Saturday, October 01, 2011

Kisah Wak Leman Pemegang Sijil Ahli PAS 1953.

CATATAN SANTAI
LAMA, ku merenung sijil ini. Sijil 'asli' menjadi ahli PAS yang dikeluarkan pada tahun 1953. Sijil kepunyaan Mudim 'Wak Leman', nama yang sudah sinonim dengan masyarakat Sungai Burung, Tanjong Karang, berkhidmat sebagai mudim kampung..

Di sijil ini tertera nama pemegang yang menjadi ahlinya ialah lelaki berumur 86 tahun atas nama Sulaiman bin Hj Zain. Sijil bernombor 2328, yang lebih senang dipanggil Wak Leman.

"Sebenarnya saya dilahirkan pada 1926, tetapi dalam kad pengenalan tertera 1931... maklum masalah IC dulu.. Jadi unur saya yang betul ialah 86 tahun." kata Wak Leman semasa saya dan Encik Zul ke rumahnya dulu semalam.

Ini sijilnya..
"Saya menjadi ahli PAS pada masa Dr Abbas Alias menjadi Yang Di Pertia Agung (YDP)nya." Katanya. Dr Abbas adalah YDP (sekarang Presiden) PAS ke 2, selepas pengasasnya Hi Ahmad Fuad Hasan melepaskan jawatan. Lepas itu Dr Burhanuddin YDP ke 3, seterusnya Dr Asri Hj Muda, Hj Yusuf Rawa, Fadzil Mohd Noor dan Presiden sekarang Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang.

Ku renung-renung lagi sijil itu, lambang PAS ialah lambang bulan bintang. Bulan sabit atas tamduknya terdapat bintang lima penjuru. "Sebelum bulan bintang, lambang mula-mula cap tangan." kata Wak Leman lagi. Sekarang tinggal bulan sahaja, kerana ayah si Najib PM kita yang melarangnya, konon boleh mengelirukan tanggapan orang Islam.

Sebelum itu lambang sebuah kesatuan politik Melayu kiri zaman penjajah ialah lambang tangan gemggam penumbuk.
Gambar Wak Leman bersama isterinya.
Wak Leman bersama En Zul yang membawa saya ke rumahnya.

Wak Leman bersama kelengkapan 'mudim' tradisional profesyennya. Pisau kecil bersejarah warisan dari ayahnya lebih 110 tahun, masih sedang digunakan.
Ini, motosikal jenis lama 'HONDA 50' milik kesayangaqn

Ku renung-renung lagi, sijil tu, rupanya asal nama PAS ialah dari tulisan jawi, 'fa alif sim' ertinya Persatuan Islam Se Malaya ditubuhkan pada 23 Ogos 1951, tertera di sijil itu. Teringat saya semasa tahun 1993 saya ada menulis buku 'PAS 1950-2000, Mampukah Mentadbir Malaysia?", saya merujuk kepada Ustaz Fadzil Presiden PAS ke 6, mengenai tarikh tubuhnya PAS. Beliau memberi tarikh itu.

Sedangkan Allahyarham Ustaz Baharudin Latif abang kepada Subky Latif mengatakan pada 23 atau 24 Sept 1951. Beliau memberitahu saya, beliau sendiri hadir majlis penubuhan itu, dan buktinya masih tercatat dalam diarinya yang beliau simpan sampai sekarang (waktu itu).

Begitulah kira-kira perbualan kami hari itu. Perbualan akan disambung lagi pada jam 3.00 petang hari ini di atas pentas yang boleh ditontoni orang ramai, dalam majlis dalam 'Warga Muda 40an' Karnibal Selangorku, Tanjong karang hari ini. Semua, dijemput hadir.

Lanjut, sila hubungi..
Sekretariat Karnibal Selangorku
Kawasan Tg Karang
En Zulkifli 017 634 8172
En Afif 017 619 8902

Akhirnya, lihat gambar di bawah Wak Leman sedang menghantar kami masa hendak meninggalkan rumahnya hari itu. As-salamu 'alaikum Wak? Jumpa lagi.

Sekian, Wallahu aklam.

Catatan Santai Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com
Tanjung Karang
1 Okt 11.

Juga sila lihat Karnival Selangorku di Tanjung Karang...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails