dihukum mati kerana membunuh Abdullah Al Dousary semasa terjadi pertengkaran di lingkungan tempat tinggal mereka. Pihak berkuasa di Provinsi Tmur membujuk Rabia'a Al Dousary agar memaafkan dan mengampuni Ameri.

Ayah Abdullah tersebut, yang menolak menerima wang darah sebagai pengganti nyawa anaknya, memilih untuk memberikan pelajaran yang jauh lebih bererti kepada Ameri. Pemuda pembunuh puteranya disuruh menghapal al-Qur`an jika ingin bebas dari hukuman mati, sebelum dikeluarkan dari penjara.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Begitu hebatnya ruh perundangan Islam yang memupuk kasih sayang sesama manusia, tanpa balas dendam, yang tiada dalam perundangan barat, ciptaan manusia itu. Mengapa negara-negara yang mengaku Islam masih takut untuk melaksananya termasuk Malaysia? (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails